orginal motor 5sc
orginal motor 5sc
undrar lite över orginal 26cc motorn till 5t och 5sc, rskulle renovera en sån och liksom. man kan röra vevaxeln fram o tillbaka ca 1mm, men det verkar inte vara glapp upp och ner så att säga, skruvade isär allt och kollade och såg bara att ringen runt kolven va lös. ska det vara ett sånt glapp eller ska den vara stum åt alla håll. för min motor är stum åt alla håll.
Hpi baja 5t kraken big bore edition
hatar runddragna skruvar
hatar runddragna skruvar
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Sv: orginal motor 5sc
Om du veven glappar 1mm axiellt är det läge för översyn....Brad wrote:undrar lite över orginal 26cc motorn till 5t och 5sc, rskulle renovera en sån och liksom. man kan röra vevaxeln fram o tillbaka ca 1mm, men det verkar inte vara glapp upp och ner så att säga, skruvade isär allt och kollade och såg bara att ringen runt kolven va lös. ska det vara ett sånt glapp eller ska den vara stum åt alla håll. för min motor är stum åt alla håll.
Nån 1/10mm kan man väl gå med på, men 1mm är på tok för mycket.
Re: Sv: orginal motor 5sc
jo hehe förstod nästen det, har kollat igen den men inte hittat nåt fel så tippar på att den genomgående axeln i motorn har gjort sittDave wrote:Om du veven glappar 1mm axiellt är det läge för översyn....Brad wrote:undrar lite över orginal 26cc motorn till 5t och 5sc, rskulle renovera en sån och liksom. man kan röra vevaxeln fram o tillbaka ca 1mm, men det verkar inte vara glapp upp och ner så att säga, skruvade isär allt och kollade och såg bara att ringen runt kolven va lös. ska det vara ett sånt glapp eller ska den vara stum åt alla håll. för min motor är stum åt alla håll.
Nån 1/10mm kan man väl gå med på, men 1mm är på tok för mycket.
Hpi baja 5t kraken big bore edition
hatar runddragna skruvar
hatar runddragna skruvar
Re: orginal motor 5sc
Har nog säkert 0,5mm, om inte mera, axiellt glapp i min 260 Zenoah som är körd ca. 16 timmar. Lagret på kopplingssidan glappar även helt klart i höjdläge. Blir väl då tvungen att pröva med nya lager samt kolvring. Kanske lagren tog stryck då svänghjulet rasade, nåt normalt slitage kan man väl inte prata om då motorn inte är körd så mycket. Luftfiltret har jag bytt efter varje luftning. 270 ser ut att ha 2st lager på kopplingssidan, säkert ett mera hållbart alternativ.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
16 timmar är ändå en del, och som du skriver tar lagren mer stryk med obalans i svänghjulet.BeetleFun wrote:Har nog säkert 0,5mm, om inte mera, axiellt glapp i min 260 Zenoah som är körd ca. 16 timmar. Lagret på kopplingssidan glappar även helt klart i höjdläge. Blir väl då tvungen att pröva med nya lager samt kolvring. Kanske lagren tog stryck då svänghjulet rasade, nåt normalt slitage kan man väl inte prata om då motorn inte är körd så mycket. Luftfiltret har jag bytt efter varje luftning. 270 ser ut att ha 2st lager på kopplingssidan, säkert ett mera hållbart alternativ.
Motsvarar väl ungefär lika många liter som timmars körning, och en motor i bra skick går väl 20-25 liter innan det är dags för kolvring,lager och packboxar. Förutsatt att den är inkörd rätt och har gått på rätt olja !
Annars blir dom inte gamla....
Verkar inte vara en bra lösning med 2 lager på kopplingssidan faktiskt. Tätningarna i lagren håller inte och börjar läcka ganska fort efter vad man läser....
Miniracingteknik har bra och billiga kolvringar,lager och packboxar till dessa motorer !
Fast det axiella glappet har inte helt med lagret att göra, det är veven som glider på de inre lagerbanorna.
Min nya vev gick att skjuta axiellt i nya lager upp till 1mm, uppskattningsvis. Det är det radiella glappet man ska vara försiktig med och byta lager när det blir för mycket spel.
Man kan shimsa i vevhuset för att tajta till det om man är lagd åt det hållet
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7517/.f
På DDM står det som stock-part på G240 etc, jag dock aldrig hittat ett sånt shim i mina 4-bultare, kanske plockar motortrimmare bort dom?
Min nya vev gick att skjuta axiellt i nya lager upp till 1mm, uppskattningsvis. Det är det radiella glappet man ska vara försiktig med och byta lager när det blir för mycket spel.
Man kan shimsa i vevhuset för att tajta till det om man är lagd åt det hållet
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7517/.f
På DDM står det som stock-part på G240 etc, jag dock aldrig hittat ett sånt shim i mina 4-bultare, kanske plockar motortrimmare bort dom?
My motor is stalled but my wheels are still spinning