Stötdämpare

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
mnemonic
Posts: 24
Joined: 19 Aug 2012, 17:56
Phone Number: 0707147205
Location: Borlänge

Stötdämpare

Post by mnemonic » 14 May 2014, 23:26

Hej.
Jag ska kolla oljan i mina dämpare till en 5T. Fungerar fortfarande bak men inte helt 100. Fram är det studsmatta effekten. jag tror inte dom är trasiga, det är nog bara påfyllning som behövs.

Saken är den att jag alltid tyck dämparna går tillbaka för fort även när dom är nya. Jag har funderat på dom här http://www.davesmotors.com/tt701.html :think:

Är det någon som har erfarenhet av dom eller kanske några till salu? Eller något annat tips o trix så skulle det vara jätte bra.
In the moment when I truly understand my opponent, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Stötdämpare

Post by Dave » 14 May 2014, 23:42

Jag har sånna....men har inte testat dem själv...

Om du upplever att den inte dämpar tillräckligt, har du troligtvis för tunn olja i dämparna.
Det finns olika ventiler med olika många hål för att ändra beteendet på dämparna också.
Jag kör en ganska tunn 10w gaffelolja från Biltema ihop med 16-håls ventiler bak och 2-håls ventiler fram.
Min 5B kan jag släppa från nästan en meter utan att den slår igenom....

mnemonic
Posts: 24
Joined: 19 Aug 2012, 17:56
Phone Number: 0707147205
Location: Borlänge

Re: Stötdämpare

Post by mnemonic » 15 May 2014, 01:51

Jo jag tycker själv att dämparna tar stötarna bra på min bil. Det är returen som bekymrar mig. Det är alldeles för snabb retur tycker jag.

Jag satte på en TR QD & Dominator V2 Pipa och tyckte att den blev baktung. Har hårdare blåa fjädrar som jag tänkte sätta dit, men då kommer ju dämparna att gå tillbaka ännu snabbare.

Jag vill ha hårdare fjädring och långsammare retur.
Om jag har tjockare olja blir väl dämpningen för hård också?
Och är 10w original både fram och bak ?
:hmm: vad göra?

(och varför sitter jag här och skriver klockan är 01,50 när jag verkligen behöver sova)
In the moment when I truly understand my opponent, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Stötdämpare

Post by Dave » 15 May 2014, 05:57

Ventilerna du länkade till är enbart gjorda för att ge snabb retur.
Det är precis det man vill ha när man kör och det trycker ihop dämparen i ett gupp.
Om den är långsam i returen kommer du tappa markfrigång snabbt på ojämnt underlag.

Kan du filma hur den beter sig?

10w oljan jag kör är inte standard....men är billig och funkar väldigt bra.

Tycker ditt problem verkar väldigt knepigt....

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Stötdämpare

Post by Kronop » 15 May 2014, 08:13

Jag säger helt tvärt om, de där ventilerna ger mer returdämpning och det är precis hur en stötdämpare på 1:1 fordon är tänkta att fungera. Snabb kompression med låg dämpning för att ta guppet, långsammare retur med högre dämpning för att undvika studs.

Petar man i hårdare fjädrar vill man normalt sett öka returdämpningen men inte nödvändigtvis kompressionsdämpet alla gånger

Naturligtvis finns det än gräns där för mycket retur leder till att dämpara "packar ihop" sig så du förlorar fjädringsväg och väghållning men har man bara en lämplig skillnad mellan komp/retur så kan man ju justera med oljans tjocklek.

Upplever man bilen som studsig (alltså inte stötig) så är det nästa helt säkert för lite returdämpning.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Stötdämpare

Post by Dave » 15 May 2014, 09:55

Kronop wrote:Jag säger helt tvärt om, de där ventilerna ger mer returdämpning och det är precis hur en stötdämpare på 1:1 fordon är tänkta att fungera. Snabb kompression med låg dämpning för att ta guppet, långsammare retur med högre dämpning för att undvika studs.

Petar man i hårdare fjädrar vill man normalt sett öka returdämpningen men inte nödvändigtvis kompressionsdämpet alla gånger

Naturligtvis finns det än gräns där för mycket retur leder till att dämpara "packar ihop" sig så du förlorar fjädringsväg och väghållning men har man bara en lämplig skillnad mellan komp/retur så kan man ju justera med oljans tjocklek.

Upplever man bilen som studsig (alltså inte stötig) så är det nästa helt säkert för lite returdämpning.
Då lärde man sig nåt nytt där!
:worship:

mnemonic
Posts: 24
Joined: 19 Aug 2012, 17:56
Phone Number: 0707147205
Location: Borlänge

Re: Stötdämpare

Post by mnemonic » 15 May 2014, 17:20

Ja det var så jag tänkte.

Jag beställde dom där som jag länkade i början på tråden. Bara att testa när dom kommer så får jag se hur den beter sig.
Under tiden ska jag fylla ny olja i dämparna och se om dom är hela. Jag vill ju köra i helgen såklart :thumbup:
In the moment when I truly understand my opponent, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him.

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Stötdämpare

Post by Lusse » 15 May 2014, 17:44

Jag har provat dom i ett års tid.Du kommer inte att märka nåt speciellt.Och den kolven saktar ner dämningen på ner vägen men släpper upp fortare.På en av mina kolvar så gick gängorna.Och dom går bara att använda på ett sätt. Det finns en annan modell av kolvar som man kan vända så man kan skälv välja åt vilket håll som trögheten skall vara.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Stötdämpare

Post by Dave » 17 May 2014, 07:25

Har funderat lite på det här med dämpning....
Givetvis är det två helt olika världar med onroad och offroad, men för komfortens skull är jag helt med på resonemanget.
Det blir ju dock väldigt svårt att kombinera när man vill undvika att det slår igenom när bajan är en meter eller två upp i luften.
Man vill ju ha den så följsam som möjligt samtidigt som man vill att de ska ta hand om alla genomslag.

Jag skulle ju vilja ha en fjäder mellan tallriken och fjädern som mer eller mindre bara ser till att hålla ventilen öppen så länge bilen är nära marken, men som vid en snabb komprimering täpper till och ökar dämpningen.

Hur har man löst detta i 1:1 världen?
En vanlig bil har ju en komforthöjd på dämparen, men kör man på en vägbula för fort slår den ju inte igenom...

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Stötdämpare

Post by Kronop » 17 May 2014, 07:44

I 1:1 världen har man plats med en shimsstack på vardera sidan om kolven där man kombinerar tjocklek, dianeter och antal så att man kan bygga in de egenskaper man vill ha, ändra dämpkurvan s lutning form och progressivitet i hastighetsregistret.

Lägger man sen till möjligheten att styra/strypa bypass flöde genom kolvstången och lägger tilll enmotsvarande funktion med shimsstack som jobbar med att bromsa flödet ut till reservoaren så börjar man närma sig ett läge där man kan designa väldigt olika funktion i låg rsp högfarts registret .

På lite enklare dämpare som t.ex i en vanlig bil väljer man ibland att ha spår i dämpröret kring normalläget så att oljan får en extra bypass som ger komfort men så fort man fjädrar in förbi den zonen så tvingas all olja gå genom kolven och får då alltså mer dämpning.

Kolla gärna in infon som finns på mitt gamla jobbs hemsida www.ohlins.se
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

mnemonic
Posts: 24
Joined: 19 Aug 2012, 17:56
Phone Number: 0707147205
Location: Borlänge

Re: Stötdämpare

Post by mnemonic » 17 May 2014, 07:57

tackar å :worship:
In the moment when I truly understand my opponent, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him.

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Stötdämpare

Post by fredrikf » 17 May 2014, 08:47

Bara att börja fräsa spår då Dave :)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Stötdämpare

Post by Dave » 17 May 2014, 09:00

fredrikf wrote:Bara att börja fräsa spår då Dave :)
Det finns, eller fanns faktiskt insatshylsor som man monterade inne i dämparna och bytte ventilen till en med mindre diameter som gjorde just detta....

Längesen jag såg dem nu, men nån annan kanske har en länk?

Problemet med dämparna på HPI Bajan börjar ju med att det bygger på att de inte är fyllda med olja helt från början.
Oljan skummar sig och ändrar egenskaper efter en längre lite hårdare körning.
Kronop wrote:I 1:1 världen har man plats med en shimsstack på vardera sidan om kolven där man kombinerar tjocklek, dianeter och antal så att man kan bygga in de egenskaper man vill ha, ändra dämpkurvan s lutning form och progressivitet i hastighetsregistret.
Hade ju varit trevligt att få plats med nåt liknande i en LS dämpare....
Det borde inte behövas så mycket rörelse mellan stacken och ventilen väl?
Eller sitter det helt stumt?
:hmm:

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Stötdämpare

Post by Kronop » 17 May 2014, 09:12

Principen är densamma även för enkla dämpare av emulsionstyp (som HPI) och dyrare där olja och gas/luft är separerade (deCarbon typ).

Typiskt är det 6 kanaler genom kolven, 3 för kompression och 3 för retur, shimsstscken avslutas med ett triangelformat shims så att den kan funka som backventil för vardera riktningen. Beroende på hur man bygger upp den så designar man hur mycket den öppnar(fjädrar) vid olika kolvhastigheter. Tänk fjäderförspånd backventil med progressiv fjäder så har du funkktionen där. Progressiviteten får man genom att succesivt minska diametern på shimsen räknat från kolven och utåt.

Detär alltså.oljetrycket/flödet genom kanalen i kombination med hur mycket stacken spjärnar emot som gör det hela reglerbart

Man kan också jämföra stacken med ett bladfjäderpaket, ju mer man böjer det desto fler blad i packen blandas in
Last edited by Kronop on 17 May 2014, 09:28, edited 2 times in total.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Stötdämpare

Post by Kronop » 17 May 2014, 09:15

Dave wrote:Hade ju varit trevligt att få plats med nåt liknande i en LS dämpare....
Det borde inte behövas så mycket rörelse mellan stacken och ventilen väl?
Eller sitter det helt stumt?
:hmm:
Ja just det stacken skruvas helt stumt mot kolven, det är fjäderfunktionen som är tricket och shimsen är mycket tunna och precist tillverkade, toleranserna ligger inom hundradelar och ibland tusendelar iaf om man snackar högprestanda dämpare där man vill kunna bygga serier med repeterbar prestanda.

I standarddämparen så är det nog lite trångt men i en IRC bigbore med 6 eller 8 hål , ett minimum av bearbetning/planslipning/justering av kolv och shims i rätt dimensioner så borde det att gå att få till.
Det räcker ju med att få till backventil funktion på returen.. Problemet med en lös bricka som på de där kolvarna från DDM är att man inte har någon kontroll av när ventilen är stängd och framförallt så saknas det allra viktigaste kontrollerad dämpning från nollhastighet.

Lämpliga shims finns ju med diametrar som kunde funka.
http://www.suspensiondirect.com/parent_ ... rts/1.html


Japp är miljöskadad... men efter att jobbat som labingenjör med stötdämpare och haft MC som största intresse under många år så...
:doh:
Funderar om jag skulle försöka testa nåt med IRC dämparna jag köpte av Malte... hur tiden ska räcka till vet jag inte.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests