Damaskfunderingar
Damaskfunderingar
Här kommer mina erfarenheter av damaskproblemen på Bajan. Jag har kört med HPI org. och svarta Darksoul än så länge.
Originaldamaskerna är stela och besvärliga att kränga på axlar med fasta pinnar. Nu har jag DS meaty-axlar med lösa pinnar, och när man gnuggat dom varma, går det riktigt bra att få på dom.
DS damaskerna är riktigt mjuka och enkla att montera, men det är det enda som är bra med dom. Dom verkar vara för mjuka. Vid vårt asfaltsrace, korvade (knövlade) dom sig och fläktes sönder.
Sedan spelar underlaget roll också. När jag kört på finare sand har org.damaskerna hållt bra, men vid senaste körningen i waqr o Jimmys grushåla, slets mina återstående DS och org.damasker sönder på löpande band. Stenar fastnar mellan hjulaxel och länkarm. Där var gruset torrt och lite grövre.
Jag tror ändå att fett i knuten + damask är att föredra. I den knuten som gick utan damask ett tag, var pinnen sliten, dom andra är felfria.
Nu har jag Hostiledamasker på ingång, recension kommer.
Fyll på med era erfarenheter.
Originaldamaskerna är stela och besvärliga att kränga på axlar med fasta pinnar. Nu har jag DS meaty-axlar med lösa pinnar, och när man gnuggat dom varma, går det riktigt bra att få på dom.
DS damaskerna är riktigt mjuka och enkla att montera, men det är det enda som är bra med dom. Dom verkar vara för mjuka. Vid vårt asfaltsrace, korvade (knövlade) dom sig och fläktes sönder.
Sedan spelar underlaget roll också. När jag kört på finare sand har org.damaskerna hållt bra, men vid senaste körningen i waqr o Jimmys grushåla, slets mina återstående DS och org.damasker sönder på löpande band. Stenar fastnar mellan hjulaxel och länkarm. Där var gruset torrt och lite grövre.
Jag tror ändå att fett i knuten + damask är att föredra. I den knuten som gick utan damask ett tag, var pinnen sliten, dom andra är felfria.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
- Rallyfinnen
Re: Damaskfunderingar
Jag kan bara hålla med om erfarenheten att pinnen slet ner sig utan damask, exakt samma hände för mig.
Hittills har jag bara kört med klon-damaskerna, och en har gått sönder när navet lossnade så drivaxeln hoppade ur.
Jag har fasat alla kanter så att dom inte ska skära i damaskerna också, vet inte om det hjälper.
Hittills har jag bara kört med klon-damaskerna, och en har gått sönder när navet lossnade så drivaxeln hoppade ur.
Jag har fasat alla kanter så att dom inte ska skära i damaskerna också, vet inte om det hjälper.
Hostile damaskerna är skit bra,har dom på min bil och dom värka klara en hel del..Roxen wrote:Här kommer mina erfarenheter av damaskproblemen på Bajan. Jag har kört med HPI org. och svarta Darksoul än så länge.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Jag hade också problem med HPI damaskerna i början men efter tips från HBF så fettade jag in dom in och utvändigt och lät dom ligga i fettet över natten. Sen torkade jag av utsidan men lät fettet på insidan sitta kvar. Nu håller dom kanon
Jag vet att samma tips gäller för DS damaskerna om man ska få dem att hålla. Hostile damaskerna tror jag dock mer på och dom kostar ju inte många kronor mer så det ska jag satsa på framöver.
Jag vet att samma tips gäller för DS damaskerna om man ska få dem att hålla. Hostile damaskerna tror jag dock mer på och dom kostar ju inte många kronor mer så det ska jag satsa på framöver.
Letar Baja 5B
Satt precis och funderade på om inte alla damasker skulle hålla längre om man hade buntband i båda ändar
Tror dom spricker mycket pga att dom expanderar för mycket vid körning. Jag har ju buntband på mina Biltema damasker på FG:n och dom håller kanon. Är jag helt ute och cyklar tror ni?

Letar Baja 5B
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
det där ska jag testa. billigt o bra.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- J.A racing
De kan vara nått de, så har FG orginal på alla Sportline chassi´n. Jag hade så på min Porsche i alla fall.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Jo, jag tror att det kan hjälpa faktiskt. Kostar ju inget att prova iallafall och det är definitivt värt det om nu damaskerna håller längre tack vare några spännband.
Letar Baja 5B
Tycker den turnbuckel ser alldeles böjd ut!!
Okey!