Presenterings tråden.

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Presenterings tråden.

Post by JRJ » 09 Feb 2010, 09:01

Ojojoj, känns ju nästan som att jag är yngst här med bara 26 fyllda... :D

Hursomhelst, bor i Saltsjöbaden nån mil öster om Sthlm tillsammans med min flickvänn. Uppvuxen ute på Ingarö i Sthlms skärgård.
Började hålla på med radiostyrt när man var en liten parvel, då var det en Tamiya Clod Buster som man bashade runt med. Kung på skolgården var man iaf. 8-)
Det blev även diverse el-buggys från Kyosho och en metanolare från Graupner.

Intresset dog när man kom upp i moppeåldern och började trimma sånna istället.
Det var först för ett par år sen som intresset kom tebax när jag hittade den gammla Cloden på vinden hos farsan. Bytte ut den trötta 280 motorn mot en 380, i med nytt ESC och acc, så var man fast igen.
Köpte även en ny 3,5cc motor till min gammla Graupner-buggy som jag också hade kvar i gömmorna, då blev det riktigt skoj!

Hade väl hört talas lite om dessa large scale bilar men hade ingen större koll på vad det handlade om igentligen.
Men en vacker dag så dök det upp en annons på Blocket med en FG Stadium Truck + en massa tillbehör och några andra metanolbilar till ett vettigt pris, så då fick det bli affär.
Vilket jag inte ångrar en sekund. Hur kul som helst ju! :D
Nu har jag handlat ett 29cc kit från CY (hit eller shit, det vet man ju inte förrän man har prövat... ;) ) som ska få smaka på fräsen, alu motorfästen, större Walbro fugge, och lite annat godis. Får väl hoppas på att det blir lite fjong i bitarna iaf.
Förra ägaren hade redan utrustat bilen med skivbromsar fram, Jetpro trimpipa, Spektrum mottagare, mm mm.

I övrigt så pysslar jag med det mesta som har en motor och går på bensin.
Har en skala 1/1 bus/banbil som ständigt kräver nya uppgraderingar, en 1/1 båt som alltid vill ha några nya balla propellrar att jaga nån extra knop med, osv osv...
Dygnet har för få timmar för att man ska hinna med alla knäppa projekt... :D
Kör hellre hårt än snyggt...

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Presenterings tråden.

Post by S 500 R » 09 Feb 2010, 09:12

Jag tror att rätt många av oss tycker om 1:1 bilarpå något vis.. men kul att du presenterade dig JRJ!!!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: Presenterings tråden.

Post by Stelunex » 09 Feb 2010, 16:59

Då bor vi ju nästan grannar JRJ, bor oxå i Saltis. :) Trodde jag var ensam härute med denna hobby. Får väl se till att köra lite när snön försvinner. Kan man nästan ha LS Meet i saltis.. :rock:

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Presenterings tråden.

Post by JRJ » 10 Feb 2010, 09:51

Hahaha, fasen vad skoj! :D
Vart bor du nånstanns då? Jag har en lya i fastigheten precis ovanför parkeringen vid centrum, den med loftgångarna.

LS-meet låter kanon, jag har kört en del på diverse fotbollsplaner men inte hittat nått riktigt vettigt ställe ännu.
Borde ju finnas några lämpliga områden i Erstavik kanske?
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: Presenterings tråden.

Post by Stelunex » 10 Feb 2010, 18:59

JRJ wrote:Hahaha, fasen vad skoj! :D
Vart bor du nånstanns då? Jag har en lya i fastigheten precis ovanför parkeringen vid centrum, den med loftgångarna.

LS-meet låter kanon, jag har kört en del på diverse fotbollsplaner men inte hittat nått riktigt vettigt ställe ännu.
Borde ju finnas några lämpliga områden i Erstavik kanske?
Bor uppe på Ljuset. Typ 500m från centrum.. :cheesy: Hyffsat nära med andra ord.. :cheesy:

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Presenterings tråden.

Post by JRJ » 11 Feb 2010, 08:44

Hahaha, fan vad sjukt! Snacka om att världen är liten... :lol:
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Presenterings tråden.

Post by huSSe » 04 Sep 2010, 17:00

många nya medlemmar, kul om ni kunde presenetera er :rock:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Presenterings tråden.

Post by huSSe » 04 Sep 2010, 17:03

föresten vi har en karta oxå, där man kan sätta
en liten plutt på var man bor eller håller till i. :rock:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
maxlundblad
Posts: 729
Joined: 22 Aug 2010, 19:34
Phone Number: 0701179028
Location: Romelanda

Re: Presenterings tråden.

Post by maxlundblad » 04 Sep 2010, 18:20

Max Lundblad heter jag som ni smarta killar säkert redan räknat ut med tanke på mitt nickname.
Är född 1978.
Blev pappa 20 september 2009, dagen efter en av mina bästa tävlingar i 1:8.

