Hjälp! mitt första bakslag.
Hjälp! mitt första bakslag.
Vid min körning idag fick jag avbryta då den helt plötsligt svängde fullt ut. Trim noll är alltså fult utslag! Till saken hör att bilen blev väldigt blöt då det slaskar ute. Jag har nu blåst rent samt dränkt mottagaren i elektronikrengöring men problemet kvarstår. Har inget med failsafen att göra! Ej heller trimning på sändaren. Om fukt var problemet i mottagaren varför funkar inte el-rengöringen???
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Re: Hjälp! mitt första bakslag.
Gissar på att servot är rätt fuktigt!
S500R har nog rätt. Fick samma problem i veckan. Tyvärr bara att köpa nytt....
Kan ha varit något som brunnit i servot också.
Meckade med Maltes 5T tidigare i veckan. Visade samma symptom. Styrservot var halvfullt med vatten. Hela kretskortet och motorn var korrisions skadade.
Maltes bil har används 5-6 gånger!!!!
Tror han beställde ett sånt här.
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=1337
Maltes bil har används 5-6 gånger!!!!
Tror han beställde ett sånt här.
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=1337
Billös expertkommentator..
Just därför jag inte kör med mina bilar under vintern. Tar död på elektroniken fullständigt. Verkar inte spela nån roll hur mkt man fukt skyddar.
Fy f**! Går inte detta på garantin??? Dåligt tätat (fabrikationsfel);)
Det står ingenstans jag sett i manualen att man inte får köra när det är fuktigt ute!?
Det står ingenstans jag sett i manualen att man inte får köra när det är fuktigt ute!?
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Bara köpa ny servo 
Det kan du nog bara glömma! Det är bara bita i det sura och köpa ett nytt. Köp ett rejält när du ändå köper ett!gcbossen wrote:Fy f**! Går inte detta på garantin??? Dåligt tätat (fabrikationsfel);)
Sant! Min 5t styrservo snart slutS 500 R wrote:Det kan du nog bara glömma! Det är bara bita i det sura och köpa ett nytt. Köp ett rejält när du ändå köper ett!gcbossen wrote:Fy f**! Går inte detta på garantin??? Dåligt tätat (fabrikationsfel);)
Nu har jag öppnat det. Man ser vitrost på lödningarna och rost på stora kugghjulet. JAg har tvättat med elektronikrengöring och topps. Det börjar funka bättre nu. Nu kan man styra åt båda hållen. Emellanåt står den dock och "burrar" ordentligt. Har sprutat med mera. nu får allt torka ut ordentligt och sedan får vi se. Kanske klarar det sig;)
Hur preparerar man servo vattentät bäst? Vaselin har jag hört om, hur gör man?
Såg även någon som dobbat servot i plastic dipp. Men är ju svårt att få helt tätt runt utgående axel...
Hut känslig är mottagaren för fukt???
Såg även någon som dobbat servot i plastic dipp. Men är ju svårt att få helt tätt runt utgående axel...
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
-
Ntch in da dirt
Motagaren går ju att skydda med en ballong som finns att köpa i de flesta hobby affärer.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
gcbossen wrote:Nu har jag öppnat det. Man ser vitrost på lödningarna och rost på stora kugghjulet. JAg har tvättat med elektronikrengöring och topps. Det börjar funka bättre nu. Nu kan man styra åt båda hållen. Emellanåt står den dock och "burrar" ordentligt. Har sprutat med mera. nu får allt torka ut ordentligt och sedan får vi se. Kanske klarar det sig;)
STOOOP!!!
Om du tätar servot utvändigt så får du problem med kondensfukt i servot som aldrig får en chans att komma ut.
Preparera istället servots elektonik med vaselin eller liknande så fukt inte kommer åt innuti servot så skyddar du elen & de känsliga komponenterna på det viset.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Jag har rättat servoelektronik som blivit fuktig med 5-56 och värme......
Dränkte hela kortet i 5-56 i omgångar, blåste av med tryckluft, dränkte igen och sen värmde jag med varmluftspistolen försiktigt.
Dränkte hela kortet i 5-56 i omgångar, blåste av med tryckluft, dränkte igen och sen värmde jag med varmluftspistolen försiktigt.
Plastidip fungerar bra att fuktskydda servon med, bara öppna servot och kladda på kretskortet.
Kyosho Sand Skipper -81 BL Edition
MCD Cheetah
HPI Blitz
MCD Cheetah
HPI Blitz