problem med cy 26cc orginal motor

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
fiddelind

problem med cy 26cc orginal motor

Post by fiddelind » 29 Oct 2011, 20:49

Har ett skumt problem med motorn , när jag drar igång motorn måste jag hjälpa till lite med gasen och när motorn till slut hoppar igång måste jag stå och små gasa hela tiden annars dör den efter ca 10 sekunder har provat o vrida upp tomgången de funkar men olidligt o va i samma rum som bilen då :D . får jag igång den o kör iväg direkt så funkar den aldelles utmärkt medans jag kör fast med lite högre tomgång men skulle jag stanna motorn efter jag kört en stund så är det omöjligt att få igång den på en bra stund igen.
Har ställt tillbaka nålarna enligt manualen, luftfiltret är precis bytt, kopplingen ser ok ut .

någon som har haft något liknande problem? eller var ska man börja rota runt någonstans ? :D

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Re: problem med cy 26cc orginal motor

Post by Lusse » 29 Oct 2011, 21:26

Hur gammal är motorn eller förgasan ? Kan vara spjäll axeln till förgasan, som är sliten och då är tomgången dålig och motorn blir svår startad.Kolla om spjäll axeln glappar. Om den gör det så är det bara att byta förgasan...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

fiddelind

Post by fiddelind » 29 Oct 2011, 22:18

Bilen är inköpt i sommras har väl kört upp ca 12-15 liter soppa.
Hur kollar man om det är glapp?
Inte så mycket kunskap om motorer, första året jag håller på med radiostyrt så jag har inte behövt skruva i motorn än men det verkar som jag kommer få lära mig det snart :D
Förresten tackar för tipset om chassit det var verkligen kanon :thumbsup:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 29 Oct 2011, 22:38

Du kan ha fått skit i membranet på förgasaren som gör att den behöver mer varv för att orka pumpa fram bränslet ?
Låter lite skumt det där.....
Kan vara en kass packning mellan förgasare/isolator eller isolator/cylinder

Har du testat att byta tändstift ?
Om sitftet börjar bli dåligt, eller om tändspolen inte är kry, får du dålig gnista på låga varv.....

fiddelind

Post by fiddelind » 29 Oct 2011, 22:59

har bytt tändstift hoppades på att det var så enkelt först :D Ska ta o kolla packningarna imorgon

fiddelind

Post by fiddelind » 14 Nov 2011, 20:43

Tänkte uppdatera lite ifall det är någon annan som har liknande problem .
Fick tipset av andreas på swedrc att kolla cylinderfotspackningen och mycket riktigt var packningen kass.
Bytte den och passade på att byta kolvringen samtidigt för bättre komp o nu är bilen som ny igen :D

Post Reply