5t däck på 5b?

Specifika frågor om HPI
Post Reply
Steelflight

5t däck på 5b?

Post by Steelflight » 04 Jun 2010, 15:06

Hej!

Tänkte försöka öka markfrigången på min 5b, är lite less på alla fågelbon som samlas där
Jag provade polarns däck från sin 5t och dom passar perfekt såklart, men min fråga är, behöver jag byta något annat pga den ökade dimensionen på däcken?
måste man ändra drevningen på nåt sätt eller är det bara och tuta o köra? :drive:

Sponsor

Sponsor

sideburn80

Re: 5t däck på 5b?

Post by sideburn80 » 04 Jun 2010, 15:13

Jag misstänker att det är din upp till dig hur du vill att den ska gå som avgör om du ska dreva eller inte.
Kanske kan vara värt att testa detta kanske? Ser ju ut att täppa till lite extra iaf..
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6075/.f

Steelflight

Post by Steelflight » 04 Jun 2010, 16:09

Tack för det snabba svaret :thumbsup:
Så jag antar att inget blir varmt eller går sönder av dom större däcken, skönt det.
Drevningen lär jag väll ändra allt eftersom när jag har fått däcken och ser vad som ändras.

Jag har funderat lite på det där skyddet till bottenplatta som du linkade till, fast den är gjord av lexan, spricker inte det ganska lätt?. Man har ju sett hur bottenplattan ser ut efter ett tag.

Som det ser ut nu så blir det nya 5T däck iaf och kanske en 5b-5t conversion från proline.
Fönster borde ju hålla bort lite fågelbon också, blir kanske sånna också.
Nya däck på Måndag ska beställas, weeee

Tack för hjälpen

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Jun 2010, 16:11

Det är ett kugg i lådan som skiljer.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sideburn80

Post by sideburn80 » 04 Jun 2010, 17:20

Steelflight wrote: Jag har funderat lite på det där skyddet till bottenplatta som du linkade till, fast den är gjord av lexan, spricker inte det ganska lätt?. Man har ju sett hur bottenplattan ser ut efter ett tag.

Som det ser ut nu så blir det nya 5T däck iaf och kanske en 5b-5t conversion från proline.
Fönster borde ju hålla bort lite fågelbon också, blir kanske sånna också.
Nya däck på Måndag ska beställas, weeee

Tack för hjälpen
Angående botten-plasten så har jag inte sett det i verkligheten, men lexananet kan ju variera från olika tillverkare.
Men det verkar inte kosta så mycket, kanske värt att testa? Beror ju på vart du kör oxå, kör du där det finns mycket sten håller det väl inte länge misstänker jag oavsett hur tjockt lexanet är.

Vilka däck ska du köpa?

Om du ska konvertera till 5t, så skulle jag rekomendera att köpa woodster-kaross av MadMike från rccenter, den är fanimig skottsäker. Både han och jag har den i våra projekt-trådar, plus att han har ett hållbarets-test med den som jag filmade :cheesy:

Steelflight

Post by Steelflight » 04 Jun 2010, 19:46

J.A racing wrote:Det är ett kugg i lådan som skiljer.
Jo det kan stämma. Det är väll final drive (vet inte vad det heter på svenska ) som skiljer sig.
Fast det verkar inte påverka nåt negativt iaf med tanke på att varken HPI eller Proline nämner detta
på sina bilar.

Har inte bestämt mig riktigt vilka däck det blir än. Fanns mycket att välja på DDM.
Vad tar ni för pris på Woodster karossen? Den såg maffig ut för att vara en FORD :lol:

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Jun 2010, 20:46

Det är de första drevet i lådan som sitter på mellanaxeln, som är 19 kugg på T och 20 kugg på B modellerna. Detta för att kompensera för de större däcken på T, men har du tillräckligt med mos i maskin så funkar de nog ändå.

Steelflight

Post by Steelflight » 04 Jun 2010, 20:49

J.A racing wrote:Det är de första drevet i lådan som sitter på mellanaxeln, som är 19 kugg på T och 20 kugg på B modellerna. Detta för att kompensera för de större däcken på T, men har du tillräckligt med mos i maskin så funkar de nog ändå.
Bra att veta, tackar! :thumbsup:
Det är Baja SS jag har, 26cc, så det borde funka.
Får väll dreva om sen då annars i värsta fall.

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Jun 2010, 20:59

Ja de e bara å testa, orkar den så orkar den.

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 04 Jun 2010, 22:27

Dom flesta 5t ägarna byter till 20 kuggars för att få lite fart, det klarar en original 26'a utan problem...
Om det är någon som har original motorn kvar..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

sideburn80

Post by sideburn80 » 05 Jun 2010, 00:52

Steelflight wrote: Vad tar ni för pris på Woodster karossen? Den såg maffig ut för att vara en FORD :lol:
Kommer inte ihåg vad jag betalade Micke, tror den ligger runt tusen-lappen. Orginal kostar det dubbla om jag inte missminner mig, och då är orginal dessutom mycket sämre.

madmike83
Phone Number: 0709998877

Post by madmike83 » 05 Jun 2010, 01:37

sideburn80 wrote:
Steelflight wrote: Vad tar ni för pris på Woodster karossen? Den såg maffig ut för att vara en FORD :lol:
Kommer inte ihåg vad jag betalade Micke, tror den ligger runt tusen-lappen. Orginal kostar det dubbla om jag inte missminner mig, och då är orginal dessutom mycket sämre.
japp 1100 kr ungefär kostar woodsterkarren

men om det inte är nån brådska så vänta lite jag får hem en ny modell av den om några veckor har ingen bild än men sp fårt den kommer in så kommer jag lägga ut bilder på den
HPI Baja 5b ss konventerad till 5T med zenoah 30,5 pro mod. Woodser kaross

http://www.rccenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Steelflight

Post by Steelflight » 05 Jun 2010, 12:43

sideburn80 wrote:
Det är absolut ingen brådska för min del. Ska kränga en metanolare på Måndag så jag får pengar till däck, fönster och lite annat. Sen ska jag kränga min buggy också innan jag kan köpa karossen med diverse tillbehör.
Men 1100kr låter riktigt bra. Den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge :drool:
Lusse wrote:Dom flesta 5t ägarna byter till 20 kuggars för att få lite fart, det klarar en original 26'a utan problem...
Om det är någon som har original motorn kvar..
Fast det blir lite mindre vrid kanske med 20 kuggars, eller? Fast det kvittar igentligen med dessa krafter.
Har bara haft min Baja i 3 veckor, så har inte hunnit med att blåsa igenom första motorn än :drive:

Har kollat runt lite efter däck o fälg men har inte lyckats hittat några bra grossister riktigt.
Har tittat på Swedrc, rcmaffian och rccenter. Fanns inte mycket där. Vill helst köpa och gynna Svenska grossister.
Känner ni till några andra ställen?

J.A racing

Post by J.A racing » 05 Jun 2010, 12:50

Vad är du ute efter då? Swedrc och rc-center har eller kan fixa hem de mesta till dessa bilar så lyssna med dom du. Annars är det DDM i USA som gäller.

Steelflight

Post by Steelflight » 05 Jun 2010, 20:57

J.A racing wrote:Vad är du ute efter då? Swedrc och rc-center har eller kan fixa hem de mesta till dessa bilar så lyssna med dom du. Annars är det DDM i USA som gäller.
Tack för tipset, det ska jag göra. Tänkte på Proline badlands eller trenchers på desperados eller original fälg.
Ska höra med RC Center så fort jag sålt metanolarn.

Post Reply