Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Längesen man skapade en helt ny projekttråd, men det får man rätta till nu!
Hade en 5ive-T för många år sedan som skulle fått en GP460, men projektet dog ut enbart pga att det blev väldigt jobbigt att få plats med pipan TNG tillverkade åt mig under buren.
Motorn ligger kvar, men bilen såldes, och jag planerade inte att någonsin återuppta mitt Losi ägande.
Det fanns dock redan då en liten våt dröm om en Hemistorm Penta med monsterhjul, men det förblev en dröm.
När så en Penta äntligen dök upp till salu, köpte jag den, och den har legat på hyllan i nåt år, i väntan på något lämpligt objekt att montera den på.
Tänkte mig nog i första hand ett twin hybridbygge, men chassit lyste med sin frånvaro.
Länge.
Monstertruck däcken dök också upp mitt framför näsan på mig, och även de har legat och gottat till sig länge nu...
Så kom dagen när Robbans gamla värstingbygge hamnade inom räckhåll efter en resa genom Emanuel, Viktor och Fredrik emellan.
En snabb bytesaffär, och projektet tog rejäl form!
I det läget hade jag ännu ingen plan på vilken spis som skulle få sköta jobbet med att få hjulen att snurra.
Efter lite diskussion med ALX, dök det upp en 8,5kg tung låda från Italien med en Super85 i...
Hade en 5ive-T för många år sedan som skulle fått en GP460, men projektet dog ut enbart pga att det blev väldigt jobbigt att få plats med pipan TNG tillverkade åt mig under buren.
Motorn ligger kvar, men bilen såldes, och jag planerade inte att någonsin återuppta mitt Losi ägande.
Det fanns dock redan då en liten våt dröm om en Hemistorm Penta med monsterhjul, men det förblev en dröm.
När så en Penta äntligen dök upp till salu, köpte jag den, och den har legat på hyllan i nåt år, i väntan på något lämpligt objekt att montera den på.
Tänkte mig nog i första hand ett twin hybridbygge, men chassit lyste med sin frånvaro.
Länge.
Monstertruck däcken dök också upp mitt framför näsan på mig, och även de har legat och gottat till sig länge nu...
Så kom dagen när Robbans gamla värstingbygge hamnade inom räckhåll efter en resa genom Emanuel, Viktor och Fredrik emellan.
En snabb bytesaffär, och projektet tog rejäl form!
I det läget hade jag ännu ingen plan på vilken spis som skulle få sköta jobbet med att få hjulen att snurra.
Efter lite diskussion med ALX, dök det upp en 8,5kg tung låda från Italien med en Super85 i...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! ALX Super85 5ive-T
Bilen med MCD monster däcken monterade.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! ALX Super85 5ive-T
Pipan som följde med chassit är avsedd för upp till 71cc, och passar egentligen inte alls till motorn, men är det största som går plats under buren på ett vettigt sätt.
Svarvade till en adapter med invändig kona för att gå från 30mm(!!??!!) utblås till 25mm invändig diameter på pipan.
Får se hur det kommer att fungera senare.
Svarvade till en adapter med invändig kona för att gå från 30mm(!!??!!) utblås till 25mm invändig diameter på pipan.
Får se hur det kommer att fungera senare.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! ALX Super85 5ive-T
I diskussionen med ALX och med tanke på de stora monsterdäcken, valde jag en 30/50 utväxling för att få mer acceleration och mindre toppfart.
ALX tyckte att det var lite mesigt men jag kände att farten kan räcka ändå...
Föga anade jag att första omgången däck skulle överleva bara 1,5 minut, eller egentligen fälgarna som tog mest stryk.
Visste att de är mjuka, men hade nog inte riktigt räknat med att bilfan skulle twista hela centrumet.
Syns dåligt på filmen, men fälgarna vobblar på hexen och blir väldigt ostabila redan i 60-70 knyck...
Känns som toppfarten är väldigt långt över det.
Men det kommer däcken aldrig att klara.
Men kul är den!