Började väl redan som 13 åring med miniracing.
Min första riktiga radiostyrda bil var en 1:10 el 2wd. Kyosho ultima pro2 hette den.
Körde en säsong med den, sen blev det en schumacher cougar2, även den en 1:10 el 2wd.

Tog timeout massor med år, och 2008 gjorde jag ett nytt försök med rc,
Köpte en beggad kyosho inferno kanai2. Vilken tabbe. Inget funka på den bilen. sålde den o köpte mig en x-ray xb8ec och hann med ett par tävlingar. sålde av det. Sen blev jag teamförare för kullagergrossisten 2009. Körde deras Nanda NRB-3R . Men det gick inget vidare, så halvvägs in i säsongen bytte jag till Mugen MBX-6. Jäkla bra bil, o den behöll jag in i 2010, som jag kört med fram tills nu. Tycker tyvärr att 1:8 blev alldeles för dyrt, så köpte mig en begagnad hpi baja 5b ss, för o köra med främst hemma på gården, och se om det blir billigare än 1:8.

Målet 2011 är att vara med på SM i largescale.
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Presenterings tråden.

Post by S 500 R » 04 Sep 2010, 19:51

Kul!! Blir nog ett gäng på SM!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Presenterings tråden.

Post by Dave » 04 Sep 2010, 19:59

Trots att det ibland känns som att man inte gör annat än plöjer trådar här, dök denna upp som en ny för mig.....

Heter David och såg dagens ljus -76
Är gift och bor lite söder om Falköping i villa med förstående grannar.....

Började redan som liten parvel att skruva isär prylar för att se hur de funkade. Tog också tillvara på saker ur apparater jag plockade isär för att "det kunde vara bra att ha till nåt" (använder fortfarande delar från denna tid emellanåt)
Gillade det gamla hederliga teknik-Legot och byggde gärna ihop legobitar med annat skrot :thumbsup:
Från att jag var 8 år hade jag en mekbänk i mitt rum där jag satt och pillade med allt möjligt.

Min RC-bana började med en julklapp -87, en Tamiya Monster Beetle
Denna bil fick mig att använda min nyfikenhet på att riva isär prylar för att se hur dom funkar, på ett annat sätt......nu skulle det vändas på steken och faktiskt repareras istället.
Det tillverkades styrspindlar och drivaxlar i en massa olika former och kvaliteér och med varierande resultat givetvis...
Hjälpte polarna med deras bilar om det var nåt som behövde fixas, och det var svinkul !
Köpte en 1:8 buggy i form av en Graupner "Garbo" LepardIII som nog var bland det sämsta skit jag sett.....men det visste jag ju inte då, utan trodde att det skulle vara så, och försökte hitta på lösningar på problemen hela tiden.
Droppen var när luftfiltret flög av på Axamo banan utanför Jönköping och motorn skar.
Då blev det en Kyosho Turbo Burns 4wd 1:8 istället.
Och jösses vilken skillnad ! Helt plötsligt lydde bilen och var dessutom kul att köra.
Ett gäng här i Falköping byggde en kanonfin bana på Motorstadion och där kördes det när man fick skjuts av nån snäll förälder. Sålde sedan den till förmån för körkort på lätt MC och sånt trams :) Tröttnade på att köra själv när jag inte kunde ta mig till banan i Falköping också....

Gjorde ett långt uppehåll och körde inget RC alls förrän -03 då jag hoppade på Mini-Z tåget.
Då började trixandet med egna ideér om, och klubbkompisarna flinade ofta åt mina lösningar, men jag bygger hellre än köper om det går....och ofta slutar det ju med att man köper iallfall, men man måste ju prova !
Körde 1:27 ett par år, men det spårade ju ur helt när det blev seriöst och Pro-27 kom....
La ner det men har bilen kvar.

Har ända sen Hobbex började sälja nån 1:6 bil, drömt om att få äga en sån stor och cool bil... men facit efter mina 1:8 bilar har ju varit att man ledsnar om man hela tiden kör själv.
Hösten -09 började vi snacka på jobbet om att vi borde hitta på nåt kul att göra som avkoppling från alla ”måsten” man skapar sig hela tiden. Nu är vi 4st som kör och det är hur kul som helst !

Här hittade jag RC Bash och fastnade direkt.
Nu var ju bara frågan vad man skulle köpa för bil. Resten vet ni ju vid det här laget...

För övrigt så är jag väl en teknikintresserad galning som ofta ger mig på projekt som tar alldeles för lång tid att slutföra (inte min åsikt), men jag gör nästan allt själv. Grannarna har nog slutat att lyfta på ögonbrynen vid det här laget, och accepterar att det väsnas eller ryker nåt hejdlöst ibland….fast å andra sidan hjälper jag dem gärna emellanåt om nåt ska svetsas eller fräsas så dom är nog glada ändå….

