Har alltid saknat backlight i min radio. Svårläst i skummet. Den saknar även ljus som säger att den är igång, så ett antal gånger har jag glömt den igång.. Nu har jag visserligen haft en LED monterad i "knoppen" ovanpå radion ett tag, men den skulle jag kunna klara mig utan nu iom backlighten.
Min idé är att knöla in en bit 5mm plexi bakom LCDn som kan belysas. För att en plexiglasbit ska lysa måste den vara repig (bryta ut ljuset, annars lyser bara kanterna). Lätt fixat med ett 600 våtslip som körs torrt på plexit.
Displayen plockas ur radion. Displayens flexiboard (flatkabeln) sitter i ett låst kontaktstycke på kortet. Det gäller att låsa upp kontaktens flärpar utan att skada flexit eller kontakten.
När displayen är urplockad så kapas hållaren för att göra plats för plexiglasbiten.
Jag kapade bara 5mm ner på stolparna så när jag lägger i plexit så landar det på stolparna och hålls på plats.
Kapningen gör jag med dremeln och en 1mm skiva.

Här syns hur bara 5mm av stolparna är kapade.

Jag har redan sågat ut och slipat ena sidan på en bit plexi. Tror jag gjorde den 29x45?mm..
Den passas in och stolparna finjusteras i höjd med kniv för att plexit ska ligga kant-i-kant med ovansidan
Slipade sidan uppåt, mot LCDn!

LCDn skjuts på plats

Skar även till en bit vanligt A4 som passar bakom plexit. Detta är till för att man inte ska se genom allt in i radion, och samtidigt sprider det ljuset bättre.

Dax för belysningen då. Jag snor två dioder från Hobbykings vita LED-stripe. Dessa är extremt känsliga för värme så man får vara blixtesnabb med lödpennan.

Med en liten dutt superlim läggs dom på plats på ena kortsidan.
Båda läggs åt samma håll. Den avfasade sidan är minus på dessa dioder.

Några små sladdar kopplar ihop dioderna i serie..
(Gul=plus, grå=minus)

Provkörning med 100 ohm i serie med dioderna och 8V matning.

Plastbiten som kapades bort ska nu dit igen. Eftersom plexit bygger 5mm på höjden så måste mittenpinnen kapas så den är i nivå med stolparna.
Biten passas in och sätts fast med smältlim i stolparna.

Displayen kopplas in till kortet igen och skruvas fast genom kretskortet i mittenpinnen.
Kablarna kopplas in på följande punkter. Ett motstånd på 390 ohm begränsar strömmen till dioderna (utan denna brinner dioderna upp direkt!!)

En provkörning till innan ihopmontering.

Så där ja, backlighten klar! Mycket mycket lättare att läsa den nu, även i ljus omgivning