Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by Dave » 04 Jul 2012, 21:45

Rallyfinnen wrote:Idag fick bänken en ny vattenskuren triggerskiva i 3mm plåt med 4 pulser per varv (tack Pelle/Wargia :) ). Mycket bättre signal nu, mindre editerande av övertoner mm!
Fick kalibrera om för jag ökade den roterande massan med några % också.
Ja, det är en rejäl skillnad kan man säga !
:lol2:

Hur mycket fick du ändra i inställningarna ?

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Jul 2012, 22:27

Några %, kommer inte ihåg exakt. Plåten är lika stor som fläkten (bytte ut den så slapp jag göra om sensorn) så den har en del svängmassa faktiskt. Fick dessutom justera nerrullningen, för den rullade lättare nu än vid senaste test, kör med väldigt lös rem.

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 10 Jul 2012, 22:34

Snart kan man köpa en bänk av Laurus i Italien!

Image
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Jul 2012, 22:38

Ja, bänkar har nog funnits att köpa en längre tid (till dyra pengar), men grejen är ju att kunna bygga eget till en rimlig kostnad! :hammer: :)

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 10 Jul 2012, 22:47

Okej :) Inte sett köpesbänkar förut.. Får väl se vad denna hamnar på för pris när den väl kommer i produktion
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Aug 2012, 20:10

Blev lite service på denna idag. Det började gnissla ordentligt uppe vid kopplingsaxeln, och det visade sig att lagren var tvärslut, och hade börjat nöta ner axeln på kopplingsklockan.
Bytte kopplingsklocka och lager, sedan gjorde jag om lite så det sitter en skruv i änden på axeln som håller ihop det hela. Hoppas det ska vara bättre.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Aug 2012, 20:55

Lägger till en bild:

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Oct 2012, 17:56

Har experiementerat med lite magnetisering på generatorn i bänken idag. :geek:
Tog ett ATX-aggregat (spänningsaggregat till PC) och har kört på dom olika spänningarna man får ut, dvs 3, 5 och 12V, och kortslöt 'utgången' efter likriktaren mot jord för att belasta generatorn.
12V magnetisering ger bra mothåll, så det går inte köra fulla svep, utan motrn orkar bara jobba i det register som den ger bäst moment. Det kan röra sig om kanske en Nm i bromskraft, tyvärr inte helt linjärt genom hela registret, bromsmomentet minskar lite på högre varv verkar det som, samma tendens med 5 och 3V också.
Dom lägre spänningarna ger mindre broms, så där kan man köra svep även om lägsta botten och högsta toppen faller bort när inte motorn orkar med.

Testade köra samma motorkonfig med olika broms och fick följande kurvor:
Image

Det verkar inte gå att kompensera det extra momentet i GSF dyno, så ju mer jag bromsar, desto lägre effekt visas i grafen, men formen på momentkurvan är också intressant. Hade varit lite roligare att kunna ha olika parameter-konfig beroende på hur mycket man bromsar, men den verkar inte använda parametern 'rolling friction' när man valt att man kör 'inertia drum'. Får se om jag orkar testa något annat program som kanske kunde kompensera för bromsningen.
Hur som helst kan man se lite fenomen hur bra motorn 'segdrar' vid högre belastning. Dessutom kan man bromsa ner snabbare mellan svepen, så motorn inte hinner kylas lika mycket mellan varje svep, och så bygger det mer värme i svepen också eftersom belastningen är högre och svepen tar längre tid.
Jag siktar på att på något sätt göra det till en 'permanent' installation på bänken att kunna köra med magnetisering, det kan vara bra som komplettering.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Nov 2012, 19:11

Slänger in en liten bild på en annan variant av motorbänk här också. Var hos Erling igår, och så här ser hans bänk ut:
Image

Vikten var 5x5" (ja programmet gillade bara 'tummar och fötter' så därför kommer jag ihåg måttet i tum) men det gick för trögt att accelerera så det luktade mycket koppling.. Vi kom fram till att den behöver minskas i inertia med 30-50%, så han skulle antagligen korta ner vikten i svarv.

Lyckades dessutom rasa en motor när vi höll på testade.. :doh:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Jan 2013, 19:00

Dags för lite uppdatering här igen!

Jag ska bygga om överdelen på bänken för den har käkat axlarna på kopplingsklockan, och i förrgår när jag körde så började det låta illa igen, så jag rev isär den för jag har tröttnat på att byta kopplingsklockor.
Planen är att jag ska använda en grövre axel, större lager, och ett gammalt vevhus som lagerhållare :)
Sedan ska kopplingsklockan bara stoppas in i den grövre axeln. Lager är beställda från klg också.
Tyvärr kommer jag inte framåt just nu, för den nya axeln måste svarvas. Svarv är på g till verkstan, men måste avvakta support med gaffeltruck mm innan den är på plats.
Har hur mycket motorprojekt som helst att experimentera med, så det är lite surt att bänken är död, men förhoppningsvis sa den bli 'skottsäker' efter uppgraderingen.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Jan 2013, 19:40

Har börjat jobba lite smått på EVO-versionen på bänken idag :)
Kullagergrossisten levererade snabbt som vanligt, lagren låg i postlådan när jag kom hem ikväll, så helgen är räddad. :hammer:

Lite bilder på hur det är tänkt:

Image

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Jan 2013, 19:01

Då var den ihop igen! Så här ser det ut nu:

Image

Image

Image

Har kört lite grann, och den funkade så långt. Borde antagligen testa med lite olika remspänningar och sedan göra en omkalibrering på nerrullningen.

Malte

Post by Malte » 06 Jan 2013, 19:06

Haha, riktigt stilig lösning a´la Rallyfinnen! Hoppas det funkar bra nu då!
Ser även att du har fått tag på dom oerhört ovanliga trebultsvevhusen med! :lol2:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 06 Jan 2013, 20:37

En till som håller sig sysselsatt !
:thumbsup:

Ser bra ut !
Jag hade lite funderingar på något liknande, men ville svarvat klockan ihop med axeln. Fått lite större diameter på axeln och mer material i klockan.
Det sket sig och jag körde enklaste lösningen då....
Nu funderar jag mer och mer på att skippa remmen, och svarva en kopplingsklocka rakt på generatoraxeln istället....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Jan 2013, 22:20

Hade ju inte varit dumt med allt i ett stycke, men det blir mycket svarvande.. :)

Om du ska ha det på samma axel så blir det knepigt att linjera upp det hela, kan vara bra med en lång axel emellan då (som Erlings på bilden ovan), så blir det inte så känsligt. Däremot är det nog bäst med ett lager i var ände, eller i generatoränden behövs nog inget lager, om man bara kopplar den på generatorn på något bra sätt. Sedan bara ett lager i kopplingshållaren så borde saken vara biff :)

Post Reply