Motor problem !!!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 31 Jul 2010, 19:37

Jag kör på chells 4-takts soppa med 4% klotz helsynth olja i!

Jag har provat olika nålinstälningar ja ! men motorn gick bara bättre några sek sen började den bööö a igen :mad:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor problem !!!

Post by J.A racing » 31 Jul 2010, 19:45

Skumt men om du grundinställer den igen nu och startar den igen får du då igång den överhuvudtaget? Går den på tomgång? dör den bara om du gasar till?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 31 Jul 2010, 20:32

Jag har provat att grundinställa den men det blir inte bättre för det ! Den startat och går på tomgång men kvävs typ om man gasar fullt ! och varvet går ner och i blan hoppar varvet typ .
Jag hittade lite skräp i filtersilen innuti förgasaren ? konstigt för det är väl ett filter i klunken i tanken ? jag var väldigt försiktig när jag tankade så då ramlade det inte i något skräp !!.

Var ute och provade igen nu och motorn gick lite bättre en något längre stund är förrut men sen började den dumma sig igen fast nu mööar den på ett annat sätt ? typ som när den får förmycket soppa men den gick inte bättre när jaf nålade in.

User avatar
Lusse
Posts: 9361
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Motor problem !!!

Post by Lusse » 31 Jul 2010, 20:50

Det låter som om det läcker nånstans.Har du kollat att förgasarn sitter fast ordentligt
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 31 Jul 2010, 21:04

Ja ! jag har kollat såatt förgasaren sitter fast och jag har smort in packningen med packingsklister.

År det ett filter i tanken orginal på mcd v4 bilarna?

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: Motor problem !!!

Post by Stelunex » 31 Jul 2010, 21:10

mgt wrote:Ja ! jag har kollat såatt förgasaren sitter fast och jag har smort in packningen med packingsklister.

År det ett filter i tanken orginal på mcd v4 bilarna?
Det kan inte vara så att puls hålen blivit igensatta när du kletade på packningsklister?! Jag kör aldrig med det. Nya packningar ska räcka. Kolla hålen igen.. Låter som att felet sitter där. :hammer:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor problem !!!

Post by J.A racing » 31 Jul 2010, 21:40

mgt wrote:Jag har provat att grundinställa den men det blir inte bättre för det ! Den startat och går på tomgång men kvävs typ om man gasar fullt ! och varvet går ner och i blan hoppar varvet typ .
Jag hittade lite skräp i filtersilen innuti förgasaren ? konstigt för det är väl ett filter i klunken i tanken ? jag var väldigt försiktig när jag tankade så då ramlade det inte i något skräp !!.

Var ute och provade igen nu och motorn gick lite bättre en något längre stund är förrut men sen började den dumma sig igen fast nu mööar den på ett annat sätt ? typ som när den får förmycket soppa men den gick inte bättre när jaf nålade in.
Jag fattar inte det här men jag skulle ju aldrig hålla på och tokvarva och ge full gas med en ny motor som inte är inkörd än, de kan ju inte bli annat än strul med en sån behandling. Låt den gå en halv tank enbart på tomgång med fabriksinställningarna, då får motorn ordentligt med kylning och smörjning! Sen kan man börja nåla in lite på Högen och har du dessutom WT-813 så är det ytterst små justeringar som gäller, sen kan du köra lite med halvgas till fullt men inte tok pressa den i nån tank. Sen kan man börja nåla för max prestanda så kommer man märka att motorn släpper mer och mer genom att tomgången ökar lite vart efter vid typ 5 tankar eller nått.

Hoppas det löser sig, vart bor du förresten? Det kanske finns nån inom rimligt avstånd som kan hjälpa dig med den.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 31 Jul 2010, 23:10

De där med inkörning är svårt att få grepp om :hmm: för vissa säjer att man ska stå på för fullt på engång och andra säjer att motorn ska gå på tomgången tank osv...

Jag körde in min baja genom att köra med varierad gas en tank sen har den gått typ 50l utan problem.
Man måste ju gasa lite föratt kolvringarna ska tryckasut och slitas in annars blir väl motorn slö ?

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 31 Jul 2010, 23:23

jag smetade på väldigt sparsamt med packingsklister ! bara så ytan på packningen blev lite kletig och jag rensade pulshålen innan monteringen ! jag provade även att köra utan klister med samma resultat så det är inte klistrets fel !
Stelunex wrote:
mgt wrote:Ja ! jag har kollat såatt förgasaren sitter fast och jag har smort in packningen med packingsklister.

År det ett filter i tanken orginal på mcd v4 bilarna?
Det kan inte vara så att puls hålen blivit igensatta när du kletade på packningsklister?! Jag kör aldrig med det. Nya packningar ska räcka. Kolla hålen igen.. Låter som att felet sitter där. :hammer:

Jimmy
Posts: 3058
Joined: 30 Oct 2009, 21:59
Location: Karlskoga

Re: Motor problem !!!

Post by Jimmy » 31 Jul 2010, 23:38

mgt wrote:Ja ! jag har kollat såatt förgasaren sitter fast och jag har smort in packningen med packingsklister.

År det ett filter i tanken orginal på mcd v4 bilarna?
Nope det sitter inget filter orginal :sunglasses:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 31 Jul 2010, 23:54

Jag har monterat en ny klunkvikt nu med inbyggt filter :D
jag tror att klunken kan ha hamnat fel i tanken ! den låg nog i den del av tanken som är vinklad uppåt ! och isf kan ju luft ha sugits in när soppan skvalparrunt ? fast det borde inte va nån risk med fulltank?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor problem !!!

Post by J.A racing » 01 Aug 2010, 09:59

mgt wrote:De där med inkörning är svårt att få grepp om :hmm: för vissa säjer att man ska stå på för fullt på engång och andra säjer att motorn ska gå på tomgången tank osv...

Jag körde in min baja genom att köra med varierad gas en tank sen har den gått typ 50l utan problem.
Man måste ju gasa lite föratt kolvringarna ska tryckasut och slitas in annars blir väl motorn slö ?
Det är Promod som ska gå en tank på tomgång sen en halv till en tank med max halvgas, sen är det bara att gasa.
Men att din motor skulle få vändkanter på en halvtank på tomgång, tror jag inte ett skvatt på. Jag skulle vilja säga att alla motorer behöver någon slags inkörning för att funka bra och speciellt trimmade motorer. Fast jag kan ju inte tvinga nån att köra in sin motor, så fortsätt som du börjat de verkar ju gå jäkligt bra! :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 01 Aug 2010, 10:14

hehe ! Jätte kul ! Jag ska köra in motorn men jag måste ju få den att gå först :lol:
är det inte bra att köra med varierad gas under inkörningen ? Jag ska inte nåla in motorn för max prestanda utan jag vill bara fåbort mööö andet !

mgt
Posts: 50
Joined: 30 Jun 2010, 20:46

Re: Motor problem !!!

Post by mgt » 01 Aug 2010, 13:11

Tja !

Idag lyckadesjag köra en hel tank utan mööande :lol: om jag har tur så var det klunken i tanken som var fel plaserad såatt motorn fick i sig luft ibland då beter dom sig ju konstigt !

Hur många tankar ska jag köra inan jag kan börja köra som vanligt ? har kört typ 2 tankar totalt nu!

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Motor problem !!!

Post by J.A racing » 01 Aug 2010, 13:24

Vad bra då är det ju bara att gasa nu då, men man kan ju vänta någon tank till med att pressa ur det sista. När kommer det bilder och film på bilen då?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests