RC-racing ensam ÅF för OBR motorer och head kits?

Allt som rör Zenoah & CY motorer
waqr
Phone Number: 0709998877

RC-racing ensam ÅF för OBR motorer och head kits?

Post by waqr » 15 Nov 2009, 16:10

Tänkte vi kunde fortsätta den diskussion vi haft under min FG tråd här istället. För alla er som inte läst den så handlar diskussionen om att man tydligen inte längre kan köpa motorer direkt av Oneill Brothers (OBR) utan att vi isället ska gå via Egon och RC-racing :roll:

En fråga Egon: Gäller detta såväl motorer som head kits?
Letar Baja 5B

Sponsor

Sponsor

Egon

Re: RC-racing ensam ÅF för OBR motorer och head kits?

Post by Egon » 15 Nov 2009, 16:14

Det gjelder alt fra OBR, slik har det vært i 1,5 år.....(eller skulle ha vært..)

Men du/dere behøver ikke ta det fra RC-Racing, tkjøp det gjerne hos en av våre forhandlere som Swed RC f.eks, bygger ellers opp et forhandler nett rundt om i europa i disse dager...

waqr

Post by waqr » 15 Nov 2009, 16:20

Ok....kommer ex SwedRC ligga på lager på vissa motorer och head kits eller kommer de att behöva beställa från OBR varje gång någon beställer en motor / head kit?
Letar Baja 5B

Egon

Post by Egon » 15 Nov 2009, 16:22

Andreas får alt av RC-Racing, ingenting fra OBR direkte......

Andreas har muligheten til å ha absolutt alt på lager, dette er helt opp til han selv.....

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 15 Nov 2009, 18:18

""After having the fastest bajas at the Hpi Baja Forum's Dunetoberfest 2008 Oneill's decided that is was time to release their full mod engine line.""

Så lite de vet i USA.......

Ikke kjørte OBR denne motoren, så dere forstår sikkert hvem motor de kjørte uten å kunne si det...?

Ikke er dette samme motor som blir solgt hos oss......samme navn, ikke samme power...

Og på toppen av alt er den NOKr 250,- dyrere + frakt.......dårligere motor til en dyrere pris, ikke verdens beste eksempel......
Med dagens växlingskurs, Så kostar er Oneill motor 6692,84 Skr+frakt.. Köper man den hos highperformancehobbies.com såkostar den 5462,19 Skr+frakt... Med min svenska matte blir er motor 1230,65 Skr dyrare ...Och hur stor skilnad kan det vara på en pro mod motor och en full mod motor?
Jag tycker inte att deta är skyst, Att man inte skälv får välja var man skall köpa sina grejer!!!!
Last edited by Lusse on 15 Nov 2009, 19:31, edited 1 time in total.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Lusse

Post by Lusse » 15 Nov 2009, 19:29

Så här står det på Oneill's hemmsida..
After many long months of testing our full mod 27.2cc Zenoah G272RC is here! After having the fastest bajas at the Hpi Baja Forum's Dunetoberfest 2008 we decided that is was time to release our full mod engine line. This is the motor that we and Rodney Catchem ran at Dunetoberfest 2008.
Så dom vet inte vad dom skriver? På sin egna hemmsida..

Egon

Post by Egon » 15 Nov 2009, 19:54

Lusse wrote:Så här står det på Oneill's hemmsida..
After many long months of testing our full mod 27.2cc Zenoah G272RC is here! After having the fastest bajas at the Hpi Baja Forum's Dunetoberfest 2008 we decided that is was time to release our full mod engine line. This is the motor that we and Rodney Catchem ran at Dunetoberfest 2008.
Så dom vet inte vad dom skriver? På sin egna hemmsida..
Ser at dette er vanskelig å skjønne, så derfor legger jeg den diskusjonen om Full Mod og PRO MOD død......

Ja det er en enorm forskjell på PRO MOD og Full Mod, mye mer power i PRO MOD, det være seg torque, midt, top end samt hk....

Jeg har skrevet akkurat det samme på min web-shop, dette vil bli endret........!!

Husk at en tilsvarende deal er det på nesten alt på markedet, du får da ikke kjøpt en FG hos FG-fabrikken i Tyskland? Eller en HPI hos HPI Europe??
Kan du handle ei Victory pipe hos Victory RC Performence i Nederland?

Glem ikke at OBR er en produsent, ikke en hvilken som helst hobbysjappe slik som DDM, rc-car online.de osv osv........

765,28 x 5,8 x 25%moms = NOK 5548,28

Veil hos RC-Racing NOK 5.300,- http://www.rc-racing.no/index.php?targe ... t_id=33032" onclick="window.open(this.href);return false;

J.A racing

Post by J.A racing » 15 Nov 2009, 20:22

Varken FG eller HPI har någon webshop men det har OBR där dom dessutom erbjuder "International order". Då är ju frågan varför dom nu har en så bra webshop om inga privatpersoner får handla där :?:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Lusse

Post by Lusse » 15 Nov 2009, 20:25

Men jag får handla hos andra tillvärkare runt om i värden som har egen shop ,som Oneill's?

Ntch in da dirt

Post by Ntch in da dirt » 15 Nov 2009, 23:56

Då förstår jag resonemanget när jag skulle innhandla motor först lade jag en beställning på en oneil motor sedan vart jag tipsad om esp dock skulle det ta 14 dagar innan den skulle levereras av den svenska försäljaren . Avbeställde och köpte direkt genom ddm o motorn hade jag på 4 dagar.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Lusse

Post by Lusse » 16 Nov 2009, 08:51

J.A racing wrote:Varken FG eller HPI har någon webshop men det har OBR där dom dessutom erbjuder "International order". Då är ju frågan varför dom nu har en så bra webshop om inga privatpersoner får handla där :?:
Jag tror att det bara jäler skandinavien.. Där rc-racing.no har skaffat sig ensamrätten till Oneill's sortiment, så dom kann sätta villka priser dom vill i skandinavien...

KBMCD

Post by KBMCD » 18 Nov 2009, 22:53

Egentligen inte så konstigt. Normalt sett vill ett företag (om inte asiatiskt - Läs rovansport/smartech osv) bygga varumärke genom exklusivitet, bra service, etc etc. att sälja till ÅF och sedan sälja direkt via en webbsajt är ganska konstigt ffa när åf inte har en såpass bra marginal att de kan offerera samma pris. Vem f*n vill vara ÅF om det inte genererar något överskott???? o man behöver en ganska schysst omsättning för att göra lite vit deg på sådana här prylar...

Anser att det är tråkigt - ur perspektivet att det kan bli dyrare snurror för mig/er.

Anser också att det är sunt och att det kommer att skapa bättre service och troligtvis samma priser som direkt handel genom att rc-racings volym ökar.

Att handla i sverige (ex swedrc) innebär också ett stort ökat skydd vad gäller ex konsumentköpslagen, distansavtalslag etc etc

Fram för seriösa handlare som kan utveckla vår hobby! Desto starkare de blir desto bättre priser på Vår hobby! Desto bättre service och hjälp!

Förhoppningsvis.

Lotus

Post by Lotus » 22 Nov 2009, 20:19

Lusse wrote:
J.A racing wrote:Varken FG eller HPI har någon webshop men det har OBR där dom dessutom erbjuder "International order". Då är ju frågan varför dom nu har en så bra webshop om inga privatpersoner får handla där :?:
Jag tror att det bara jäler skandinavien.. Där rc-racing.no har skaffat sig ensamrätten till Oneill's sortiment, så dom kann sätta villka priser dom vill i skandinavien...
Det handlar inte bara om att RC-racing "kan sätta vilka priser de vill" Tänk också på att dessa motorer är framtagna JUST för RC-Racing. Och om nu Jan-Erik har varit inblandad i "utvecklingen" av portning och vilka delar som ska användas är det väl inte mer än rätt att han också har ensamrätt på just dessa motorer. Det gäller inte bara i skandinavien, utan i hela världen. Därför finns dessa bara att köpa på RC-Racing och Swed RC.
När det gäller de vanligt portade motorerna gäller detta bara skandinavien, då detta är RC-Ricings område. På samma sätt som Tex. NorthTQ har ensamrätt på HPI i bla. Sverige.

Lusse

Post by Lusse » 22 Nov 2009, 20:48

Du menar att RC.Racing.no har varit med och tagit fram hela Oniell's sortiment? (Jag håller med att den motor som dom har varit med och utvecklat Skall dom ensam rätt till ,men bara den!)North TQ är ett grosistfötetag,dom säljer inte till privatpersoner. Men det gör Oneill's!!

Lotus

Post by Lotus » 22 Nov 2009, 20:57

RC-Racing är också grossister för Oneill i norden... De flesta motorer RC-Racing har i sitt sortiment är framtagna för RC-Racing. Bara för att Oneill har motorer med samma namn betyder det inte att de är portade på samma sätt osv. Detta kan nog Egon förklara ljupare... Men dit jag egentligen vill komma är att, visst de kanske blir lite dyrare, men du får också något för de extra slantarna. Så egentligen blir det inte dyrare, du får bara en bättre motor.

Post Reply