Har experiementerat med lite magnetisering på generatorn i bänken idag.
Tog ett ATX-aggregat (spänningsaggregat till PC) och har kört på dom olika spänningarna man får ut, dvs 3, 5 och 12V, och kortslöt 'utgången' efter likriktaren mot jord för att belasta generatorn.
12V magnetisering ger bra mothåll, så det går inte köra fulla svep, utan motrn orkar bara jobba i det register som den ger bäst moment. Det kan röra sig om kanske en Nm i bromskraft, tyvärr inte helt linjärt genom hela registret, bromsmomentet minskar lite på högre varv verkar det som, samma tendens med 5 och 3V också.
Dom lägre spänningarna ger mindre broms, så där kan man köra svep även om lägsta botten och högsta toppen faller bort när inte motorn orkar med.
Testade köra samma motorkonfig med olika broms och fick följande kurvor:
Det verkar inte gå att kompensera det extra momentet i GSF dyno, så ju mer jag bromsar, desto lägre effekt visas i grafen, men formen på momentkurvan är också intressant. Hade varit lite roligare att kunna ha olika parameter-konfig beroende på hur mycket man bromsar, men den verkar inte använda parametern 'rolling friction' när man valt att man kör 'inertia drum'. Får se om jag orkar testa något annat program som kanske kunde kompensera för bromsningen.
Hur som helst kan man se lite fenomen hur bra motorn 'segdrar' vid högre belastning. Dessutom kan man bromsa ner snabbare mellan svepen, så motorn inte hinner kylas lika mycket mellan varje svep, och så bygger det mer värme i svepen också eftersom belastningen är högre och svepen tar längre tid.
Jag siktar på att på något sätt göra det till en 'permanent' installation på bänken att kunna köra med magnetisering, det kan vara bra som komplettering.