Tankenöt GT vs Touring
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Tankenöt GT vs Touring
En tanke som slog mig ang GT & Touring. En GT med stock motor och FG-pipa ger ca 3-3,5 hk och en värsting Touring med ca 6,5- 7,2 hk och värsting pipa. Fast ändå så har dom nästan samma varvtider och antal körda varv i en 30 minuters final. Hur går det ihop då bilarna väger dessutom ungefär samma runt 10 kg.
Kan det vara så enkelt att det är som en viss motor GURU säger att de stora tuningmotor leverantörerna endast trimmar för max RPM/hk och i princip inget direkt vrid alls i det registret som man använder på normalbanan med mest kurvor och ett fåtal rakor. Så en stock motor har i princip samma register men saknar det där "lilla" extra rpm´n på topp där de körs väldigt sällan i normal fallet på bana.
Kan det vara så enkelt att det är som en viss motor GURU säger att de stora tuningmotor leverantörerna endast trimmar för max RPM/hk och i princip inget direkt vrid alls i det registret som man använder på normalbanan med mest kurvor och ett fåtal rakor. Så en stock motor har i princip samma register men saknar det där "lilla" extra rpm´n på topp där de körs väldigt sällan i normal fallet på bana.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Tankenöt GT vs Touring
Dom flesta banorna har inget fäste alls och då har du ingen nytta av många hk.Ju mer fäste och värme desto sämre blir GT bilen och tvärtom med Touringen.GT bilen väger 5% mindre än Touringen och det har nog inverkan.I STCC får bilarna 10kg straffvikt för varje tiondel dom är snabbare än andra märken vilket motsvarar mindre än 1%.
Till sist så är GT bilen mycket mer lättkörd och du kan gasa för fullt mycket tidigare efter kurvorna än en Touring.Det är delvis därför GT bilarna har problem med bränsleförbrukningen.
När det gäller motortrimning så är det faktiskt den som har snabbast varvtider i 30 min som har den bästa motorn inte den som har mest vrid,hk,högst varvtal eller bäst bromsbänksvärden.
Motorer ska testas på banor med det fäste och i den fart dom avsedda för och inte i bromsbänkar.
Till sist så är GT bilen mycket mer lättkörd och du kan gasa för fullt mycket tidigare efter kurvorna än en Touring.Det är delvis därför GT bilarna har problem med bränsleförbrukningen.
När det gäller motortrimning så är det faktiskt den som har snabbast varvtider i 30 min som har den bästa motorn inte den som har mest vrid,hk,högst varvtal eller bäst bromsbänksvärden.
Motorer ska testas på banor med det fäste och i den fart dom avsedda för och inte i bromsbänkar.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Tankenöt GT vs Touring
Ja det låter som ett rätt bra svar Raymond. Lite som Egon´s teori ge fan i alla siffror från bänkar och dyl åh se vad bilen/motorn går för på banan.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Tankenöt GT vs Touring
Den här gången i E-tuna var faktiskt snabbaste varvtid i touringfinalen ca 0,5 sek snabbare än GT, även genomsnittstiden var snabbare. Så den här gången stämde inte teorin Men jag håller med om att det är lite märkligt att det inte skiljer mer.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Tankenöt GT vs Touring
Jag skrev att dom nästan har samma tider och varv och inget om att GT som regel är snabbast Alla pengar på lull lull åt H....e, då en stock bil går luka bra
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Tankenöt GT vs Touring
Fast touring är ju Stock med, fast den stock kostar 3 gånger mer än stock GTJ.A racing wrote:Jag skrev att dom nästan har samma tider och varv och inget om att GT som regel är snabbast Alla pengar på lull lull åt H....e, då en stock bil går luka bra
Sen att man får peta på lull lull, men GT e fan rätt fritt nuförtiden också så d e ju en del lull under karosserna där med.
Och mer blir det för varje år som går! men jag förstår tankegången
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Tankenöt GT vs Touring
Jo dom har ju släppt lite eller rätt mycket på vad som får göras på GT-bilarna. Jag bara tyckte det var rätt kul och höra andras teorier kring detta.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Tankenöt GT vs Touring
Men det mesta man får uppgradera är ju mest driftsäkerhetshöjande och inte så mycket prestanda.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Tankenöt GT vs Touring
Jo så är det ju, de är ju iof ett prestanda steg värt namnet de. Att hålla ihop är ju hemligheten för att ta sig i mål har jag hört av någon.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Tankenöt GT vs Touring
Amèn til det svaret.........Rayo wrote: Dom flesta banorna har inget fäste alls och då har du ingen nytta av många hk.Ju mer fäste och värme desto sämre blir GT bilen och tvärtom med Touringen.GT bilen väger 5% mindre än Touringen och det har nog inverkan.I STCC får bilarna 10kg straffvikt för varje tiondel dom är snabbare än andra märken vilket motsvarar mindre än 1%.
Till sist så är GT bilen mycket mer lättkörd och du kan gasa för fullt mycket tidigare efter kurvorna än en Touring.Det är delvis därför GT bilarna har problem med bränsleförbrukningen.
När det gäller motortrimning så är det faktiskt den som har snabbast varvtider i 30 min som har den bästa motorn inte den som har mest vrid,hk,högst varvtal eller bäst bromsbänksvärden.
Motorer ska testas på banor med det fäste och i den fart dom avsedda för och inte i bromsbänkar.
Du er min nye hero Rayo.......
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no
Re: Tankenöt GT vs Touring
Jag kan tildels være enig Johan.......men kun tildels.....J.A racing wrote:En tanke som slog mig ang GT & Touring. En GT med stock motor och FG-pipa ger ca 3-3,5 hk och en värsting Touring med ca 6,5- 7,2 hk och värsting pipa. Fast ändå så har dom nästan samma varvtider och antal körda varv i en 30 minuters final. Hur går det ihop då bilarna väger dessutom ungefär samma runt 10 kg.
Kan det vara så enkelt att det är som en viss motor GURU säger att de stora tuningmotor leverantörerna endast trimmar för max RPM/hk och i princip inget direkt vrid alls i det registret som man använder på normalbanan med mest kurvor och ett fåtal rakor. Så en stock motor har i princip samma register men saknar det där "lilla" extra rpm´n på topp där de körs väldigt sällan i normal fallet på bana.
Dette blir omtrent som å spørre Sebastian Lobe om han ville hatt 200hk mer i sin Citröen, SELVSAGT ville han hatt det....
Har vært litt rundt i Europa och sett noen løp, har bla sett Martin L. kjøre i Göteborg i Nordisk, (han vraket bilen dessverre...) Men når jag så hur jævla han utkonkurrerte sine konkurrenter mens han var med i løpet, Svenske/Norske/Danske, så er jag 110% sikker på at om du spurte Martin om han kunne tenke seg mer power i bilen da hadde svaret blitt JA gjerne.......
Min erfaring omkring dette med power i motoren er at det i 99% av tilfellene hvor folk sier de ikke trenger mer power, eller at bilen ikke blir kjørbar, problemer med bensinforbruk, det viktigste er ikke power men å holde seg på banan, (noe det selvsagt er...!) osv osv osv osv..........disse uttalelsene kommer alltid fra folk som faktisk ikke er blant de beste, de har til och med store problemer med å kjøre med en myyycket mildare motor.........
Som jag alltid har sagt; De som KAN kjøre, de sier ALDRI nej til litt mer power, och det finnes inte en GT som kan nærme seg rundetider slike folk som Martin L. kan levere.....
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no
Re: Tankenöt GT vs Touring
Och en siste sak;
Når man inte kjører Touring, slik som jag, men bare har en stor intresse och iaktar alle førere/biler/baner, så er det litt rart men da får man med seg myyycket rart.......
Som f.eks; 99% av alle som kjører Touring har inte pistolgrepp på sin radio, de har styringen der, men inte gass/brems.....de har en on/off switch på sidan.....
Altså full pupp, eller ingen pupp.....dette kommer av kjøreferdigheter och power i bilen......nok power och de skjønner snart at det inte er nødvendig å klemme gassen i botten varje gang bilen skal gå fremover, men ta frem poweren nå du trenger den....!!
Når man inte kjører Touring, slik som jag, men bare har en stor intresse och iaktar alle førere/biler/baner, så er det litt rart men da får man med seg myyycket rart.......
Som f.eks; 99% av alle som kjører Touring har inte pistolgrepp på sin radio, de har styringen der, men inte gass/brems.....de har en on/off switch på sidan.....
Altså full pupp, eller ingen pupp.....dette kommer av kjøreferdigheter och power i bilen......nok power och de skjønner snart at det inte er nødvendig å klemme gassen i botten varje gang bilen skal gå fremover, men ta frem poweren nå du trenger den....!!
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Tankenöt GT vs Touring
Japp de låter bra, de blir att ändra körstil nu med Promod´n. Det är ju så som du sa i telefon också att man behöver lära sig köra bilen på nytt med denna motorn i bilen. Bara jag har brännt ur pipan!
Jag har ju inte jämfört med Martin utan bara genom de svenska tiderna. Sen att det finns förare ute i Europa som kör 8 runt allt & alla.
Jag har ju inte jämfört med Martin utan bara genom de svenska tiderna. Sen att det finns förare ute i Europa som kör 8 runt allt & alla.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 29 guests