Funktion på bränsleslang?
Funktion på bränsleslang?
Den ena slangen som går till förgasaren är ju bränsletillförsel, men den andra som går ifrån den och ner i tanken, är det returen?
Smartech bigfoot monster Ford-150
Hpi byggy Flux 1:8
Hpi byggy Flux 1:8
Re: Sv: Funktion på bränsleslang?
Precis som du skriver så är det returen
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Funktion på bränsleslang?
Jajjamensan !Tornberg wrote:Den ena slangen som går till förgasaren är ju bränsletillförsel, men den andra som går ifrån den och ner i tanken, är det returen?
Om du har en pumpblåsa på förgasaren ska returen kopplas på anslutningen vid blåsan.
Rekommenderas att ha en transparent slang till retur, eftersom du ska pumpa fram bränsle tills luften är borta innan man startar.
Lättare att se om slangen är transparent !
-
- Posts: 169
- Joined: 14 Aug 2012, 10:18
- Phone Number: 0723282300
- Location: Köping
Re: Funktion på bränsleslang?
Om det kommer luft ändå är det då hål i slangen någonstans eller ska man trycka försiktigt på blåsan?
För om jag trycker in helt så kommer det luft ur returen hela tiden!
Har problem att få min motor att tända. Den är grund inst L=1,03 H=1.35 men inte en tillstymmelse att vilja tända. Har provat olika blandningar av bränsle nya stift och Choke ett par drag men inte ett liv!
Kan det vara dålig komp???
För om jag trycker in helt så kommer det luft ur returen hela tiden!
Har problem att få min motor att tända. Den är grund inst L=1,03 H=1.35 men inte en tillstymmelse att vilja tända. Har provat olika blandningar av bränsle nya stift och Choke ett par drag men inte ett liv!
Kan det vara dålig komp???
MK-Eskil
RS5 T14
RS5 T14
Re: Funktion på bränsleslang?
Är det luft i bränsleslangen så är det inte omöjligt att den läker vid insulatorn eller dyligt.
-
- Posts: 169
- Joined: 14 Aug 2012, 10:18
- Phone Number: 0723282300
- Location: Köping
Re: Funktion på bränsleslang?
Ok åtgärd på det är att byta den eller packningarna?
Vad har den för inverkan? Varför sitter den mellan motor å förgasaren?
Vad har den för inverkan? Varför sitter den mellan motor å förgasaren?
MK-Eskil
RS5 T14
RS5 T14
Re: Funktion på bränsleslang?
För att förgasan inte skall koma för nära cylindern och hålla borta värmen från förgasan.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Funktion på bränsleslang?
Skaffa en i alu så löser du det problemet.
-
- Posts: 228
- Joined: 29 Aug 2011, 20:17
Re: Funktion på bränsleslang?
RCMK:s insugsblock funkar betydligt bättre och slår sig inte lika fort som Zenoah orginal-blocket.
Med ett Alu-insugsblock kan man få en värmeövergång till förgasaren som kan börja strula när de blir varmt, typ ånglås.
Sen att aluminium blocket är snyggare, de är en annan sak.
Som jag ser det, verkar det mer som att du har en läcka i själva förgasaren typ trasig pumpbubbla ,dåligt dragna skruvar, dåliga packningar.
alternativt nått hål i bränsleslangen, - eftersom det kommer bubblor när du pumpar.
Om insugsblocket är krokigt få man svårt att ställa in nålarna då det kan dra "tjyvluft" i gleporna.
Men även att vevhuspulserna till förgasaren blir svag om blocket är krokigt , då kan förgasaren pumpa dåligt.
Med ett Alu-insugsblock kan man få en värmeövergång till förgasaren som kan börja strula när de blir varmt, typ ånglås.
Sen att aluminium blocket är snyggare, de är en annan sak.
Som jag ser det, verkar det mer som att du har en läcka i själva förgasaren typ trasig pumpbubbla ,dåligt dragna skruvar, dåliga packningar.
alternativt nått hål i bränsleslangen, - eftersom det kommer bubblor när du pumpar.
Om insugsblocket är krokigt få man svårt att ställa in nålarna då det kan dra "tjyvluft" i gleporna.
Men även att vevhuspulserna till förgasaren blir svag om blocket är krokigt , då kan förgasaren pumpa dåligt.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Funktion på bränsleslang?
Hur mycket luft pratar vi om? Att det skummar lite i returen från förgasaren är vad jag vet normalt, men det ska ju inte bildas luftfickor. 990´n kan vara lite lurig att justera in jämfört med andra förgasare men får du soppa då, blir den blöt på stiften? Gnista?
Att den inte vill starta kan vara att den är lite snålt ställd på L-nålen, kommar den igång om du ger lite gas vid start?
Några pumptag på blåsan, gasa till några gånger och 3-4 ryck vid kallstart.
Testa 1 1/4 på L & 1 3/4 på H som grund istället och justera i pyttesmå steg tills du får bra gasrespons och toppvarv, och håll koll på att stiftet är gyllenbrunt och absolut inte åt de vita hållet efter ett fullgas svep.
Att den inte vill starta kan vara att den är lite snålt ställd på L-nålen, kommar den igång om du ger lite gas vid start?
Några pumptag på blåsan, gasa till några gånger och 3-4 ryck vid kallstart.
Testa 1 1/4 på L & 1 3/4 på H som grund istället och justera i pyttesmå steg tills du får bra gasrespons och toppvarv, och håll koll på att stiftet är gyllenbrunt och absolut inte åt de vita hållet efter ett fullgas svep.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 169
- Joined: 14 Aug 2012, 10:18
- Phone Number: 0723282300
- Location: Köping
Re: Funktion på bränsleslang?
Som du säger så är det väll att det skummar lite.
Ska byta alla slangar i alla fall...
Den får bra gnista och stiftet blir blött men ibland inte så teorin om att den slagit sig låter då kanske troligt?
Får igång den ibland och kan då gå bra i några varv sen blir den då väldigt ojämn och dör efter några varv eller så storknar den vid gas på drag för ett ögonblick. Har samma fenomen på min vanliga 240 RC men den startar utan bekymmer eller tokdragningar i snöret!
(Glömde säga att den andra är en 240 fr OBR).
Finns det någon motor guru nära Köping som man kan lämna över grejorna till eller som kör nån dag i Örebro eller i E-Tuna typ?
Ska byta alla slangar i alla fall...
Den får bra gnista och stiftet blir blött men ibland inte så teorin om att den slagit sig låter då kanske troligt?
Får igång den ibland och kan då gå bra i några varv sen blir den då väldigt ojämn och dör efter några varv eller så storknar den vid gas på drag för ett ögonblick. Har samma fenomen på min vanliga 240 RC men den startar utan bekymmer eller tokdragningar i snöret!
(Glömde säga att den andra är en 240 fr OBR).
Finns det någon motor guru nära Köping som man kan lämna över grejorna till eller som kör nån dag i Örebro eller i E-Tuna typ?
MK-Eskil
RS5 T14
RS5 T14
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Funktion på bränsleslang?
Dum fråga kanske men har du prövat att byta tändstift? Har det surat en gång brukar det vara väldigt svårt att få igång stiften igen.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
-
- Posts: 169
- Joined: 14 Aug 2012, 10:18
- Phone Number: 0723282300
- Location: Köping
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests