TS reedcase laborationer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

TS reedcase laborationer

Post by Rallyfinnen » 16 Sep 2012, 18:41

Har lånat husses fd TS reedcase av Malte för lite test. Vill se lite vad det kan göra på en touringmotor med ett sådant.
Jag bytte helt enkelt vevhus på motorn jag kört med i år, för den har jag en massa bänkningar på från förr att jämföra med. Pluggade bara insuget med en plåt och körde på. Man får bara ha fyra kanaler på en touringmotor, så ska man ha boostportar så får man plugga någon av originalkanalerna istället. Frågan är väl om man kan vinna något på det..
Nu har jag bara testat med helt orörd cylinder för att få lite känsla för vad som händer.
Fick tillverka en vevhuspackning av en gammal kellogs-kartong för att få till axialspelet.. den som satt på vevhuset var trasig.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Den grå är med TS vevhus, och den svarta med kolvstyrt insug.
Image

Tyvärr visade det sig att sambapipan är spräckt, så eftersom en stor del av det jag testat är med den pipan, så är det nog inte riktigt tillförlitligt.
Image

Körde sedan en jämförelse med bigpowern, och den ska stämma.
Svart är TS vevhus, blå är med kolvstyrt insug.
Image

Generellt så var det lite svårt att nåla motorn, antingen fick den för lite vid gaspådrag från låga varv, eller så gick den för fett på topp. Testade med två olika förgasare och hade samma symptom. Det blev bättre med bigpowern på, men inte helt bra.

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Re: TS reedcase laborationer

Post by wrep » 16 Sep 2012, 22:09

Vad drar vi för slutsats av det här då? :) Varken bättre eller sämre?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 16 Sep 2012, 22:41

Jag funderar mer på om man inte skulle behöva fylla insuget för volymens skull.....
Borde inte undertrycket borde påverkas negativt om volymen i vevhuset blir större, med reedventilen i åtanke ?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Sep 2012, 08:38

Vet inte vad slutsatsen ska vara.. lite annorlunda? Kanske hade gått att ha mer duration på avgas utan att den blir helt död i botten, då kunde man kanske vinna lite på högre varv. Har ju läst att det är boost-portarna som gör skillnaden på en reedcase jämfört med kolvstyrt insug, så det är antagleigen det som borde till. Den stora frågan är om man vinner något på det när man får ha max 4 på en touringmotor..

En plugg i insuget inverkar säkert lite grann, men jag tror det är marginellt, den volymen är ganska liten i förhållande till totala volymen i vevhuset, och enligt vad jag läst så har inte vevhuskompressionen någon markant betydelse så länge den ligger inom rimliga gränser.

Post Reply