Lite
Skämt åsido ...super jobbat Rallyfinnen.
Det tror jag också är det rätta sättet att kunna få fram fram en användbar effekt.Rallyfinnen wrote:För mina behov hade en inertia-bänk räckt. Enklare och billigare att bygga (mindre som kan krångla).
Ofta är det ju precis dom lastfallen våra motorer utsätts för, fullgasacceleration, sedan broms och så acceleration igen osv..
Studiebesök är välkomna, bara jag får ihop en bänk någon gång!
Ja, det kanske blir lite mycket, men samtidigt kan det ju vara nyttigt för dom som funderar på att bygga egen bänk.Mats B wrote:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
...VA??? ...var det svenska ???? lät lite som gammelgrekiska....
![]()
![]()
Lite![]()
varning snart
![]()
![]()
Skämt åsido ...super jobbat Rallyfinnen.
Ja, effektsiffrorna kan variera lite beroende på om man mäter statiskt eller svep, iom att det hinner bygga upp mera värme när man ligger och belastar länge(dåligt för turbobilar, vet inte hur det är med tvåtaktare). Men dom effektsiffrorna man får med att köra inertia-svep stämmer ju rätt bra med hur motorn används. Man ligger ju sällan och belastar fullt på samma varvtal någon längre stund.crh wrote: Det tror jag också är det rätta sättet att kunna få fram fram en användbar effekt.
Att ha men motor med en djävulsk pik där man får fram 8-9hk är säkert fränt på papperet, men helt värdelöst i sandgropen.
Hellre en lägre effekt med ett bredare register, det tilltalar då mig mera.
Skulle varit grymt kul att få komma och montera upp motorn i din bänk och testa men anståndet talar lite mot det
Nu är jag tillbaka i Sverige, och bänken står i Finland, så det blir inga svep för min del på en stund..crh wrote:Vad blev squishspalten när du tog bort packningen?
Förvånande att det inte blev någon större skillnad i botten.
På min Zen så slår kolven i utan packning men går runt (milt våld)
Inga nya svep i bänken?
Det där värkar var mycke. Jag har för mig att på min motor(27,2) såmäte jag det till 0,4mm..Och det med 0,5mm cylinderfots packning...Squishen blev ca 0,6mm på CN-motorn utan packning, så det är ingen fara
Ja, men nu snackar jag CN och Kina-toleranser på grejerna!Lusse wrote:Det där värkar var mycke. Jag har för mig att på min motor(27,2) såmäte jag det till 0,4mm..Och det med 0,5mm cylinderfots packning...Squishen blev ca 0,6mm på CN-motorn utan packning, så det är ingen fara
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests