Hjälp att få tag på servohorn

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 07 Jun 2012, 14:36

Får göra en liten tråd då jag börjar bli grymt irriterad på Maverick-tillverkaren och deras slackande med reservdelsproduktion. När jag körde (första gången) med min Maverick förra helgen så bröts servohornet av på ena sidan:

Image

RCkungen är enda butiken i Sverige som har den listad, de hade dock självklart inga i lager. Fick ett tveksamt "om några veckor". Kollat alla UK-butiker jag kunnat hitta, mailat freepawnracing.co.uk som hade lite otydlig lagerstatus men troligtvis har de inte den heller. Slut hos DDM och alla andra butiker på de första Google-resultaten.

Det är alltså följande produkt jag letar efter:
Image

Har ni några tips på butiker ni känner till som kan ha dem?

Ett annat alternativ är att köpa dem i aluminium istället, känns ganska overkill dock och det känns ju som att istället för att plasten utanför går sönder nästa gång så blir det något inuti servor istället när inte aluminiumet ger sig. Dock så verkar det som man får ett visst skydd genom att de har några plastbitar som troligtvis dras sönder istället, fast då är frågan vad man gör när de tar slut, köper nya aluminumhorn för att få plastbitarna? :hmm:

Aluminium
Image

Sponsor

Sponsor
 

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by sx3 » 07 Jun 2012, 15:11

mät längden på den, och räkna antalet splines.
KO = 23T
HiTec = 24T
Futaba = 25T

Och beställ ett i aluminium, behöver ej vara originaldel.
Kolla upp servofabrikatet på nätet o se om du hittar nån information om vilka splines som kan tänkas passa!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by S 500 R » 07 Jun 2012, 15:16

Telecenter säljer dessa med och även LSR.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 07 Jun 2012, 15:43

sx3 wrote:mät längden på den, och räkna antalet splines.
KO = 23T
HiTec = 24T
Futaba = 25T

Och beställ ett i aluminium, behöver ej vara originaldel.
Kolla upp servofabrikatet på nätet o se om du hittar nån information om vilka splines som kan tänkas passa!
Splines? :hmm:

Känns som risken bara är att man bjuder in en massa extra problem om man försöker fixa någon speciallösning. Jag avskyr att mecka runt, vill bara ha eländet fixat så att jag kan göra det jag började med RC för - köra. :curse: Originalhornen i aluminium fanns ju på en butik, fast över 600 spänn för två stycken fraktade är ett riktigt ockerpris. Får 6 stycken i plast för 150 kr, och hur ofta går de sönder egentligen...
S 500 R wrote:Telecenter säljer dessa med och även LSR.
Menar du bilen eller reservdelarna? LSR listar bara massa Baja för reservdelar och Telecenter vet jag inte vad jag skall säga om, ska det föreställa en hemsida? :doh:

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by S 500 R » 07 Jun 2012, 16:41

Du ska inte bry dig om så värst mycket om hemsidorna. Skicka ett PM till dom eller ring. Båda firmorna säljer Maverick.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se


User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 09 Jun 2012, 23:42

Satt och kikade lite på Redcats hemsida och såg att de sålde reservdelar också. Vad jag fattat det som så är Maverick MT och Redcat MT exakt samma bil, så då borde deras servohorn passa med varandra också?

Image

Det är deras servohorn. Intressant är att i texten så säger de att det passar Futaba, Sanwa etc. Är det egentligen bara någon multipack för alla typer av servon?

Image

Kollar man den bilden, med servohorn för Mavericken, så står det ju KO, Hi, F etc på dem. Borde ju vara exakt samma pack då.

sx3 sade att man kan räkna antalet splines, vad innebär det? Kanterna på skruven på servot? Den har i sådana fall 17 kanter, verkar ju inte stämma mot listan med 23,24,25... :hmm:

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Mats B » 10 Jun 2012, 08:48

Ta & lägg ut en närbild på den utgående axeln på ditt servo så kan vi se lite lättare vad som behövs
Så sätt fart att skruva bort den trasiga armen &fram med kameran så ska du se att det löser sig :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 10 Jun 2012, 15:56

Mats B wrote:Ta & lägg ut en närbild på den utgående axeln på ditt servo så kan vi se lite lättare vad som behövs
Så sätt fart att skruva bort den trasiga armen &fram med kameran så ska du se att det löser sig :thumbsup:
Sådär:

Image

Image

Image

Går ju som sagt att beställa från Redcat i USA, men vore skönt att ha det utrett vilka det är så att jag bara kan köpa det från någon lokal butik istället.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Dave » 10 Jun 2012, 16:34

Jag har en hel plastback med servohorn och inget av dem passade på Maverick servot.
Nu har jag ju 2st servohorn liggande, så bilen får vi ju snart ihop på lördag, men det vore ju intressant att höra var man kan hitta kompatibla varianter !
:hmm:

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 10 Jun 2012, 18:02

Lite konstigt är det ju när de säljer såna multipacker som ska passa till alla, antar att bara ett av dem passar till Maverick. Får väl beställa en sån så får jag se om det är någon av de stora märkena, eller om det är så stolligt att de har gjort någon helt egen variant. :hmm:

Servona får väl bytas någon dag ändå, men eftersom det är dubbla styrservon och de går fint tycker jag så vill jag ju inte byta dem för vilken småsak som helst. :wip:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Dave » 10 Jun 2012, 18:43

Jag har ett sånt multipack med servohorn och inget av dem passar heller.....

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 12 Jun 2012, 21:08

Efter ett snack med en trevlig kille på Redcat Racing så klarnar mysteriet lite. Det finns två olika styrservon med samma namn, det har ju släpps flera versioner av bilen och jag har en senare med styrservon som har kylflänsar och metalldrev. Så den där multipacken hade troligtvis inte passat alls.

Plast:
Image

Metall:
Image

Och nu kommer förstås en fråga till dig Dave, vilken version har du? :hmm:

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by S 500 R » 12 Jun 2012, 21:13

Han har dom i metall... han har mina gamla nämligen.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: Hjälp att få tag på servohorn

Post by Itasha » 12 Jun 2012, 21:22

Utmärkt. :thumbsup:

Redcatkillen gav mig även rätt part no. för metallverran, slängde även iväg ett mail till HPI så man kan se om det finns att få tag på i europa först men annars får det bli en order från RR.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests