Page 1 of 4

Baja 71cc Dawson Edition

Posted: 19 Jun 2022, 07:24
by n30
Tjohejsan alla! Nu var de dags för ett lite nya galenskap här, så drar igång med detta projekt.
Köpte en losi 5ive-t av en här på forumet som jag körde lite med och sen valde dave att sälja sin galna 50cc baja http://rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=6838 som jag inte kunde låta bli att inte köpa, och därefter väcktes tanken att flytta 71cc motorn till en baja då jag gillade bakhjuls körningen lite mer än 4wd.

Så efter lite diskussioner med Mr Dave så fick de bli att hämta en baja av honom som jag tänkte ändra lite på och göra till en best....
Beställning på massvis av roliga saker från Taylor RC har jag gjort, mer om detta kommer under resans gång. :happy:

Image

Denna bilen handlar det om som kommer få sig en uppgradering av diverse.
Hejjalös som man är så var man ju tvungen o montera kopplings klockan o kopplingshållaren och testa ifall motorn verkligen fick plats, kändes verkligen helt overkligt att den skulle gå ner i denna bil...

Image

Men tjo flöjt den fick visst plats :D och en annan sak som oroade mig var att insugsplattan jag köpte från taylor rc inte passade så va rädd för lutningen till filter osv inte skulle vara stor nog..

Image

men det ser ut som att lutningen ska fungera iaf. Inget är fast monterat än utan jag testar mig fram med passform osv.

Image

så man passar på o testa lite gearplate också :D ser sjukt snyggt ut... men jag ogillade att när man köper såna saker så får man inte till korrekta skruv, fick ta ett par jag hade liggande men dom sticker ut för mycket så dreven tar emot.

Image

detta gillade jag verkligen inte, men jag får hitta nå lösning på detta :D det kan ju fungera om jag shimsar ut dreven lite.

Image

Nu har jag inte hunnit med och pilla mer då klockan blev för mycket igårkväll.

Re: Baja 71cc

Posted: 19 Jun 2022, 08:26
by Dave
Det här ska bli väldigt intressant att följa!
Tror den kommer att bjuda på många leenden framöver!
:lol2: :rock2:

Re: Baja 71cc

Posted: 20 Jun 2022, 05:08
by Lusse
Det är kul när det kommer nya projekt. Och det är ju häftigt.

Re: Baja 71cc

Posted: 20 Jun 2022, 10:56
by n30
Dave wrote:
19 Jun 2022, 08:26
Det här ska bli väldigt intressant att följa!
Tror den kommer att bjuda på många leenden framöver!
:lol2: :rock2:
Ja de ska bli minst lika intressant o bygga ihopa detta. Motgångar o svordomar kommer det men lösningar hittas till slut... O ja de e väl målet att den ska ge många leenden framöver. :D


Lusse wrote:
20 Jun 2022, 05:08
Det är kul när det kommer nya projekt. Och det är ju häftigt.
Ja lite så e de ju :D Motorn presterade sjukt jävla bra i en losi 5ive-t iaf... så de lär bli ett jävla ös o klipp med den i en baja.

Re: Baja 71cc

Posted: 20 Jun 2022, 20:48
by n30
I väntan på lite distanser osv till motorn så passar jag på o byta drivaxel koppar, hubbar och diffolja på bilen ... Gick väl inte direkt enligt planerat men fick lite lärdom om hur bajan är uppbyggd... slutade med att jag rev hela bakänden på bilen

Image

när detta väl var gjort så kunde jag börja brottas med diffen :D

Image
Image

Liten jämförelse på drivaxel kopparna som satt på från början och dom nya IRC UHD kopparna, samt huben :D

Image
Image
Image

Blev 100k CPS i diffen, får prova med det. Blir det för löst så får jag väl slänga in 500k istället eller en diff locker...

Stötdämparna bak har jag ryckt bort, måste beställa silikonolja att fylla dom nya bigbore stötdämparna som ska på . :D

De va lite om det jag gjort idag, nu ska jag ut o fortsätta lite ...

Re: Baja 71cc

Posted: 20 Jun 2022, 22:41
by n30
Så sista uppdateringen för idag. Måste hoppa i säng så man orkar upp imorgon bitti igen...

Liten jämförelse på drivaxlarna som satt på och dom jag har monterat på nu :D

Image

Dom e rätt stöddiga faktiskt :D Så här blev resultatet på bakvagnen med drivaxlarna på.

Image

Sen fick jag uppgradera anslutningarna till tanken med lite grövre dimension på slangarna o riktiga genomföringar.

Image

Blev ganska bra tycker jag iaf :D

Re: Baja 71cc

Posted: 21 Jun 2022, 23:29
by pimplaren
Plastdiff med 71cc? vågar du det :)

Byggde ihop en IRC diff med alla lite godsaker som krakendrev, taylor crosspins osv borde hålla :D

Finns i lager igen!
https://www.taylorrc.co.uk/product-page ... -diff-case

Re: Baja 71cc

Posted: 22 Jun 2022, 10:56
by n30
pimplaren wrote:Plastdiff med 71cc? vågar du det :)

Byggde ihop en IRC diff med alla lite godsaker som krakendrev, taylor crosspins osv borde hålla :D

Finns i lager igen!
https://www.taylorrc.co.uk/product-page ... -diff-case
Plastdiff? Var får du de ifrån? Så vitt ja vet är tr diffen inte plast?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk



Re: Baja 71cc

Posted: 22 Jun 2022, 11:58
by pimplaren
n30 wrote:
22 Jun 2022, 10:56
pimplaren wrote:Plastdiff med 71cc? vågar du det :)

Byggde ihop en IRC diff med alla lite godsaker som krakendrev, taylor crosspins osv borde hålla :D

Finns i lager igen!
https://www.taylorrc.co.uk/product-page ... -diff-case
Plastdiff? Var får du de ifrån? Så vitt ja vet är tr diffen inte plast?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Ser bara en bild på en hpi diff som ser ut att vara i plast?:)
Image

Re: Baja 71cc

Posted: 22 Jun 2022, 18:22
by n30
pimplaren wrote:
n30 wrote:
22 Jun 2022, 10:56
pimplaren wrote:Plastdiff med 71cc? vågar du det :)

Byggde ihop en IRC diff med alla lite godsaker som krakendrev, taylor crosspins osv borde hålla :D

Finns i lager igen!
https://www.taylorrc.co.uk/product-page ... -diff-case
Plastdiff? Var får du de ifrån? Så vitt ja vet är tr diffen inte plast?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Ser bara en bild på en hpi diff som ser ut att vara i plast?:)
Image
Uppenbarligen är det en diff i plast. Tack för du uppmärksammade det... den ska genast bytas ut...

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk


Re: Baja 71cc

Posted: 22 Jun 2022, 18:35
by pimplaren
lugnt fan, ser ut att bli en hårig Baja! :mrgreen:

IRC känns sjukt kvalitativ måste jag säga, inga problem att bygga ihop :)

Re: Baja 71cc

Posted: 22 Jun 2022, 21:09
by n30
pimplaren wrote:lugnt fan, ser ut att bli en hårig Baja! :mrgreen:

IRC känns sjukt kvalitativ måste jag säga, inga problem att bygga ihop :)
Det va ingen plastdiff... har precis rivit den o kollat. På bilden här ser den svart ut men den är grå. Har även dubbelkollat med att prova skrapa på den...

I verkligheten e den mörk grå. Men känns skönt o ha de dubbelkollat..

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk


Re: Baja 71cc

Posted: 22 Jun 2022, 22:33
by pimplaren
Åfan! ser väldigt mörk ut! men skönt att veta att den är i alu iallafall :)
Diffen som satt i min såg ut såhär, därför ja reagerade! Image

Blir det provkörning snart?

Re: Baja 71cc

Posted: 23 Jun 2022, 07:25
by n30
pimplaren wrote:Åfan! ser väldigt mörk ut! men skönt att veta att den är i alu iallafall :)
Diffen som satt i min såg ut såhär, därför ja reagerade! Image

Blir det provkörning snart?
Ja så såg diffen ut i min andra baja... men denna e mörkgrå i färgen..

Njae lär ta nå vecka till, ska skicka iväg pinjong o kopplingsklocka till Dave sä han kan fixa distanser och slipa ner drevet för bättre passning.

Hur jag än monterar dreven så linjerar dom inte. Monterar jag dreven "korrekt" så överlappar dom 4mm o de ser så fel ut de kan göra.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk


Re: Baja 71cc

Posted: 23 Jun 2022, 08:57
by pimplaren
Nice! du får langa en liten film på den sen:)

Ja precis, såg det och sett på forum / facebook grupperna att flera har samma problem med spur/pinjong! hade stört mig som fan påt med :)