Elektronisk tändning

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Elektronisk tändning

Post by Mats B » 19 Dec 2013, 13:46

Kolla in denna tråd på losi forumet.
Om det stämmer så verkar det finnas effekt att hämta. Frågan är hur mycket tempen på motorn påverkas
http://losi5iveforum.com/showpost.php?p=48633
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor
 

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Elektronisk tändning

Post by huginen » 19 Dec 2013, 14:17

svårt att se exakt hur mycket den ökar men på den översta kurvan står det iaf 7.11 och jag tycker det står 7.84 på den undre så det blir en höjning på 0,73
och vridet ökar inte heller så märkvärdigt mycket från 3,33 till 3,40
sen så går det ju löst på 291 euro som är i dagsläget 2758 svenska pengar
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Elektronisk tändning

Post by Lusse » 19 Dec 2013, 18:32

Jag har för mig att Rallyfinnen har testat med att kunna ställa om tändningen utan att det gav någon större skillnad.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Elektronisk tändning

Post by Kronop » 19 Dec 2013, 20:31

Man får inte ut lika mycket ur en 2T som en 4T genom att labba med timingen men man kan påverka var kraft levereras.

Med mer förtändning får man mer kraft i mellanregistret, tyvärr så förlorar man maxvarv och kan råka ut för pumpningsförluster och i princip nåt som liknar spikning på höga varv pga att väldigt högt cylindertryck hinner byggas upp. Kolv och cylinder värms upp mer ju mer förtändning man har

Minskar man förtändningen så tappar man i mellanregistret (dock jämnare effektuppbyggnad) men får ut mer på topp (och mer varv), värmen går ut i pipan med mindre förtändning. Med varmare pipa så ökar även pulshastigheten i pipan så att det avstämda varvtalet går upp=högre maxvarv.

Jag kör med programmerbar tändning (Ignitech Sparker) på min MZ "racer", 672cc 5 ventils enstånka som är portad, borrad (högkomp kolv) vass kam mm, mm. och där var tändningen det absolut sista steget för att få ut det sista som går att krama ur den.

En cylinder och 8000 rpm är som en Humla i tungviktsklass på extacy...

Image

Image

Image

Inte min MZ men så här är upplevelsen om man kan köra
[youtube][/youtube]
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Elektronisk tändning

Post by Rallyfinnen » 20 Dec 2013, 18:22

Jag har testat lite med programmerbar tändning på dessa motorer, och det gör en hel del på registret, men inte mycket på maxeffekten. Hade man fått köra med det i Touring, så hade jag garanterat gjort det!
Har för mig att jag skrivit något om det i forumet..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests