Page 60 of 63

Re: Portningstråden!

Posted: 05 Jan 2012, 18:34
by Dave
Robban wrote:Stereron i bakgrunden? Är det den du spelar Lasse-Stefanz?
Ja, du glömde skivan här sist så.....

Re: Portningstråden!

Posted: 05 Jan 2012, 18:39
by Robban
Aj fan.. Ja då är det nog ingen ide att ta tillbaka den.. För den lär juh vara sönderspelad.

Re: Portningstråden!

Posted: 06 Jan 2012, 08:45
by waqr
Det där var en för j*vla fin portning David! Tänk om en annan också kunde få till det så där bra :hmm:

Re: Portningstråden!

Posted: 06 Jan 2012, 09:31
by Dave
waqr wrote:Det där var en för j*vla fin portning David! Tänk om en annan också kunde få till det så där bra :hmm:
Tackar tackar !
:worship:

Du gör fina portningsjobb i vanliga fall, så det handlar bara om tålamod och tid.... :sunglasses:

Låt Dremeln göra jobbet !
:lol2:

Re: Portningstråden!

Posted: 06 Jan 2012, 09:37
by Dave
Robban wrote:Aj fan.. Ja då är det nog ingen ide att ta tillbaka den.. För den lär juh vara sönderspelad.
Glömde kanske nämna det, men det utgår böter för allt som jag tvingas lyssna på men inte tycker om att höra på, och eftersom du snodde med dig eject-knappen till CD-spelaren så är du skyldig mig.....få se.....4....57......
492 740:- !

Ge hit !
:lol2:

Re: Portningstråden!

Posted: 06 Jan 2012, 09:41
by Dave
Dave wrote:
Rallyfinnen wrote:Gjort något på insug o utblås, eller testar du med bara kanalerna först?
Tänkte se vad kanalerna och matchning av vevhus/cylinder gör först.....
Har höjt utblåset nån 1/10 bara.....
....och breddat utblåset givetvis.....ser nu att jag missat att knäppa nån bild på det.....

Re: Portningstråden!

Posted: 06 Jan 2012, 10:02
by waqr
Hur portar man bästa för att inte tappat allt för mycket bottenvrid? Tänkte mest inför portningen av Maverick motorn.....

Man kanske skulle bredda insug, utblås och bara göra små ögonbryn och skippa nån höjning av utblåset.

Vad tror ni?

Re: Portningstråden!

Posted: 06 Jan 2012, 10:21
by Rallyfinnen
Det ska funka! Beror ju lite på vad det är för karaktär på pipan också. Om det är en extrem botten-pipa så kan man kanske ta lite mer på utblåset.

Re: Portningstråden!

Posted: 07 Jan 2012, 08:22
by waqr
Rallyfinnen wrote:Det ska funka! Beror ju lite på vad det är för karaktär på pipan också. Om det är en extrem botten-pipa så kan man kanske ta lite mer på utblåset.
Tack, ska se om jag hinner få till något idag :thumbsup:

Re: Portningstråden!

Posted: 18 Apr 2012, 23:15
by Dave
Efter värmenypet i Nutechen på isen i Hawaiihålan i vintras funderade jag mer på att svarva av diametern på kolvtoppen lite.
Nu visade ju sig min svarv inte klara såna precisionsjobb eftersom chucken slog några 1/10mm.

Ikväll testade jag att svarva ur en nylonhylsa till ~36mm och trycka i kolven, spänna åt den lite lite grann så den bara låser för att se om det kunde funka, och det gjorde det.....
Kunde utan problem svarva av kolvarna med gott resultat !

Hylsan och kolven:
Image

Kolven på plats och fastspänd:
Image

Såhär blev den:
Image
Image

Och här gjorde jag det på den gamla kolven som jag återanvände och bearbetade om helt......denna var en tidig modell som inte var mycket gjord med innan....
Nu har jag ingen precisionsvåg, men jag lättade kolven ungefär 14% (4g)

Image

Re: Portningstråden!

Posted: 18 Apr 2012, 23:22
by Malte
Fan, du börjar ju bli ett riktigt pro nu! Ser snyggt ut!
När blir det en svensk portningstävling då med samma villkor för alla? Ni börjar ju bli ett gäng byggare nu!

Re: Portningstråden!

Posted: 18 Apr 2012, 23:31
by Dave
Malte wrote:Fan, du börjar ju bli ett riktigt pro nu! Ser snyggt ut!
När blir det en svensk portningstävling då med samma villkor för alla? Ni börjar ju bli ett gäng byggare nu!
Pro ?
Nja, när motorerna håller mer än 3 tankar så är man ju på rätt väg iaf !
:lol2:

Re: Portningstråden!

Posted: 19 Apr 2012, 06:13
by S 500 R
Du kanske skulle kunna hjälpa mig med en kolv jag har?

Re: Portningstråden!

Posted: 19 Apr 2012, 06:48
by Rallyfinnen
Det tar sig, ser ut som du börjar 'våga' mer och mer nu :) Först ett redigt utblås, och nu en riktig kolvlättning också!
Däremot lite fegt att svarva kolven, skadar inte med ett nyp ibland! :sunglasses: :lol2:
Risken är väl att du får svarva en ny nylonhylsa nästa gång, om du inte lyckas placera den på exakt samma sätt i chucken?

Re: Portningstråden!

Posted: 19 Apr 2012, 10:51
by Dave
S 500 R wrote:Du kanske skulle kunna hjälpa mig med en kolv jag har?
Vad är det du vill ha hjälp med ?