Jag har fått höra att man ska ju 10" per meter man sitter från tv. Så det borde räcka med den mindre.MrKnopfler wrote:4-5 meter.... Så det räcker med den mindre av domS 500 R wrote:Hur långt ifrån tv sitter du?
Val av TV?
Re: Val av TV?
om du ska skaffa en ny tv, skaffa en led med 400 hz teknik, plasma bara hackar tycker jag om man inte kommer upp i feta priser. men har förstått att panasonic är bra i deras plasma så kan ju vara nåt att satsa på. själv kör jag med phillips värsting på 55 tum o 400 hz, fast sitter bara 2 meter från den hehe
Hpi baja 5t kraken big bore edition
hatar runddragna skruvar
hatar runddragna skruvar
- MrKnopfler
- Phone Number: 0705919847
Det blev en 50" LG Plasma... är välldans nöjd än så länge
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl
MrKnopfler wrote:Det blev en 50" LG Plasma... är välldans nöjd än så länge
Alla som sysslar med hemmabio vet att plasma är det korrekta valet om man är det minsta intresserad av att se på film. LCD är en teknik framtvingad av tillverkarna inte minst för att den är lönsammare då det är samma teknik som används för datorer, mobiler och i princip allt annat med en display. Likaså går de att göra smalare, väger mindre och går inte sönder om de inte fraktas upprätt. Detta har också lett till att det i princip bara finns tre tillverkare av plasma TV, där Panasonic är det absoluta toppskiktet. Finns dock många bra Samsung och LG också. LED är för övrigt bara en glorifierad LCD med en ny bakbelysning som ofta är sämre än vanlig CCFL då det fuskas med implementeringen till enbart kanterna ("edge-LED") vilket bland annat skapar s.k. cloudeffekter med ojämn bakgrundsbelysning. En riktigt dyr LCD med riktig LED-bakbelysning kan dock vara mycket bra och i klass med de dyra plasmorna, men man får mer bildkvalité för pengarna på en plasma samt att teknikens fördelar (och få nackdelar) kvarstår.
Det finns för övrig inte 400 hz i dess riktiga mening, det är bara vad de kallar sin teknik för att mjuka ut bilden genom att gångra bilder per sekund till en högre gemensam nämnare och på minska de hack i panoreringar och dylikt man kan se annars i film inspelad i 24 hz. Själva uppspelningen i sig är fortfarande 24 hz för blu-ray (om 24P är inställt på TV och spelare), och 3:2/2:2-pulldown måste fortfarande användas för 60 hz/50 hz DVD.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Itasha wrote:MrKnopfler wrote:Det blev en 50" LG Plasma... är välldans nöjd än så länge![]()
Alla som sysslar med hemmabio vet att plasma är det korrekta valet om man är det minsta intresserad av att se på film. LCD är en teknik framtvingad av tillverkarna inte minst för att den är lönsammare då det är samma teknik som används för datorer, mobiler och i princip allt annat med en display. Likaså går de att göra smalare, väger mindre och går inte sönder om de inte fraktas upprätt. Detta har också lett till att det i princip bara finns tre tillverkare av plasma TV, där Panasonic är det absoluta toppskiktet. Finns dock många bra Samsung och LG också. LED är för övrigt bara en glorifierad LCD med en ny bakbelysning som ofta är sämre än vanlig CCFL då det fuskas med implementeringen till enbart kanterna ("edge-LED") vilket bland annat skapar s.k. cloudeffekter med ojämn bakgrundsbelysning. En riktigt dyr LCD med riktig LED-bakbelysning kan dock vara mycket bra och i klass med de dyra plasmorna, men man får mer bildkvalité för pengarna på en plasma samt att teknikens fördelar (och få nackdelar) kvarstår.
Det finns för övrig inte 400 hz i dess riktiga mening, det är bara vad de kallar sin teknik för att mjuka ut bilden genom att gångra bilder per sekund till en högre gemensam nämnare och på minska de hack i panoreringar och dylikt man kan se annars i film inspelad i 24 hz. Själva uppspelningen i sig är fortfarande 24 hz för blu-ray (om 24P är inställt på TV och spelare), och 3:2/2:2-pulldown måste fortfarande användas för 60 hz/50 hz DVD.
Står allt en PX80 i ett hörn här nånstans.....jisses vilken TV !
Synd man inte använder den bara !
Snyggt och sakligt inlägg Itasha! Håller med dig till fullo! Har inte sett en enda lcd/led som har imponerat på mig bildmässigt oavsett prisklass ännu.
/Malte - TX-P65VT30Y
/Malte - TX-P65VT30Y
Pioneer!Dave wrote:![]()
Min plasma blir mest ståendes den med förutom när jag kikar på TV-serier och äldre material, fast det är snarare för att jag sålt min själ till Mitsubishi och deras projektorer.
Mina intressen kommer i perioder, var helt såld på ljud och bild för ett par år sedan tills jag för ett tag sedan insåg att hur långt man än gick in på sexsiffriga tal för att uppgradera sin anläggning så var skillnaderna inte värda pengarna när man nått en viss gräns. Även om largecale RC är en kostsam hobby så är skillnaderna mer märkbara när man öppnar plånboken, och man behöver inte sitta och dilla om vilket håll elektronerna färdas i kablar för tusen kronor metern.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Vilken tur att det är en Panasonic då !Itasha wrote:Pioneer!Dave wrote:![]()
Synd bara att de svek oss, fast Pansonic tog över pinnen som tur var.
Min plasma blir mest ståendes den med förutom när jag kikar på TV-serier och äldre material, fast det är snarare för att jag sålt min själ till Mitsubishi och deras projektorer.![]()
Mina intressen kommer i perioder, var helt såld på ljud och bild för ett par år sedan tills jag för ett tag sedan insåg att hur långt man än gick in på sexsiffriga tal för att uppgradera sin anläggning så var skillnaderna inte värda pengarna när man nått en viss gräns. Även om largecale RC är en kostsam hobby så är skillnaderna mer märkbara när man öppnar plånboken, och man behöver inte sitta och dilla om vilket håll elektronerna färdas i kablar för tusen kronor metern.Fast diskussionen om motorolja existerar förstås här istället...
Hysch, kan inte minnas varenda modell i huvudet!Dave wrote:Itasha wrote:Vilken tur att det är en Panasonic då !
![]()
Bästa b&o tv led hd
Underbar när se film i blu-ray!
Inga problem något!
Underbar när se film i blu-ray!
Inga problem något!