Är utbildad installationselektriker men jobbar som arbetsledare/inköpare/planerare inom industriell elinstallation och det är ett väldigt varierande jobb.
Gillar trevliga människor som gör vardagen roligare, och hela forumet är ju fullt av er så det blir bara bättre och bättre !
:thumbsup:

Tack för ordet !

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Presenterings tråden.

Post by Robban » 04 Sep 2010, 21:07

Ok.. Man får väl inte vara sämre..

Robban heter jag och är född 80. Född i sthlm uppvuxen i Dalarna, inflyttad i Hallsberg. Där jag träffade Pia. Honan i mitt liv =)

Idag bor vi i ett radhus med 3 döttrar. 2 hundar och 5 katter.

Har ett genuint intresse för saker med fyra hjul och motor. Har hållt på en del med motorsport av olika sorter. Började som 14 åring köra folkrace, höll på med det tills körkortet införskaffades. Då hade manjuh inte tid med folkrace på helgerna :sunglasses: . Farsan höll på med rallycross så va med där och skruva åt honom.

RC har alltid intresserat mej. Farsan köpt en byggsats på en 1:8 el när jag va i 12-13 år som vi byggde ihop på köksbordet hos hans dåvarande sambo. Och den vart inte klar på en dag så vi fick käka i TV rummet under nån veckas tid. Sen när den va klar va vi juh tvungen att testa den i lägenheten vilket resulterade i ett samtal till lokala mattläggaren... :oopsboard:

Jag kom ihåg att farsan och jag va på hobbex och jag på den tiden fick syn på va jag tror va ibland dom första LS bilarna. En lancia delta. Jag ville ha men farsan böt samtals ämne.

För ett år sen ringde en polare och sa att jag skulle komma förbi. Sagt och gjort. Han hade lyckats köpa upp ett parti med gamla metanolare. ett par 1:10 och ett par 1:8. Jag fick då i uppdrag att göra ordning på dom. Jag kunde inte vara sämre. Beställde barndomsdrömmen. En 1:10 slayer metanol. Dock va den restad så fick vänta i 4 veckor på den. Under tiden fann jag en Carson Attack i grannbyn som va billig. Köpte på plats och hem och skruva isär och beställde det som behövdes (vilket va en jävla massa). Helt sönderskruvad bil. När den väl gick som den skulle så va juh allt igång. Som vanligt när man tar för sej nånting så spårar det ur.. =) Kärringen skaka på huvet och undra om jag verkligen skulle fylla 30.. Jaja.. När bilen va ihop visa jag den för polarn (Michael på forumet) det resulterade i en hög med blocket annonser och en Baja 5b rtr till honom... Jag sålde Slayern utan att ens kört en tank med den. Provade Michaels 5b och va juh bara tvungen att ha en HPI. Eftersom slayen tilltalade mej i utseende så fanns juh bara ett val... Baja 5t. Micke på RC center styrde biffen och ordnade fram en till mej. Nu står dom ute i "bo´n" och väntar in Vimmerby till helgen.

Ska nämna att farsan va här föra helgen.. Då fortsatte samtalet som så snabbt avbröts på hobbex för en 18 år sen... HAHA

Tack S500R och Husse för ett suberpt forum med rätt klang. Inga tjuriga snorisar till moderator!

Heppåla

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Presenterings tråden.

Post by S 500 R » 04 Sep 2010, 21:53

Tack för det Robzy
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Presenterings tråden.

Post by huSSe » 12 Sep 2010, 21:47

ville bara på minna alla nya och gamla att presentations tråden finns,
och sen har vi ju kartan där man kan bocka för var man bor eller håller
till i. alltid kul att se mer prickar på den kartan.
föresten välkommen till alla nya.!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Fru Palleman
Posts: 3
Joined: 09 Aug 2010, 06:54
Phone Number: 0709998877
Location: Fjälkinge

Re: Presenterings tråden.

Post by Fru Palleman » 15 Sep 2010, 11:11

JRJ wrote:Ojojoj, känns ju nästan som att jag är yngst här med bara 26 fyllda... :D
Nix inte är du yngst, 23 år är hon :D bor i Fjälkinge utanför Kristianstad hit flyttad 2008 från Malmö. Började med RC hösten 2008 då var det dock flyg, tröttnade och köpte en 5B för ganska precis ett år sen...är således väldigt ny inom allt vad RC heter....som tur är så har jag min sambo "Palleman" som både introducerade mig och hjälper mig på traven när det behövs repareras....Fick äran att följa med ner till Holland och stod där för tankningen. Vilket äventyr måste jag tillägga :clap: verkligen ett minne för livet :D Tack till alla som var med och tack till RC Maffian som gjorde det hela möjligt!

Det var lite om mig det, verkar inte finnas så värst många tjejer som kör....några vet jag dock om i alla fall :D

//Jane
//Fru Palleman

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests