ZTW "billigt" 12S 300A Kina ESC

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

ZTW "billigt" 12S 300A Kina ESC

Post by tesla » 03 Mar 2019, 11:46

I slutet av förra året släpptes detta esc för ca 300 euro.

På förhand Väldigt intressant ESC då det är specat i en helt annan liga än alla befintliga esc på marknaden utom MGM som är minst 2-3 ggr så dyrt. Befintliga 200A 8s esc t.ex max5 klarar en lätt 2wd bil typ fg eller baja 5b bra men i en tyngre 4wd blir effekten över tid för hög för dem. Det är därför Ztw beast pro 300A är väldigt intressant.
Biltillverkarna verkar hålla med då det bara på några månader dykt upp rtr versioner av flera bilar med detta esc, b.la 5ive-t och dragon hammer. Då det är så nytt på marknaden detta esc och då det lanserats "off season" så finns inga vettiga objektiva reviews. Därför fick jag göra en egen!. Fullt möjligt att jag är bland de första som klockat upp några riktiga körtimmar på detta esc.
Som en del av er säkert sett i w5 projektet har jag hunnit köra både bash, bogsering av vagn, speedruns och t.om inne på 1/10 bana.


Image
Last edited by tesla on 03 Mar 2019, 11:46, edited 2 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: ZTW "billigt" 12S 300A Kina ESC

Post by tesla » 15 Feb 2020, 21:52

När jag gjorde recensionen i mars hade jag bara kört ESCt några få timmar.
Nu har jag kört med dessa escn en full säsong i båda mina "huvudbilar" , voltzen och RR5-E, på träffar , bash, crawl/trail och speedruns och därmed kört många timmar med dem.

Jag känner det är läge att uppdatera med lite mer info.

På det stora hela har inte min tanke om dessa esc ändrats så mycket, jag tycker fortfarande att de är de klart mest prisvärda ESC för en 1/5 bash eller banbil åtminstone om bilen är 4wd och över typ 13kg(under den vikten är max 5 ett alternativ). Det är inte alls lika perfekt och lika precist som ett bra 1/8 esc men det är inget annat ESC för 1/5 heller, inte ens mgm är nära det(nu vet jag av egen erfarenhet :).



En sak som jag är imponerad av är att den interna BECen har klarat dubbelservona i voltzen en hel säsong utan strul. Med både hobbywing och mgm krävs det extern bec i en sån bil(mgm har inte ens bec som standard)

Jag har hunnit ha några problem under året som jag kan nämna.
1: strömbrytaren gillar inte vatten (ska vara tät enl tillverkaren....), glappade hela trailträffen i oktober.

2: Esc kan låsa sig i vissa ovanliga situationer(inget händer när man gasar) och ge ifrån sig skrikljud, första gången trodde jag det var drevras.

3: 12S är nog inte för offroad, i alla fall inte med lite högre kv(brasan i sandhem).

Men då jag helt sluppit alla de konstanta värmeproblem jag hade 2018 med max5 esct köper jag dessa brister alla dagar.
Bara att byta batteri och köra,
avsvalningspaus? Vad är det?





Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests