Effektkontrollsapparatur
Re: Effektkontrollsapparatur
Orginal snuskburk borde ge i alla fall 14k.15k eller
Har du provat utan burk? Finnens mätningar visar ju att äckelburken försämrar prestanda.
Har du provat utan burk? Finnens mätningar visar ju att äckelburken försämrar prestanda.
Billös expertkommentator..
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Är du 100 på att den räknar varven rätt ?
10´k är ju bara lite mer än när kopplingen greppar......
Tror inte det är några problem att få dem att varva 14-15´k utan pipa.....
10´k är ju bara lite mer än när kopplingen greppar......
Tror inte det är några problem att få dem att varva 14-15´k utan pipa.....
Re: Effektkontrollsapparatur
Nej det är jag inte iofs. Iofs så är skivan som sitter på generatorn snäppet mindre än den som sitter vid motorn. Kanske ska grejja lite med inställningarna.
Re: Effektkontrollsapparatur
Härligt att se att du börjar få ordning på bänken Robban Måste bara få mitt block så är min fyrbultade portade CY 27,2 redo för bänken
Letar Baja 5B
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Effektkontrollsapparatur
Om skivan som sitter på generatorn är mindre borde du få ett högre varv på generatorn än på motorn ju...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Effektkontrollsapparatur
Härligt Danne! Ska bara få ordning på alla inställningar så. När jag tror jag är nära så skickar jag motorn som jag bänkat till Finnen så får han bänka den med så jämför vi siffror, så vet man att dom spelar ungefär lika.waqr wrote:Härligt att se att du börjar få ordning på bänken Robban Måste bara få mitt block så är min fyrbultade portade CY 27,2 redo för bänken
Re: Effektkontrollsapparatur
Ja så borde det väl bli va? Ska justera det där. Nu har jag en 6k fjäder på den kopplingen som sitter i motorn så den nyper lite tidigare. Man får laborera lite med det där. Man kanske skulle ta nån helg och åka till Finnen och idiot bänka så man får rätt siffror.. Han verkar juh vara bra på det där med nuffrer...wrep wrote:Om skivan som sitter på generatorn är mindre borde du få ett högre varv på generatorn än på motorn ju...
Re: Effektkontrollsapparatur
Borde man inte kunna använda en elmotor på tex 2hk som kalibreringsnormal???Robban wrote:Ja så borde det väl bli va? Ska justera det där. Nu har jag en 6k fjäder på den kopplingen som sitter i motorn så den nyper lite tidigare. Man får laborera lite med det där. Man kanske skulle ta nån helg och åka till Finnen och idiot bänka så man får rätt siffror.. Han verkar juh vara bra på det där med nuffrer...wrep wrote:Om skivan som sitter på generatorn är mindre borde du få ett högre varv på generatorn än på motorn ju...
Billös expertkommentator..
Re: Effektkontrollsapparatur
Nja.. Va juh nån diskution om det där i Rallys bänk tråd. Kommer inte ihåg varför man inte kunde använda en sån. Vore juh fint som fan. Då kunde man juh veta varv osv med.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Sant !Bjuggen wrote:Orginal snuskburk borde ge i alla fall 14k.15k eller
Har du provat utan burk? Finnens mätningar visar ju att äckelburken försämrar prestanda.
Kom precis nu på att min senaste bänkning med Waqr´s gamla ESP portade motor inte är upplagd.....
Vi testade dessutom en SS pipa och den gav ju inte nån kul kurva precis....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Det är för att en elmotor ger ett löjligt hårigt vrid direkt från det att den börjar rotera......och dessutom varvar dom ju sällan mer än 3k.....Robban wrote:Nja.. Va juh nån diskution om det där i Rallys bänk tråd. Kommer inte ihåg varför man inte kunde använda en sån. Vore juh fint som fan. Då kunde man juh veta varv osv med.
Men för referensmätning kanske det kunde vara nåt.....
Re: Effektkontrollsapparatur
Ja kanske. Man kanske skulle köra med borrmaskin? Har ingen kompressor som klarar att köra roterande fil dessvärre. Det hade juh vart det ultimata.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
På tok för dålig effekt....Robban wrote:Ja kanske. Man kanske skulle köra med borrmaskin? Har ingen kompressor som klarar att köra roterande fil dessvärre. Det hade juh vart det ultimata.
Blir ju varken hk eller nm ur en sån maskin.....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Det skulle ju behövas en 5,5kW elmotor med elektronisk mjukstart på som man sätter en remskiva på eller liknande för att få upp varvtalet 6ggr.
Rampa upp den på 4s eller nåt som skulle ge en hyffsad momentkurva kunde kanske funka....
Jobbigt att räkna ut allt bara när effekten skulle bli mindre än 1/6 pga alla förluster osv....
Rampa upp den på 4s eller nåt som skulle ge en hyffsad momentkurva kunde kanske funka....
Jobbigt att räkna ut allt bara när effekten skulle bli mindre än 1/6 pga alla förluster osv....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Effektkontrollsapparatur
Du får räkna på utväxlingen mellan motor och generator om du inte redan gjort det!Robban wrote:Idag körde jag ett svep för att kolla hur det ser ut i programet. Fega lite så släppte av innan motorn varvat ur helt. Rally! Hur långa brukar dina inspelningar bli ett normalt svep? Jag tror juh att jag inte får med allt. 10500 varv känns juh lite. Eller? Vad varvar en originalare med original äckel pipa?
Här kommer reultatet. Ska köra ett ordentligt imorgon. När jag har nåt snöre till gasen... Vill fan inte ha näven precis ovanför remmen när jag kör.
Kräng av remmen och mät diametern på båda remskivorna. Sedan dividerar du diametern på generatorns remskiva med diametern på motorns remskiva (eller var det tvärtom lite tidigt på morgonen än..) och matar in det på utväxlingen (gear ratio). Då ska du nog se att varvtalet stämmer, alla friska motorer borde varva minst 14k, om du inte fegar
Det är ingen ide att stå och hålla på gasen när varvtalet slutat öka, bara dra ett svep tills varvtalet inte ökar längre, och så släppa gasen. Det tar olika lång tid beroende på vad motorn ger, men uppskattningsvis 15sek för en motor med äckelburk.
Jag brukar 'blippa' lite på gasen efter svepet när den varvar ner, så motorn får lite smörjning. En tvåtaktare tycker inte om att motorbromsa längre perieoder.
Kör så det ryker!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 38 guests