Servo problem HPI

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Matjon

Re: Servo problem HPI

Post by Matjon » 27 Mar 2011, 16:37

Maot09 wrote:
Det funkade kanon med mottagarebatteriet.
Jag tänkte samma ang delarna att det är bara att köra tills det rasar.
Då ska jag fixa med den så jag kan skicka den i veckan.

Känns lite trist att inte kunna köra med den. Men jag har en Slash som jag kan leka med så länge.
Kan passa på att lacka karossen också.
Fungerar servot nu utan problem?

Sponsor

Sponsor

Maot09
Phone Number: 0730466755

Post by Maot09 » 28 Mar 2011, 11:34

Ja.
Jag körde en hel laddning av batteriet(det som nu enbart är kopplat till motorn)
Inga problem. Hur länge vara Ni-MH batteriet som nu är till mottagaren och styrservon det är på 4600mAh.

Jag ska nog ändå skicka in min Mamba XL och få den utbytt till Version 2.
Känns bättre att allt är ok.
Jag har även en till servo en Savöx 26KG SC-1268MG. Det kanske kan fungerar bättre än orginal servon. Utan att det blir problem med BEC.

//Martin
"Go Big or Go Home"

HPI Baja 5B SS "Eletric", 8S

Matjon

Post by Matjon » 28 Mar 2011, 14:01

Kanon att det löste sig :thumbsup:

Vilka lipo kör du med?
Jag beställde precis 2st 4S Turnigy 5000mah 40C. Längre fram får det bli dom där 8000mah men då behöver jag Team Fast Eddys nya servomonterings grej.

Ditt nimh batteri bör ju räcka 5 körningar tycker jag, kanske mer.
Känns alltid bättre att ha något man vet ska fungera :) Jag kommer ändå köra med externt batteri för att verkligen få så lång körtid som möjligt. Är ju endel fläktar och sånt som drar ström.

Maot09

Post by Maot09 » 29 Mar 2011, 11:54

Jag kör med detta:
SDC10257.JPG
Lipo
Det fungerar bra men det är nog inte något värsting batteri.

Varifrån beställer du dina batterier?
Då ska du parallellkoppla/seriekoppla dom?

//Martin
"Go Big or Go Home"

Matjon

Post by Matjon » 29 Mar 2011, 14:34

Jag beställer från Hobbyking.com. Dessa tog jag från deras lager i Tyskland, totalt 137usd. Runt 900kr inkl frakt.
Precis som du säger så seriekopplar jag dom.

DesirePower är bra ackar. Används mycket inom flyg och givetvis bil.

Maot09

Post by Maot09 » 29 Mar 2011, 18:41

Okej. Då får man gå in där och kolla. För det verkar vara bra pris.
Jag har kollat mycket på Teamfasteddy och han använder två st Maxpower. Dom är dyra. Men kan det ha så mycket betydelse på vilket batterier man använder?

Jag har en fråga. Efter första körningen med bilen, mot slutet så börja den först slö sen slog den ifrån.
Ingen fara tänkte jag. När jag skulle sätta batteriet på laddning så gick det inte att ladda. Det var bara 1,75V i cellerna!
Jag trodde att ESC skulle slå ifrån vid 3V om den var i Auto. Vilken cutoff ska man ställa in den på?
Det finns några att välja på.

Nu gick det att lösa genom att ladda det som ett Ni-MH i 60sek och sen ladda balanserat.

/Martin
"Go Big or Go Home"

Matjon

Post by Matjon » 29 Mar 2011, 19:26

Oj, absolut inte bra att en cell har gått ner så lågt. Ställ in cut-offen på 3.2V. Så fort du märker att bilen börjar bli slö så sluta och kör. Då kommer ditt lipo hålla som längst.
Som du säger så kan man rädda det genom att ladda det som nimh men det ska undvikas.

Maxamps lipo verkar inte vara populära där borta. Överpriser och felaktiga specar enligt många om man läser runt om på olika forum.
Vill du köpa kvalitéts lipo så kan jag rekommendera Hyperion och ThunderPower. Hyperion kan du hitta på hyperion-eu.com, skickas från Danmark.

Ett kvalitéts lipo håller troligtvis längre om man sköter det. Det har kanske gått igenom en noggrannare quality check och levererar den prestanda det ska göra.
Men är det värt det? Nä det tycker inte jag. 2st 4S 5000mah Hyperion går på närmare 3000kr, om dom skulle gå sönder så skulle man ju bli smått knäckt :) Då kör jag hellre med mina 900 kronors Turnigy som levererar bra med prestanda och skulle dom gå sönder så är det inte hela världen.
Jag har köpt ca 20-30 lipo från Hobbyking. Tror att 1 eller 2 har varit kassa vid leverans. Gör inte mig så mycket med tanke på hur billiga dom är.

Maot09

Post by Maot09 » 30 Mar 2011, 21:40

Men om jag läser i manualen så om man har den på Auto så ska den slå ifrån vid 3v per cell.
Sen finns det 5,6,9,12v . Vilken ska jag välja av dom i så fall.

Jag får kolla in batterier därifrån. Men blir det kladd när man ska använda flera batteri åt gången. Kan man ladda dom för sig och sedan koppla samman när de är fulladdade för att köra i bilen? Eller måste jag ladda dom tillsammans som ett 8cells?
"Go Big or Go Home"

Matjon

Post by Matjon » 31 Mar 2011, 10:47

Finns bara dom valen så ska du ha den på Auto. Men jag rekommenderar dig att skaffa Castle Link så du kan ställa in cut-offen på 3.2V.
Har du 2st 4S så laddar du dom var för sig och kopplar sen ihop dom i serie.

Maot09

Post by Maot09 » 31 Mar 2011, 21:41

Jo jag har det på så länge och Castle Link är på väg. Dom har skickat det så det borde väl komma i nästa vecka.
Om man kan göra så verkar det kanon. För jag kollade på de batterierna som du hade köpt. Men kan man ta två 8cells och parallellkoppla för att få mer mAh. Får av det batteriet som jag har så om jag ställer det på högkant så får man ner två st. Men det blir många A så det kan vara lite farligt. Man skulle kunna sätta dit en on/off mellan batteriet och ESC. Men jag hittar inte någon switch som pallar det. Hur går du?

Finns det någon mer som har konverterat sin baja?

Jag få starta en projekt tråd om bygget.
"Go Big or Go Home"

Matjon

Post by Matjon » 31 Mar 2011, 22:19

Helt korrekt, parallellkoppla så dubblerar du kapaciteten men Volten är den samma.
Tror det finns nån form av strömbrytare som klarar höga A. Men dom är mer anpassade för flygplan dom jag sett. Jag tänker inte använda nån brytare, bara mer saker som kan gå sönder.
Tycker absolut du ska starta en projekttråd :thumbsup:

Post Reply