ALX tyckte att det var lite mesigt men jag kände att farten kan räcka ändå...
Föga anade jag att första omgången däck skulle överleva bara 1,5 minut, eller egentligen fälgarna som tog mest stryk.
Visste att de är mjuka, men hade nog inte riktigt räknat med att bilfan skulle twista hela centrumet.
Syns dåligt på filmen, men fälgarna vobblar på hexen och blir väldigt ostabila redan i 60-70 knyck...
Känns som toppfarten är väldigt långt över det.
Men det kommer däcken aldrig att klara.
Men kul är den!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! ALX Super85 5ive-T
Ju mer jag funderat på den här maskinen, och känt att det blev "för mycket effekt", kommer den att få nytt hem framöver...
Motorn hamnar i Grave Diggern, där den kommer till bättre nytta, och bilen kommer att få en ny, lite mer lagom spis.
Motorn hamnar i Grave Diggern, där den kommer till bättre nytta, och bilen kommer att få en ny, lite mer lagom spis.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
En gris har flera liv heter det ju...
Blev en motor över från den andra Raminatorn, som jag tänkte ska få prova tjänsgöring i den här maskinen istället!
Nu ska man bara hitta tiden att få ihop det!
Behövs en kopplingsklocka, en kopplingshållare och kanske en mindre piniong...
30/50 var ju ingen match för 85cc motorn, men den här kanske ska ha nåt betydligt snällare.
Blev en motor över från den andra Raminatorn, som jag tänkte ska få prova tjänsgöring i den här maskinen istället!
Nu ska man bara hitta tiden att få ihop det!
Behövs en kopplingsklocka, en kopplingshållare och kanske en mindre piniong...
30/50 var ju ingen match för 85cc motorn, men den här kanske ska ha nåt betydligt snällare.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Som vanligt när man hittar på dumheter, blir det mycket mer jobb än man tror.
Motorn som TaylorRc tillverkar till PrimalRc Monstertrucks, visar sig ha ett helt annat vevhus för att kunna montera 78mm kopplingen.
Det finns alltså inga andra monteringsalternativ överhuvudtaget för varken Losi, Baja eller MCD.
Ska man ha den i en annan bil än monstertrucken, måste man byta vevhuset.
78mm kopplingen får inte heller plats mellan mittdiffhållaren och tanken.
Jag har ju kopplingshållaren från min Super85 med 80mm kopplingsklocka, men den går inte in i vevhuset på motorn.
Dessutom finns det inte ett enda skruvhål mellan ALX och TaylorRc som stämmer överens.
Hade en fundering på att faktiskt fräsa ur innerdiametern runt kopplingen på motorn, och tillverka en adapterplatta mellan vevhus och kopplingshållaren, men det skulle ju även dra med sig att behöva tillverka delar till vevaxeln för att få dit kopplingen...
Väldigt omständigt!
Motorn som TaylorRc tillverkar till PrimalRc Monstertrucks, visar sig ha ett helt annat vevhus för att kunna montera 78mm kopplingen.
Det finns alltså inga andra monteringsalternativ överhuvudtaget för varken Losi, Baja eller MCD.
Ska man ha den i en annan bil än monstertrucken, måste man byta vevhuset.
78mm kopplingen får inte heller plats mellan mittdiffhållaren och tanken.
Jag har ju kopplingshållaren från min Super85 med 80mm kopplingsklocka, men den går inte in i vevhuset på motorn.
Dessutom finns det inte ett enda skruvhål mellan ALX och TaylorRc som stämmer överens.
Hade en fundering på att faktiskt fräsa ur innerdiametern runt kopplingen på motorn, och tillverka en adapterplatta mellan vevhus och kopplingshållaren, men det skulle ju även dra med sig att behöva tillverka delar till vevaxeln för att få dit kopplingen...
Väldigt omständigt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Funderar runt vad som är kortaste vägen, men landar hela tiden i att jag behöver modifiera en GP460 koppling...
Problemet med originalklockan, är att axeln är härdad!
Det hade varit så mycket enklare att kunna använda ALX klockan, och ALX piniong, men den har 11mm fyrkant.
Har inga maskiner för att slipa axeln till rätt fyrkant, och inga fräsverktyg hårda nog att kunna bearbeta den.
Har inte heller tillgång till gassvets för att avhärda den!
Har däremot en induktionsvärmare som jag ska testa!
Problemet med originalklockan, är att axeln är härdad!
Det hade varit så mycket enklare att kunna använda ALX klockan, och ALX piniong, men den har 11mm fyrkant.
Har inga maskiner för att slipa axeln till rätt fyrkant, och inga fräsverktyg hårda nog att kunna bearbeta den.
Har inte heller tillgång till gassvets för att avhärda den!
Har däremot en induktionsvärmare som jag ska testa!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
So it begins...
Måttade lite på kopplingshållaren och klockan från GP460'n, och det blir ju löjligt tajt.
Måste fräsa ur hållaren en hel del för att få in den mellan mittdiffhållaren och tanken.
Måttade lite på kopplingshållaren och klockan från GP460'n, och det blir ju löjligt tajt.
Måste fräsa ur hållaren en hel del för att få in den mellan mittdiffhållaren och tanken.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Induktionsvärmaren gjorde ett perfekt jobb med att värma upp axeltappen, och härdningen släppte!
Riggade klockan i rundmatningsbordet och fick en väldigt skön passning till ALX piniongen!
Den smög dit nästan onödigt bra!
Kan tyvärr inte kapa av axeln eftersom gängan bara finns längst ut. Får tillverka en distansring och klämma emot sedan.
Riggade klockan i rundmatningsbordet och fick en väldigt skön passning till ALX piniongen!
Den smög dit nästan onödigt bra!
Kan tyvärr inte kapa av axeln eftersom gängan bara finns längst ut. Får tillverka en distansring och klämma emot sedan.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
Vill ju behålla möjligheten till att justera motorn i sidled, för olika utväxlingar, och då behöver jag ett motorfäste som passar bra.
Frigången under vevhuset är 6mm, och det är för lite att skruva i, så det fick bli en lite moddad form där jag fick iallafall 10mm.
Men här är det galet trångt!
Tanken och mittdiffhållaren medger inget utrymme alls.
Kopplingsklockan ligger nån mm från bromsbeläggen bara...
Men det SKA gå!
Frigången under vevhuset är 6mm, och det är för lite att skruva i, så det fick bli en lite moddad form där jag fick iallafall 10mm.
Men här är det galet trångt!
Tanken och mittdiffhållaren medger inget utrymme alls.
Kopplingsklockan ligger nån mm från bromsbeläggen bara...
Men det SKA gå!
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Wild Hog! RcMax 50GT 5ive-T
En svarvad distansring på 2,80mm på insidan av piniongen, och en hylsa utanför som man kan spänna mot piniongen tillverkades.
En lång M5 stoppskruv i 12,9 kvalitet ihop med en låsmutter och en bricka får låsa piniongen.
Anledningen till att jag vill ha en stoppskruv, är helt enkelt för att kunna skruva ur den enkelt om den går av.
Passade fint ihop, och sen var det bara lite kabeldragning!
Men galet tajt!
Det enda som tvunget har sågats sönder i det här projektet, är bakre fästet till tanken. Det gick helt enkelt inte att få dit annars.
För övrigt är det fin passform på alltihop, och även pipan passade rakt på headern som redan satt på motorn!
En lång M5 stoppskruv i 12,9 kvalitet ihop med en låsmutter och en bricka får låsa piniongen.
Anledningen till att jag vill ha en stoppskruv, är helt enkelt för att kunna skruva ur den enkelt om den går av.
Passade fint ihop, och sen var det bara lite kabeldragning!
Men galet tajt!
Det enda som tvunget har sågats sönder i det här projektet, är bakre fästet till tanken. Det gick helt enkelt inte att få dit annars.
För övrigt är det fin passform på alltihop, och även pipan passade rakt på headern som redan satt på motorn!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests