Page 1 of 1

Camber, toe in

Posted: 20 Sep 2015, 02:11
by sypher_44
Tjena, lite nyfiken på vad folk kör med för camber och toe in bak fram..

Har labbat lite med får inte till något bra :P

Lös sand är underlaget som gäller :-)

Några tips?

Re: Camber, toe in

Posted: 20 Sep 2015, 10:29
by Dave
Lite toe-out fram och 4 grader toe-in bak.
Cambern har jag inte labbat med. Försöker undvika problem med konstiga vinklar på drivaxlar osv genom att hålla cambern runt 0.

Re: Camber, toe in

Posted: 21 Sep 2015, 10:31
by sypher_44
Lutar man min rigg får man negativ camber på bakhjulen med original, känns lite galet. Den bettar ju bra i sanden så den välter bara.. Har satt 2grader camber bak och nu har den slutat välta... Med toe in bak testa jag 2grader och den sticker på mycket bättre :-D

Men som sagt den lite av det sladdriga hållet bak.

Jag kör ju inte med mega uber breddning heller :-P

Re: Camber, toe in

Posted: 21 Sep 2015, 20:27
by Lusse
Desto mindre to in .desto mer sladdrig blir den på raksträckorna.

Re: Camber, toe in

Posted: 21 Sep 2015, 21:11
by fredrikf
Åläningen skrev detta för längesedan..


Camber FRAM

Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.

Finns fyra lägen på Bajan.
0 (mest Camber)
2
4 <------------ Standard <---- Har jag!
6 (minst camber)


Camber BAK

Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.

Finns 4mm att justera på Bajan, 10-14mm på ett stag och antar att ett varv = 1mm, eller 2mm)
10mm (mest camber)
11mm
12mm <---------- Standard <------ Har jag!
13mm
14mm (minst camber)


Toe FRAM

Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet rakt fram men sämre styr-respons.
Mer Toe-out ger sämre stabilitet rakt fram med bättre styr-respons.

Ställs med ett stags längd.
Kortare (mer toe-out)
58mm <---------- Standard! <----- Har jag!
Längre (mer toe-in)


Toe BAK

Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Bajan har bara toe-in.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet vid inbromsning och bättre stabilitet när man skall gasa ut ur kurvor
Mindre Toe-in ger mer styrning men mindre stablitet när man gasar på ut ur kurvor.

Finns tre lägen på Bajan:
2 grader (mindre toe-in)
3 grader
4 grader (mer toe-in) <-------- Standard! <--------- Har jag!


Caster

Dvs hur mycket svängaxeln lutar bakåt.
Ju mer Caster, desto mer lutning bakåt.
Mer Caster ger mindre styrning utan gas in i kurvor och mer styrning med gas ut ur kurvor.
Mindre Caster ger mer styrning utan gas in i kurvor och mindre styrning med gas ut ur kurvor.

Finns tre lägen på Bajan.
1 (lutar mer bakåt)
2 <----------- Standard! <----- Har jag!
3 (lutar mindre bakåt)

Re: Camber, toe in

Posted: 21 Sep 2015, 21:52
by Lusse
Det där var intressant. hur ställer man castern fram på en HPI Baja?

Re: Camber, toe in

Posted: 21 Sep 2015, 22:01
by fredrikf
Lusse wrote:Det där var intressant. hur ställer man castern fram på en HPI Baja?
Tror det är dessa brickor som justerar castern..

Image

Re: Camber, toe in

Posted: 21 Sep 2015, 22:22
by Dave
Japp!
Funkar dock inte på länkarmar som inte monteras ihop med dessa brickor.
Ju mer man "lägger" styrspindeln ner, desto mer har bilens vikt med styrförmågan att göra.

Re: Camber, toe in

Posted: 12 Oct 2017, 03:56
by sypher_44
Trådlyft 3000 dags haha

Har man 0 I camber så går det jätte fint på rakorna men i kurvorna börjar bilen luta och då lutar hjulen och tappar kontakt med marken av en stor del av däcket, så drar man på 1till 2 grader camber bak/fram har man bra fäste i själva kurvan för då ligger inre hjulparet platt mot backen. Mycket camber fram ger sjukt snabb turn in i kurvorna. Och då behöver man camber bak för att rädda vikten som kommer av bakvagnen.

Trophy trucks har en hel del camber, och droppade setups