Satt och kikade lite på Zenoahs hemsida och blev förvånad över att det bara skiljer 0,3hästar mellan en 230 och 290.
Är hysterin efter mer kubik obefogad? OBR´s vassaste motor är ju inte 30,5LR utan 27,2LR exempelvis.
Här är länken:
http://www.zenoah.net/node4102.aspx?nid=243694
Endast 0,3hästars skillnad mellan en Zen 230 och 290?
-
Ntch in da dirt
Re: Endast 0,3hästars skillnad mellan en Zen 230 och 290?
Vetskapen som jag har om motorer är inte mycket men det jag vet är att en bra vridmomentskurva väger upp mer än hk antal samt stora kubik.Malte wrote:Satt och kikade lite på Zenoahs hemsida och blev förvånad över att det bara skiljer 0,3hästar mellan en 230 och 290.
Är hysterin efter mer kubik obefogad? OBR´s vassaste motor är ju inte 30,5LR utan 27,2LR exempelvis.
Här är länken:
http://www.zenoah.net/node4102.aspx?nid=243694
Jag körde dieselbil förut går åt en bra mycket starkare bensinbil för att dra samma släpkärra tex.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
- Rallyfinnen
Re: Endast 0,3hästars skillnad mellan en Zen 230 och 290?
Om man tar den procentuella volymöningen, så antar jag man kommer rätt nära den procentuella effektökningen också?
Antagligen har 23-kubikarn en litenfördel, för båda bygger på samma grund, så portarna är större i förhållande till slagvolymen på 23cc.
Min erfarenhet är att man kan porta en större motor lite aggressivare och ändå behålla skapligt register, så större är bättre, men skillnaden är inte så stor som man kanske kunde tro..
Antagligen har 23-kubikarn en litenfördel, för båda bygger på samma grund, så portarna är större i förhållande till slagvolymen på 23cc.
Min erfarenhet är att man kan porta en större motor lite aggressivare och ändå behålla skapligt register, så större är bättre, men skillnaden är inte så stor som man kanske kunde tro..