Förgasartråden för Walbro WT603
Posted: 02 Feb 2013, 20:14
Tänkte jag gör en tråd för 603:an också, eftersom den är rätt populär på banbilarna.
Har testat lite olika förgasare idag, och gjorde ett litet konstaterande. Det finns tydligen två varianter på 603:an, en 603 och en 603A. Dom utan A har jag haft problem med, att dom magrar ut vid 1/4-1/3 gaspådrag. Försökte lösa det idag med att borra upp det innersta hålet vid spjället, längst ner på bilden nedan.
Från början var dom uppifrån räknat 0,5 0,5 och 0,55 mm. Jag borrade upp det nedersta till 0,65. Det blev lite bättre, men inte bra. Skulle nog ha tagit det till 0,75 eller dylikt tror jag.
Tyvärr går det åt ett nytt lock varje gång man ska komma åt dom, och jag orkade inte krångla med det mer.
Istället labbade jag lite med fjäder och arm på flottören på 603:an, men fick det aldrig helt 100.
I övrigt har jag fått borra både hålet till flottörnålen och kanalen från H-munstycket till 1mm för att det ska finnas marginal för soppatillförseln, så man får motorn att bluddra när man skruvar ut max på H-nålen.
När jag fortsatte rota i förgasarlådan hittade jag en 603A renoveringsobjekt som jag tror jag fått med högen av grejer jag fick av Erling. Gjorde rent och bytte fjäder till spjället och monterade den på motorn. Denna funkade betydligt bättre! Däremot var denna på gränsen också, så det var att plocka fram 1mm borren igen och öppna upp bränslekanalerna lite, sedan kunde man nåla så motorn gick fett också.
Plockade isär den igen och monterade kullager på spjällaxeln, sedan fick den ligga för att locktiten ska torka. Konstigt nog var axeln av stål, kanske var någon optiondel? I övrigt känner man igen 603A på dom långa grova justerskruvarna, dom är inte samma som på 603, 813, 900 mfl.
Vikten på en Walbro WT är för övrigt 98g
Har testat lite olika förgasare idag, och gjorde ett litet konstaterande. Det finns tydligen två varianter på 603:an, en 603 och en 603A. Dom utan A har jag haft problem med, att dom magrar ut vid 1/4-1/3 gaspådrag. Försökte lösa det idag med att borra upp det innersta hålet vid spjället, längst ner på bilden nedan.
Från början var dom uppifrån räknat 0,5 0,5 och 0,55 mm. Jag borrade upp det nedersta till 0,65. Det blev lite bättre, men inte bra. Skulle nog ha tagit det till 0,75 eller dylikt tror jag.
Tyvärr går det åt ett nytt lock varje gång man ska komma åt dom, och jag orkade inte krångla med det mer.
Istället labbade jag lite med fjäder och arm på flottören på 603:an, men fick det aldrig helt 100.
I övrigt har jag fått borra både hålet till flottörnålen och kanalen från H-munstycket till 1mm för att det ska finnas marginal för soppatillförseln, så man får motorn att bluddra när man skruvar ut max på H-nålen.
När jag fortsatte rota i förgasarlådan hittade jag en 603A renoveringsobjekt som jag tror jag fått med högen av grejer jag fick av Erling. Gjorde rent och bytte fjäder till spjället och monterade den på motorn. Denna funkade betydligt bättre! Däremot var denna på gränsen också, så det var att plocka fram 1mm borren igen och öppna upp bränslekanalerna lite, sedan kunde man nåla så motorn gick fett också.
Plockade isär den igen och monterade kullager på spjällaxeln, sedan fick den ligga för att locktiten ska torka. Konstigt nog var axeln av stål, kanske var någon optiondel? I övrigt känner man igen 603A på dom långa grova justerskruvarna, dom är inte samma som på 603, 813, 900 mfl.
Vikten på en Walbro WT är för övrigt 98g