Decka cylinder
Posted: 09 Nov 2012, 18:27
Innan har jag bara satt i ett tändstift och spänt stiftet i chucken. Det funkar, men är en massa pill att knacka och justera innan cylindern sitter rakt (indikatorklocka mot foten). Dessutom lite instabilt, så man får vara väldigt försiktig när man börjar ta bort material så det inte hugger.
Idag har jag testat metoden som enligt mig är det mest exakta sättet att decka en cylinder
Kör i en stång i svarven, svarvar ner den till exakt cylinderdiameter, trär på cylinder och spänner fast den med en liten skruv genom tändstiftshålet (gängad i alu-stången), sedan är det bara att köra på en massa cylindrar utan att lossa stången ur chucken emellan. Går otroligt fort och smidigt om man ska decka flera cylindrar, enda pillet är näär man ska svarva stången till rätt diameter.
Kan inte bli exaktare vinkel mellan cylindern och fläns! För att kompensera eventuella avvikelser i chucken får naturligtvis stången kapas och svarvas om vid varje uppspänning.
![Image](http://i1141.photobucket.com/albums/n591/Rallyfinnen/Porting/IMG_20121109_153605.jpg)
Idag har jag testat metoden som enligt mig är det mest exakta sättet att decka en cylinder
Kör i en stång i svarven, svarvar ner den till exakt cylinderdiameter, trär på cylinder och spänner fast den med en liten skruv genom tändstiftshålet (gängad i alu-stången), sedan är det bara att köra på en massa cylindrar utan att lossa stången ur chucken emellan. Går otroligt fort och smidigt om man ska decka flera cylindrar, enda pillet är näär man ska svarva stången till rätt diameter.
Kan inte bli exaktare vinkel mellan cylindern och fläns! För att kompensera eventuella avvikelser i chucken får naturligtvis stången kapas och svarvas om vid varje uppspänning.
![Image](http://i1141.photobucket.com/albums/n591/Rallyfinnen/Porting/IMG_20121109_153605.jpg)