Frågor inför köp [Nybörjare]

Specifika frågor om MCD
User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by MrSvahn » 03 Jan 2013, 03:23

Hejsan!

Har länge hängt på RSB men då jag e sugen på en LS-bil har jag nu registrerat mig här också. :)

Då jag aldrig rört en LS förut har jag några frågor som kan verka självklara för er experter.

1. Finns det något "knep" för att avgöra om en begagnad motor är slut så att säga eller är det bara att starta, köra och lyssna? Hur många liter får den ha gått innan man bör dra öronen åt sig?
2. Är en raceportad motor knepigare med inställningarna än en "vanlig"? Pratar om en raceportad Zenoah 27.2cc som huserar i en MCD Evo rr3
3. Hur stark styr- respektive gas/broms servo behöver man?
4. Något jag bör tänka på innan jag ger mig ut på begagnatmarknaden?

Mvh Jonathan
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Bjuggen » 03 Jan 2013, 06:55

Tjena Jonathan.. Välkommen till galenskapen..
Du gör verkligen rätt i att fråga lite innan du ger dig ut och kollar marknaden..
Svaret på din fråga om motorslitage så är det lyssna och känna som gäller.. Uppenbart lagerslitage skramlar ordentligt. Sen känns det i snöret om det finns nåt "bett" i kompen.. Bör tilläggas att det inte är nån katastrof om motorn känns lite slapp. Renovering med lager,packboxar, packningar, kolv/ring går väl på några hundra..
Trimmade motorer brukar inte vara speciellt mycket tjurigare att nåla än standardprylar..
Servon beror lite på typ av bil.. En MCD eller Losi kräver väl kanske lite tuffare servon i och med fyrhjulsdriften. Men de servon som används mest ( Hitech/Multiplex, Savöx mfl.) Ligger på mellan 25-35 kg.
Bra att tänka på begaganatmarknaden är att kika på kända fabrikat.. Du får garanterat en bättre beggad HPI än en ny Rovan.. Samma sak att det finns mängder med snygga kopior på de flesta av de stora tillverkarna (HPI,MCD,FG mfl.)
Men du gör alltid en bättre affär med en begagnad "dyrbil".

Skriv gärna i din profil vart du bor :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Dave » 03 Jan 2013, 08:03

MrSvahn wrote:Hejsan!

Har länge hängt på RSB men då jag e sugen på en LS-bil har jag nu registrerat mig här också. :)

Då jag aldrig rört en LS förut har jag några frågor som kan verka självklara för er experter.

4. Något jag bör tänka på innan jag ger mig ut på begagnatmarknaden?

Mvh Jonathan
Hej Jonathan !

Välkommen "rätt" !

Vi ska göra vårt värsta för att se till att du aldrig vill se RSB igen....
:lol2:

Vi är ett skönt gäng idioter som mer än gärna svarar på alla frågor !
....och ju fler vi är, desto normalare framstår vi ! :)

Det man kan fundera på först är vilken typ av bil man vill ha.
Hur ser det ut där man brukar köra, vad är det för terräng, ska man hoppa mycket osv.
Instämmer med Bjuggen om att man får en mycket bättre bil om man köper en begagnad äkta vara än en ny klon.
Köper man en klon får man vara beredd på att skruva.....mycket.....och dyrt blir det !
Jag vet, jag har provat själv. 2ggr ^^
:lol2:

Innan du bestämmer dig är det alltid en bra idè att kolla in lite olika bilar för att se vad man vill ha.
Finns gott om folk runtom i landet som gärna visar upp en bil eller två.
Kolla gärna in filmerna här på forumet från våra träffar och körningar !
Det kan ge en knuff i rätt riktning.

Personligen anser jag att en begagnad HPI Baja är det absolut säkraste kortet för en nybörjare.
En MCD eller en Losi är också kanonbilar !
Var i landet finns du ?

User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by MrSvahn » 03 Jan 2013, 08:33

Bjuggen wrote:Tjena Jonathan.. Välkommen till galenskapen..
Du gör verkligen rätt i att fråga lite innan du ger dig ut och kollar marknaden..
Svaret på din fråga om motorslitage så är det lyssna och känna som gäller.. Uppenbart lagerslitage skramlar ordentligt. Sen känns det i snöret om det finns nåt "bett" i kompen.. Bör tilläggas att det inte är nån katastrof om motorn känns lite slapp. Renovering med lager,packboxar, packningar, kolv/ring går väl på några hundra..
Trimmade motorer brukar inte vara speciellt mycket tjurigare att nåla än standardprylar..
Servon beror lite på typ av bil.. En MCD eller Losi kräver väl kanske lite tuffare servon i och med fyrhjulsdriften. Men de servon som används mest ( Hitech/Multiplex, Savöx mfl.) Ligger på mellan 25-35 kg.
Bra att tänka på begaganatmarknaden är att kika på kända fabrikat.. Du får garanterat en bättre beggad HPI än en ny Rovan.. Samma sak att det finns mängder med snygga kopior på de flesta av de stora tillverkarna (HPI,MCD,FG mfl.)
Men du gör alltid en bättre affär med en begagnad "dyrbil".

Skriv gärna i din profil vart du bor :thumbsup:
Dave wrote: Hej Jonathan !

Välkommen "rätt" !

Vi ska göra vårt värsta för att se till att du aldrig vill se RSB igen....
:lol2:

Vi är ett skönt gäng idioter som mer än gärna svarar på alla frågor !
....och ju fler vi är, desto normalare framstår vi ! :)

Det man kan fundera på först är vilken typ av bil man vill ha.
Hur ser det ut där man brukar köra, vad är det för terräng, ska man hoppa mycket osv.
Instämmer med Bjuggen om att man får en mycket bättre bil om man köper en begagnad äkta vara än en ny klon.
Köper man en klon får man vara beredd på att skruva.....mycket.....och dyrt blir det !
Jag vet, jag har provat själv. 2ggr ^^
:lol2:

Innan du bestämmer dig är det alltid en bra idè att kolla in lite olika bilar för att se vad man vill ha.
Finns gott om folk runtom i landet som gärna visar upp en bil eller två.
Kolla gärna in filmerna här på forumet från våra träffar och körningar !
Det kan ge en knuff i rätt riktning.

Personligen anser jag att en begagnad HPI Baja är det absolut säkraste kortet för en nybörjare.
En MCD eller en Losi är också kanonbilar !
Var i landet finns du ?
Wow! VIlket välkomnande :clap: Så trött på alla som bara skriver att man ska använda sökfunktionen.

Kan väl börja med att fråga finns det ingen multi-citeringsknapp? :shock: För att undvika dubbelpost fick jag nu kopiera Bjuggens svar och klistra in ovanför Daves :thumbsup:

Sen är jag rätt säker på att jag skrev in ort men det får jag kolla upp, är förnärvarande bosatt i Stenungsund - 5 mill norr om Göteborg och det ser ut som att vi blir kvar här i minst 3 år till då lillasyrran ska börja gymnasiet här till hösten. Därför vore det trevligt om det det finns några att köra med inom 5 mils radie :drive:

Då jag är fattig student som lever på 1050:- i månaden förutom sommarjobb så är allt mycket dyrt för mig. Men samtidigt är jag uppvuxen med en farsa vars enda motto i livet är "det är dumt att vara dumsnål" vilket gör att det bär emot att köpa en klon.

Jadu jag kommer köra lite överallt här omkring, det finns massa fotbollsplaner och skolgårdar, en bmx/dirt-park samt rallycrossbana och crossbana :rock: Det som tilltalar med en MCD är att de är 4wd men det finns inte en tofsmössa på världskartan att jag har råd med en ny. Det som talar för en Baja är att det finns mängder med tillbehör som däck på Ebay samt att de är SÅ FETA med Bubbla-karossen. :D

Har hittat en MCD Evo 3 RR för 5000:- exkl radio inte så långt härifrån men är osäker på om motorn är 2-bolt eller 4-bolt. :hmm: Det lilla jag läst har fått mig att inse att 4-bolt är bättre på allt men kan man se på utsidan vilket det är? Också osäker på hur bra de servona egentligen är men det kan man få ett bra för runt 350:- på hobbyking.

http://www.blocket.se/alvsborg/Mcd_rr3_ ... w=3&last=1

Har även kollat på Bajor eller Bajas kanske det heter? Men de är lite väl dyra tycker jag. Har hittat den här men skulle vilja få ner priset en tusenlapp för att det ens ska vara intressant.
http://www.blocket.se/skaraborg/Ny_oopp ... ?ca=15&w=3

Edit: Det var tänkt att denna skulle legat under "diverse" men jag vart väl lite disträ när jag gjorde tråden...
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Dave » 03 Jan 2013, 08:56

Den MCD'n är "Malte"'s här på forumet.
Finns nog nån projekttråd om den här nånstans !
Tror den motorn är 4-bultad.

HPI Baja 5SC'n däremot är nåt skumt med.....han svarar inte på mail eller nåt....

Malte är väl en av de här på forumet som liksom undertecknad är bortom all räddning.... :D
Skicka ett PM till honom och se om du får komma på ett besök.
Han har nog allt utom FG Offroad att se.....
;)

User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by MrSvahn » 03 Jan 2013, 09:00

Dave wrote:Den MCD'n är "Malte"'s här på forumet.
Finns nog nån projekttråd om den här nånstans !

HPI Baja 5SC'n däremot är nåt skumt med.....han svarar inte på mail eller nåt....

Malte är väl en av de här på forumet som liksom undertecknad är bortom all räddning.... :D
Skicka ett PM till honom och se om du får komma på ett besök.
Han har nog allt utom FG Offroad att se.....
;)
Såpass? Får leta reda på den då. Jo, jag har bestämt med honom via mail att jag kunde komma förbi när jag kommer hem från Thailand. Jag är inte uppe kl 3 på natten om nån trodde det, här var klockan strax efter 9 på morgonen. :toung:

Okej, jag mailade honom för nån dag sedan men han är kanske bortrest ;)

Btw, kan du se ort nu då?
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Dave » 03 Jan 2013, 11:09

MrSvahn wrote:
Dave wrote:Den MCD'n är "Malte"'s här på forumet.
Finns nog nån projekttråd om den här nånstans !

HPI Baja 5SC'n däremot är nåt skumt med.....han svarar inte på mail eller nåt....

Malte är väl en av de här på forumet som liksom undertecknad är bortom all räddning.... :D
Skicka ett PM till honom och se om du får komma på ett besök.
Han har nog allt utom FG Offroad att se.....
;)
Såpass? Får leta reda på den då. Jo, jag har bestämt med honom via mail att jag kunde komma förbi när jag kommer hem från Thailand. Jag är inte uppe kl 3 på natten om nån trodde det, här var klockan strax efter 9 på morgonen. :toung:

Okej, jag mailade honom för nån dag sedan men han är kanske bortrest ;)

Btw, kan du se ort nu då?

Jajjamensan !
Nu ser vi vart du håller hus !

Historien om bilen börjar med TEN´s tråd:
viewtopic.php?f=15&t=152

Sen köpte Snowman bilen, men jag tror inte det blev nån projekttråd av honom, och sen köpte Malte den av honom.

De flesta bilarna har nästan ett släktträd och en stamtavla här..... :sunglasses:

User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Re: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by MrSvahn » 03 Jan 2013, 12:16

Har fått en massa svar på min köpestråd men skulle behöva lite hjälp att sålla agnarna från vetet så att säga. Tänkte därför skriva lite om om erbjudanden jag fått så kan ni kanske hjälpa mig i rätt riktning. :)

1. Tidigare nämnda TEN/Snowman/Malte MCD Evo 3 RaceRunner
http://www.blocket.se/alvsborg/Mcd_rr3_ ... w=3&last=1

2. drbase Hurrax Pyrad 4wd viewtopic.php?f=15&t=2830
- 26cc med nya lager ,packboxar och lättat fläkthjul samt en Mielke cross-power. Begärt pris: 4000

Aldrig hört talas om märket tidigare men riktigt fet! Bättre/sämre än MCD?

3. FG Marder i nyskick med nyrenoverad original Zenoah 260 samt jetpro silenced trimpipa och ny wt813 trimförgasare. Gått en lugn tank sen renovering. Begärt pris 4600:-

4. HSP Warrior MXT 1:5 med okänt effektavgas. Ett trasigt servo. Troligtvis: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/avgasp ... 5-hsp.html Begärt pris: 4000:- Det är samma bil som en Redcat Rampage MT v3 väl? Enligt BigsquidRC verkar kvaliten vara helt ok? :P
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

Johan-S
Posts: 148
Joined: 23 Jul 2012, 09:10
Phone Number: 0706617135
Location: Borlänge

Re: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Johan-S » 03 Jan 2013, 13:36

MrSvahn wrote:Har fått en massa svar på min köpestråd men skulle behöva lite hjälp att sålla agnarna från vetet så att säga. Tänkte därför skriva lite om om erbjudanden jag fått så kan ni kanske hjälpa mig i rätt riktning. :)


4. HSP Warrior MXT 1:5 med okänt effektavgas. Ett trasigt servo. Troligtvis: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/avgasp ... 5-hsp.html Begärt pris: 4000:- Det är samma bil som en Redcat Rampage MT v3 väl? Enligt BigsquidRC verkar kvaliten vara helt ok? :P
Jag har en Warrior (dock en SC) och det stämmer att det är samma bil som en Redcat Rampage MT v3. Den finns även under namnet HPI Maverick Blackout MT. Den där pipan är inget vidare.

Saker som kan vara bra att byta:
Förgasaren (original är mig veterligen en kopia på en Walbro och funkar inte så bra) Jag kör med en WT990
Avgaspipan (original måste nästan vara en sluten burk) Jag kör med en DDM Dominator
Turnbuckles (original är ett skämt. Galet porösa) Jag kommer modda dit M8 gängstång
Luftfiltret (original är ett skämt) Jag kör med ett HPI Baja
Ventilera tanken. (original blir det vakuumlås)
Byt kopplingsfjäder till en 8k
CVDerna slits fort och byte till Redcat eller MCD dogbones rekommenderas.
Originalservona är av tveksam kvalité
Vill man byta hjul måste man byta hexar till 24mm.

Övrigt som är bra att ha:
Killswitch
Luftfilterskydd
Dragstartsskydd
Belt-drive
Reservdelar hittas hos tex Hobbex, DDMRacing, E-Bay och ett flertal andra handlare i USA och Redcat har startat upp Redcat Europe också men prissättningen är lite magstark i mitt tycke.

Finns i Tyskland under namnet CS också. http://www.cs-shop.de/
King Motor T1000
TT ZK2
WL V911 micro helisar

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Mats B » 03 Jan 2013, 17:16

Dave wrote:Den MCD'n är "Malte"'s här på forumet.
Sålde inte Malte den :hmm: :hmm:

Kan ju givetvis ha fel.. :doh:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
MrKnopfler
Posts: 7997
Joined: 30 Oct 2009, 22:18
Phone Number: 0705919847
Location: Erikslund/Ånge
Contact:

Re: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by MrKnopfler » 03 Jan 2013, 19:10

Jag är ju lite såld på MCD. Är inne på min andra nu :lol2:
Men den är tung jämfört med HPI (vet inte hur tung Losi'n är), men jag känner jag vill ha 4wd eftersom
jag är van det sedan tidigare bilar. Men den funkar bra till det mesta. Kör mest i grusgropar med den.
Men jag har en uppsättning asfaltsdäck också ifall man vill gasa av sig på ett industriområde :thumbsup:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Dave » 03 Jan 2013, 19:18

Mats B wrote:
Dave wrote:Den MCD'n är "Malte"'s här på forumet.
Sålde inte Malte den :hmm: :hmm:

Kan ju givetvis ha fel.. :doh:
Tanken var väl att Bjuggen skulle köpa den, men han vågade inte.... :lol2:

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Sv: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Bjuggen » 03 Jan 2013, 20:31

Dave wrote:
Mats B wrote:
Dave wrote:Den MCD'n är "Malte"'s här på forumet.
Sålde inte Malte den :hmm: :hmm:

Kan ju givetvis ha fel.. :doh:
Tanken var väl att Bjuggen skulle köpa den, men han vågade inte.... :lol2:
Nja.. Inte hela sanningen.. Lånade den av Malte när vi åkte upp till Karlskoga i våras.. Min Losi hade ju inte behagat dyka upp än. Kändes lite kymigt att dra iväg så långt utan backup bil.. Ska tilläggas att den funkade kanon :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Re: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by MrSvahn » 04 Jan 2013, 04:35

Tack för alla svar! Det lutar åt att jag kniper S500R's Maverick MT. Förutsatt att han håller den 1-1½ vecka tills jag är i landet igen. :P

Lär väl komma upp en projekt/tips tråd där ni kan svara på mina (ur er synpunkt simpla) frågor. :thumbsup:

Offtopic, har vi fortfarande snö i västsverige eller är det slask nu? :?:
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Frågor inför köp [Nybörjare]

Post by Lusse » 04 Jan 2013, 09:04

Här finns ingen snö, inte ens slask. Det bara regnar...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests