Hejsan alla, Anders heter jag och är ny på detta forum. Har mest kört 1/8 & 1/10 tidigare och då hängt på RSB.
En kanske dum fråga.
Jag en Losi 5ive T som är orginal motormässigt. Orginal ljuddämpare sitter så att den blåser alla avgaser rakt i sidan på karossen. Blir lite kletigt...
Till min fråga:
Jag tänkte köpa en 90graders böj för att styra avgaserna bakåt och ut ur karossen istället. Hur påverkar detta motorn? Är det skadligt eller kommer den bara att gå sämre eller annorlunda?
Bifogar en bild så ni ser hur jag tänkt.
Mvh Anders
Fråga gällande ljuddämpare
Fråga gällande ljuddämpare
Mvh Anders
4WD
4WD
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Fråga gällande ljuddämpare
Hej Anders, och välkommen rätt!
Det du vill göra kommer att fungera alldeles utmärkt.
Se bara till att innerdiametern på alla rör och vinklar efter ljuddämparen håller minst lika stor diameter som på utblåset som redan finns.
Kommer inte att påverka något märkbart.
Möjligtvis kommer den att varva lite lite mer, men det är nog ytterst marginellt.
Alltid kul med bilder, och om du har lust får du gärna skapa dig en projekttråd som vi kan följa med i utveklingen i sedan!

Det du vill göra kommer att fungera alldeles utmärkt.
Se bara till att innerdiametern på alla rör och vinklar efter ljuddämparen håller minst lika stor diameter som på utblåset som redan finns.
Kommer inte att påverka något märkbart.
Möjligtvis kommer den att varva lite lite mer, men det är nog ytterst marginellt.
Alltid kul med bilder, och om du har lust får du gärna skapa dig en projekttråd som vi kan följa med i utveklingen i sedan!
Tackar [WHITE SMILING FACE]️
Vad kan man förvänta sig för avgastemp på en 2-taktare? Slangen jag idag har valt klarar "bara" 125grader...
Tack för svaren [THUMBS UP SIGN]
Vad kan man förvänta sig för avgastemp på en 2-taktare? Slangen jag idag har valt klarar "bara" 125grader...
Tack för svaren [THUMBS UP SIGN]
Mvh Anders
4WD
4WD
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Ur burken kan man nog räkna med 200°C.
Vad jag vet så finns det inget som verkligen tål så hög temperatur under lång tid utan man får hitta en billig siliconslang och byta ibland.
Om du lyckas undvika att slangen kommer i direkt kontakt med avgaserna är det väldugt väldigt bra precis nära motorn.
Har man kommit 20cm bort från de allra varmaste avgaserna håller det till och med med vanlig gummislang.
Vad jag vet så finns det inget som verkligen tål så hög temperatur under lång tid utan man får hitta en billig siliconslang och byta ibland.
Om du lyckas undvika att slangen kommer i direkt kontakt med avgaserna är det väldugt väldigt bra precis nära motorn.
Har man kommit 20cm bort från de allra varmaste avgaserna håller det till och med med vanlig gummislang.
Ok, skall försöka något som tål mer än 125grader då iaf. Tack för svaren 
Mvh Anders
4WD
4WD
Hittar du en slang som är tillverkad av floursilicon så tål de 200C som standard och upp till 300C om det är high temp materialblandning.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T