Balansfaktor på vevar

Allt som rör Zenoah & CY motorer
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Balansfaktor på vevar

Post by Rallyfinnen » 16 Mar 2015, 18:30

Tack för komplimangen! Det krävs 'bara' tid och intresse för att lära sig... :)
All info finns på nätet, och så får man prova sig fram och göra lite misstag på vägen förståss..

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Balansfaktor på vevar

Post by fredrikf » 31 Oct 2015, 14:30

Kul tråd man hitta :)

Tänkte att jag skulle rikta min vevaxel som är lite v formad.. hur raka vill/bör man få dom? testat lite men tycker det är svårt att få den helt perfekt. Hur gör man lättast när man riktar? har kört lite med en plastklubba..


Btw vill man ha den helt i balans? tänkte att det vore bra om den fortsätter lite när kolven står still? det är inte så att dom är snedviktade åt samma håll?
Slipade bort runt vevtappen, och konstaterade att den var lite 'sned-viktad' dvs när den hängde fritt utan motvikt på staken så var den lite sned.
Image
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Balansfaktor på vevar

Post by Rallyfinnen » 31 Oct 2015, 19:16

Motvikten ska nog helst sitta rakt motsatt vevtappen för att motverka kolvens rörelse upp och ner, så när veven hänger fritt ska vevtappen vara rakt upp.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Balansfaktor på vevar

Post by Dave » 31 Oct 2015, 19:38

Krävs en mätjigg med indikatorklocka för att mäta ut rakheten....liknande denna:

Image

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Balansfaktor på vevar

Post by fredrikf » 31 Oct 2015, 20:09

Dave wrote:Krävs en mätjigg med indikatorklocka för att mäta ut rakheten....liknande denna:

download/file.php?id=7691&mode=view
Jo gjorde mig en enkel jigg.. fick 0.06mm på den dåliga sidan var lite fundersam om jag behöver sikta på 0.00
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Balansfaktor på vevar

Post by Dave » 31 Oct 2015, 20:11

Ska nog ner under 0.05 iallafall....
Jag plågar det inte mer än till 2/100 men det är kul när den blir helt rak!
:hammer:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Balansfaktor på vevar

Post by Rallyfinnen » 01 Nov 2015, 10:58

6 hundringar är mycket, 2 tycker jag är gränsfall, helst under 1 tycker jag. Speciellt om det ska varvas lite. Zenoah-vevar original brukar som mest ligga på 2-3 någonstans.
Man ska inte använda dubbhålen i veven när man mäter, dom är inte alltid centrerade av någon orsak. Men detta är ju egentligen inte balansering, utan riktning av vev. Finns någon separat tråd för det skulle jag tro?

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Balansfaktor på vevar

Post by fredrikf » 01 Nov 2015, 11:42

Rallyfinnen wrote:6 hundringar är mycket, 2 tycker jag är gränsfall, helst under 1 tycker jag. Speciellt om det ska varvas lite. Zenoah-vevar original brukar som mest ligga på 2-3 någonstans.
Man ska inte använda dubbhålen i veven när man mäter, dom är inte alltid centrerade av någon orsak. Men detta är ju egentligen inte balansering, utan riktning av vev. Finns någon separat tråd för det skulle jag tro?
Ok tack.. hittade inte någon annan tråd om detta, sry för OT
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests