Reservdelar till FG Stadiumtruck

Allt som rör Zenoah & CY motorer
JRJ

Reservdelar till FG Stadiumtruck

Post by JRJ » 28 Dec 2009, 11:03

God fortsättning alla glada!
Nu behöver jag lite hjälp här. Jag ska handla lite reservdelar till min FG Stadiumtruck, men är inte riktigt 100 på vilka delar jag ska handla.
Jag tänkte köpa allt från våran sponsor, RC Car Online. Det blir nog billigast och smidigast så.

Det lilla motorfästet gick av i höstas så jag tänkte köpa ett i alu. Kanske lika bra att byta båda två med en gång?
Det var isåfall dom här jag tänkte köpa men passar dom till min Stadiumtruck?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... rbock,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen tänkte jag även byta kolv + ring & kolvbult, men det tillsammans blir ju nästan lika mycket som ett 29cc kit.
Är det här kitet något att ha tro, eller måste man gå upp i pris om det ska vara nått som håller mer än 1 tank?
Har även en Walbro 813 liggandes om det skulle behövas mera soppa.
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... _bore,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Luftfilter behövs också. Jag köpte min FG beggad och fick bara med ett värdelöst MC-filter som släpper in rätt mycket skit. Är orginalfiltret det vettigaste eller finns det nått annat skoj för ungefär samma pengar?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... _sets,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Och sist så behövs ett nytt servo till de främre skivbromsarna.
Duger det med nån enklare variant? De servona som sitter där nu är Futaba S3305 men det kanske går bra med nån enklare variant till just bromsen, tex det här? Borde väl vara samma mått & splines fast det är ett HPI servo?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... servo,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för lite hjälp. :)
Kör hellre hårt än snyggt...

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Re: Reservdelar till FG Stadiumtruck

Post by waqr » 28 Dec 2009, 12:00

JRJ wrote:God fortsättning alla glada!
Nu behöver jag lite hjälp här. Jag ska handla lite reservdelar till min FG Stadiumtruck, men är inte riktigt 100 på vilka delar jag ska handla.
Jag tänkte köpa allt från våran sponsor, RC Car Online. Det blir nog billigast och smidigast så.

Det lilla motorfästet gick av i höstas så jag tänkte köpa ett i alu. Kanske lika bra att byta båda två med en gång?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... rbock,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Japp, dessa motorfästen passar och jag skulle byta båda till aluminium på en gång. Det är faktiskt en av de bästa investeringar du kan göra till FG Offroad bilarna. Motorn kommer sitta fast mycket bättre vilket gör att drevspelet mellan det lilla och stora diffdrevet inte ändras. Detta sparar du mycket pengar och irritation på då detta annars är ett vanligt fel som gör att dreven (framförallt det lilla diffdrevet) går sönder.
JRJ wrote: Sen tänkte jag även byta kolv + ring & kolvbult, men det tillsammans blir ju nästan lika mycket som ett 29cc kit.
Är det här kitet något att ha tro, eller måste man gå upp i pris om det ska vara nått som håller mer än 1 tank?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... _bore,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta kit är väl helt ok men efter allt man läst och själv sett så har CY inte den bästa kvaliten på sina cylindrar. Visst, vissa håller bra men måndagsexemplaren är betydligt fler än hos Zenoah. Jag skulle hellre satsat på ett portat head kit från Zenoah med en +2mm vevstake (ger dig 27.2 cc). Bättre kvalitet och lika mycket kraft (kanske lite mindre vrid men bättre toppvarv) för nästan samma pengar. Dessutom är det bearbetat i toppen vilket gör att det finns plats för den längre vevstaken vilket gör att du inte behöver krångla med tjockare packningar (som du behöver med CY kittet):

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6282/.f" onclick="window.open(this.href);return false;

Zenoah har ju även 36 mm kit som släppts precis nu men tyvärr finns dessa ooch kommer enbart finns för de fyrbultatde vevhusen men har du ett sådant så är detta helt klart det bästa alternativet.
JRJ wrote: Luftfilter behövs också. Jag köpte min FG beggad och fick bara med ett värdelöst MC-filter som släpper in rätt mycket skit. Är orginalfiltret det vettigaste eller finns det nått annat skoj för ungefär samma pengar?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... _sets,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör du offroad så skulle jag rekommendera originalfitrena med ett outwear skydd över. Jag har kört så med min hela tiden i dammiga miljöer och aldrig dragit in skit i motorn. Visst det finns massor av andra alternativ men då drar det iväg lite prismäsigt skulle jag tro. Original fungerar kanon så länge du oljar in dem ordentligt och byter när dom är skitiga. Ser ingen anledning till att krångla med nåt annat.

JRJ wrote: Och sist så behövs ett nytt servo till de främre skivbromsarna.
Duger det med nån enklare variant? De servona som sitter där nu är Futaba S3305 men det kanske går bra med nån enklare variant till just bromsen, tex det här? Borde väl vara samma mått & splines fast det är ett HPI servo?
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... servo,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingen erfarenhet av tyvärr, dock vet jag att om du kör ett separat servo till frambromsarna bör det kunna dra åtminstone 10-12 kg (gärna mer) för att ge dig maximal bromseffekt.
Last edited by waqr on 28 Dec 2009, 12:10, edited 3 times in total.
Letar Baja 5B

Mats B

Post by Mats B » 28 Dec 2009, 12:05

God fortsättning alla glada!

Dom motor fästena passar perfect..

Sen tänkte jag även byta kolv + ring & kolvbult, men det tillsammans blir ju nästan lika mycket som ett 29cc kit.

Jag skulle nog vänta tills Zenoah´s 36mm kit släpps innan jag köpte 36 mm cylinder..

Luftfilter behövs också. Jag köpte min FG beggad och fick bara med ett värdelöst MC-filter som släpper in rätt mycket skit. Är orginalfiltret det vettigaste eller finns det nått annat skoj för ungefär samma pengar?

Dom filterna är bra men jag skulle rekomendera Orginal filtret som sitter på HPI baja 5B.
Kolla på SwedRc dom har ett komplett filterkitt som är riktigt bra.

Och sist så behövs ett nytt servo till de främre skivbromsarna.

Jag har själv ett 13 Kg digitalt servo till mina frambromsar & kan verkligen inte rekomendera ett svagare servo.

Tacksam för lite hjälp.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Mats B

Post by Mats B » 28 Dec 2009, 12:07

Fan va snabb du är Waqr... ;)
Du hann ju posta ditt svar innan mig.... :evil: :evil: ;)

waqr

Post by waqr » 28 Dec 2009, 12:12

Japp....jag är snabb (säger tjejen också :D)

Angående Zenoah 36 mm kittet så kommer dessa enbart släppas som fyrbultat och inget till de tvåbultade cylindrarna tyvärr.
Last edited by waqr on 28 Dec 2009, 12:44, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B

Mats B

Post by Mats B » 28 Dec 2009, 12:16

waqr wrote:Japp....jag är snabb (säger min tjeje också¨ :D =

Angående Zenoah 36 mm kittet så kommer dessa enbart släppas som fyrbultat och inget till de tvåbultade cylindrarna tyvärr.
:lol: :lol: :lol: :oops: :?

Jo det stämmer att det bara är till 4-bultat block som det släpps till..
Då håller jag med dig Waqr , Zenoah 27,2 är bästa alternativet.

JRJ

Post by JRJ » 28 Dec 2009, 14:07

Okay, motorfästena är spikade då.
Luftfiltret får nog bli FG's orginalgrejer. Vad som helst är nog bättre är det som sitter på nu...

Ang 29cc kitet så såg det lite lockande ut mest för att det inte skiljde så värst mycket i pris mellan det och en ny orginalkolv, ring, kolvbult & knaster. Jag hade väl igentligen inga planer på att gå upp i cylindervolym utan det var först när jag började kika runt på sidan som det blev lite av en impuls att skaffa ett helt kit istället. :)
Behöver man verkligen köra med tjockare packningar på 29cc kitet, är det inte bara större borr men samma slag?

En rejsportad och borrad 27,2cc hade ju varit trevligt, men det drar nog iväg lite för mycket i kostnad då.
Plus att det tillkommer ju lite tull och moms om man handlar från andra sidan pölen.
Så frågan är väl om man ska renovera orginal Zenoah motorn eller om man vågar satsa på ett sånt där kit från CY...?

waqr

Post by waqr » 28 Dec 2009, 14:19

JRJ wrote: Ang 29cc kitet så såg det lite lockande ut mest för att det inte skiljde så värst mycket i pris mellan det och en ny orginalkolv, ring, kolvbult & knaster. Jag hade väl igentligen inga planer på att gå upp i cylindervolym utan det var först när jag började kika runt på sidan som det blev lite av en impuls att skaffa ett helt kit istället. :)
Behöver man verkligen köra med tjockare packningar på 29cc kitet, är det inte bara större borr men samma slag?
Nej du behöver inte krångla med tjockare packning med detta kit utan 0,020" (original packningen) passar perfekt.
JRJ wrote: En rejsportad och borrad 27,2cc hade ju varit trevligt, men det drar nog iväg lite för mycket i kostnad då.
Plus att det tillkommer ju lite tull och moms om man handlar från andra sidan pölen.
Så frågan är väl om man ska renovera orginal Zenoah motorn eller om man vågar satsa på ett sånt där kit från CY...?
Visst kan du köpa CY kittet. Det är inga dåliga cylindrar så men som jag sa, de har mer problem än Zenoah (måndags exemplaren är fler) Tänkvärt är dock att RC Car online är dyra vad gäller frakten och med tanke på USD kursen så är inte 27,2 kittet speciellt mycket dyrare:

DDM
149 USD * 7 * 1,35 (tull och moms) = Ca 1400SEK (brukar vara fraktfritt över 100USD)

RC Car online
90EUR * 11 = ca 1000SEK + frakt ca 200 = 1200 SEK
Letar Baja 5B

JRJ

Post by JRJ » 28 Dec 2009, 14:51

Men visst behöver jag en längre vevstake också till 27,2cc kitet? Blir ju några dollars till på det.
Finns alla andra grejer som motorfästen och luftfilter hod DDM? Hittar inte det när jag söker runt.

Hur mycket varvvillighet tappar man med 29cc kitet, borde väl inte vara så jättemycket iom att slaget är detsamma fortfarande?
Åker man på att uppgradera koppling och drivlina också om man byter till det eller står orginalgrejerna pall?

waqr

Post by waqr » 28 Dec 2009, 15:03

JRJ wrote:Men visst behöver jag en längre vevstake också till 27,2cc kitet? Blir ju några dollars till på det.
Finns alla andra grejer som motorfästen och luftfilter hod DDM? Hittar inte det när jag söker runt.
+2mm vevstake ingår i det priset för 149 USD så den behöver du inte köpa till. DDM har allt + lite till så du kan hitta allt du behöver till din FG där.

Luftfilter: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.2031/.f" onclick="window.open(this.href);return false;

Luftfilterhållare: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.2030/.f" onclick="window.open(this.href);return false;

Stora motorfästet i alu: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.2039/.f" onclick="window.open(this.href);return false;

Lilla motorfästet i alu: Hittar jag inte men maila så fixar dom det. Dom har det garanterat hemma bara det att det inte ligger på hemsidan.
JRJ wrote: Hur mycket varvvillighet tappar man med 29cc kitet, borde väl inte vara så jättemycket iom att slaget är detsamma fortfarande?
Åker man på att uppgradera koppling och drivlina också om man byter till det eller står orginalgrejerna pall?
Kan inte säga hur mycket varv du tappar på att uppgradera till 36mm kittet men vissa tappar du lite då massan ökar (större kolv). Skulle tippa på max 1000varv eller nåt liknande. Dock lär varvet räcka till så det är inget som påverkar så himla mycket. Kolla på youtube så ser du att 28,5cc varvar rätt bra dom med :)

Angående koppling och så så är det inget du behöver uppgradera pga det nya kittet, det håller bra med originalgrejerna. Dock greppar ju t ex en 4 backar koppling bättre och håller lite längre än original men hållbarhetsmässigt är originalet inga problem.

Sen en liten sak bara som jag tänkte på när jag såg CY kittet. Det där 29 kittet är väl egentligen ett 28,5cc kit om man räknar med denna formel för kubikantal?

borrning x borrning (cm) x vevstake (cm) * 0,7854 = kubik

3,6*3,6*2,8*0,7854 = 28,5cc

För att komma i närheten av 29cc så måste du använda en 36 mm cylinder tillsammans med (+1mm) vevstake:

3,6*3,6*2,9*,07854= 29,5cc

alternativt en 35mm cylinder ihop med en +2mm vevstake=

3,5*3,5*3*,07854= 28,9cc
Last edited by waqr on 28 Dec 2009, 15:34, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B

JRJ

Post by JRJ » 28 Dec 2009, 15:30

Hmm, är du säker på att vevstaken ingår?
Såhär skriver dom iaf. "Kit includes ESP modified Zenoah 34mm cylinder, 34mm piston, piston ring, piston pin, circlips, base gasket, spark plug, and choice of 30mm stroke crankshaft. Note: this kit must be used with a 30mm crankshaft. The option of "No Crank" is offered below only for people who already have the proper crankshaft."

Rackarns svårt det här, det skulle ju vara gott med lite mera mos i maskineriet men uppgraderar man en sak så leder det ju nästan alltid till att man byter lite andra grejer också, och så är bollen i rullning och så är man snart fattig igen... :roll:

waqr

Post by waqr » 28 Dec 2009, 15:34

Nej, du har f*n rätt. Jag tänkte på detta kit som jag kör med i min FG Monster för 149 USD (då ingår vevstaken).

http://www.oneillbrothers.com/rccar/ite ... ned_wc.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ber om ursäkt för det. Detta är dock ett grymt kit som jag verkligen rekommenderar över CY 28,5 kittet. Jag lovar det är värt dom extra kronorna. Maila dom och kolla vad de tar i frakt. Tror dom är lite dyrare än DDM men inte så farligt.

Men som sagt...du gör inte bort dig med CY kittet bara du vet att kvaliten kan vara sådär (även om CY blivit mycket bättre den senaste tiden)

Har själv köpt en 36mm CY cylinder till min HPI Baja som jag ska träna på att porta lite i från DDM så jag hoppas på att min kommer fungera bra.
Letar Baja 5B

crh

Post by crh » 28 Dec 2009, 19:24

JRJ wrote:Sen tänkte jag även byta kolv + ring & kolvbult,
Då ska även jag sätta lite griller i ditt huvud :D

Varför ska du byta dessa grejer, är kolv och kolvbult dåliga?
Att sätta i en ny ring är en bra ide när man har isär motorn.

En ny ring och fila lite i utblås/kanaler så tror jag att du kommer att ha en trevlig motor.
Nått att kolla på också är lager och tätningar till veven.
FG MBPro

waqr

Post by waqr » 28 Dec 2009, 19:29

crh wrote:
JRJ wrote:Sen tänkte jag även byta kolv + ring & kolvbult,
Då ska även jag sätta lite griller i ditt huvud :D

En ny ring och fila lite i utblås/kanaler så tror jag att du kommer att ha en trevlig motor.
Nu var du taskig som krånglade till det ännu mer ;) :lol:
Letar Baja 5B

JRJ

Post by JRJ » 29 Dec 2009, 07:48

crh wrote: Då ska även jag sätta lite griller i ditt huvud :D

Iom att min FG är beggad, plus att den har gått med ett ganska dåligt luftfilter under sommaren så är nog risken ganska stor att kolv & cylinder har tagit lite stryk. Så jag tänkte bara hona loppet och byta kolv + lite kringdelar.
Visserligen kanske det räcker med att byta enbart ringen men det känns nästan lite väl dumsnålt att bara byta den om man ändå har isär grejerna. :)

Fräsa bort lite gjutskägg och matchporta insug/utblås är nog inte alls omöjligt att man gör i samma veva.

O'neill Brothers verkade ha mycket godis, får skumma runt lite där o se om dom har motorfästen och sånna grejer också.
Har iofs inget emot att handla från andra sidan pölen, sålänge man kan köpa allt från samma ställe. Blir så dyrt med all frakt annars. :)

Post Reply