Mysterium? skit trög att dra runt motorn!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Söjje
Phone Number: 0709998877

Mysterium? skit trög att dra runt motorn!

Post by Söjje » 29 May 2011, 13:34

Jag har kört ca 5 tankar med min X4 Rally med zenoah 290 motor, och den har alltid startat på 1 eller 2a rycket, och går klockrent.
Men så för en vecka sedan så var jag och körde som vanligt, men när jag skulle stänga av med killerswitchen så hände inget... tryckte på stoppknappen... inget hände, motorn gick fint ändå, fick rycka tändhatten för att få stopp på motorn!
Plockade isär och fann att en kabel till killerswitchen hadde gått av, men varför funkade det inte att trycka på knappen?
Åkte tillbaka några dagar senare och startade motorn, småkörde lite tills motorn blev lite varm, provade att stänga av med dödarknappen och motorn stannade.
Startade igen och körde i ca 10 minuter, bilen gick som vanligt som en dröm, men så började tomgången bli hög och den söver sig vid gas pådrag, kör in i depån och ska stänga av motorn... nada... inget händer när jag trycker på knappen igen!
Pumpbubblan på förgasaren är så gottsom tom så det har inte kommit fram bensin som det ska, beror det på ett under tryck i tanken pga ventil hålet i tanklocket är kanske igen täppt??
Hursom helst när jag ska starta motorn igen är det skittrögt att dra i snöret, det är markant trögare än vanligt, kompretion så in i helvete!! tar den tändstiftet och motorn snurrar jätte lätt!
Plockar isär hela motorn, och cylinder,kolv, kolvring, ja allt ser perfekt ut, inga reopr eller nåt!
Lagren ser o känns fina allt snurrar lätt, men VARFÖR helt plötsligt så in i he-*@te trögt att dra runt motorn??????? :hmm:
Är det någon som kan hjälpa mig med vad det kan bero på?
Jag får gnista, även om jag tycker att den är lite svag.
Och varför slutar dödarknappen att funka iband?
Kan det vara vajsing med tändspolen?
FG GT sportline 08 Corvette/mclaren/Ferrari/Audi A5 "Playboy" DTM
X-ray m18 pro

Sponsor

Sponsor

Egon

Re: Mysterium? skit trög att dra runt motorn!

Post by Egon » 29 May 2011, 13:53

Hehehehe...........

Hvorfor stoppknappen din ikke virker er vanskelig å løse over et forum, men hvorfor motoren plutselig er myyycket vanskeligere å starte/"mer komp" på en måte er enklere.....

Du har nok et problem med bensintilførselen til forgasser, tanklokk/sprukken slange/tett bensinfilter etc etc etc etc......

Når våre motorer, som er avhengige av kompresjon, inte får bensin och olje så går den "tørr/dry"....altså prøver du å starte motoren uten noen som helst smøring for stempelfjør etc........dermed virker det som det er mycket høgere komp i motoren....faktisk er det blitt mindre komp i den, men den blir ekstremt tung och dra igang.....noen ganger når motoren klarer å få ut litt bensin av forgasseren så kommer ofte et tilbakeslag som nesten river skinnet av hendene dine.......

Når folk kjøper en ny PRO MOD f.eks, och prøver å starte den for første gang, altså uten en liten tår med bensin ned i sylinderen, har de eksakt samme problem som du har idag.......

Løs problemet med bensintilførselen først, deretter gir du motoren en liten tår bensin rett ned i sylinderen, skru fast tennstift och prøv igjen.....nå vil du merke at kompen er blitt "normal" igjen å motoren vil starte som den alltid har gjort....... (PS! den skal iallfall gjøre det... :lol: )

Post Reply