Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Alla Offroad-projekt
User avatar
pimplaren
Posts: 21
Joined: 05 Oct 2021, 09:36
Phone Number: 0709998877

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by pimplaren » 12 May 2023, 09:47

Spännande! minsta man landar på gas så verkar de spruta delar haha =)
//Oliver

HPI Baja TSK-B 70cc Dawson Era RCMAX
Kraken-Taylor-InnovativeRC-FLM-ALX-BoneheadRC-Red Arrow-bygge!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 13 May 2023, 20:28

Så är den äntligen ihop igen!
Iallafall så pass att det gått att starta den lite!
Jag tyckte nog att gokart motorn var högljudd, men det var en svag bris i sommarkvällen jämfört med Baja pipan från DRP som sitter på nu.
Holy crap säger jag bara.
Avgaspulserna får kläderna att fladdra på 3 meters håll!
Kan väl säga att det är med visst respekt man kramar gasfingret nu...
Med gokart motorn var den rapp, men det här är nåt helt annat.
Dock verkar kopplingen sköta sig väldigt fint, och inga tendenser att den vill slira på veven.
Kul när det funkar!
Och kul när dragstarten sitter på bilen!
:lol2:


20230513_194106.mp4
(38.71 MiB) Downloaded 59 times

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 21 May 2023, 13:29

Så var det dags för en första shakedown, och se hur den beter sig på gruset!
Första start blev lite smygande och att bara känna lite vad som händer när man trycker till gasen.
Lösningen med kopplingen verkar funka fint, och den beter sig väldigt trevligt.
Ville ha lite koll på temperatur och koppling så jag har behållt original 25/25 utväxling.
Det är väl också först nu man inser exakt vad det är man ställt till med.
Den här motorn är fullständigt vansinnig!
Med gokart motorn var det enkelt att dra upp den på bakhjulen om greppet fanns, men det byggde helt och hållet på bottenvrid.
Med Super85 drar den sig upp på bakhjulen i halvfart.
Helt galet!
Men väldigt kul!
Den klenaste länken hittills var staget mellan motor och växellådan som gick av och som då gjorde att motorn fick vibrera fritt och då kändes det som den inte längre klarade att pumpa bränsle, och dog vid gaspådrag.
Kanske lika bra det, eftersom risken fanns att man hade fortsatt och kört sönder betydligt mer prylar.
20230520_111858.jpg
20230520_111941.jpg
20230520_112135.jpg
20230520_112353.jpg
20230520_112424.jpg
20230520_112555.jpg
20230520_112716.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 21 May 2023, 13:31

Blev en liten film på testkörningen med!
Tack till John för den!


User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Mats B » 23 May 2023, 18:55

Sicket bygge David :rock: :rock:

Ser ju direkt varför du drog sönder Torxbitsen , Nu har du ju iallafall lärt dig att inte använda bits för "tamperproof" skruvar då hålet i mitten av bitsen gör att de inte tål närmelsevis det moment en vanlig bits klarar... :sunglasses: :sunglasses:

Image
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 26 May 2023, 21:45

Mats B wrote:
23 May 2023, 18:55
Sicket bygge David :rock: :rock:

Ser ju direkt varför du drog sönder Torxbitsen , Nu har du ju iallafall lärt dig att inte använda bits för "tamperproof" skruvar då hålet i mitten av bitsen gör att de inte tål närmelsevis det moment en vanlig bits klarar... :sunglasses: :sunglasses:

Image
Tack Mats!
Ja det här är lite utanför ramarna nu, men helt fantastiskt kul!

Ja dessa bits är nog klenare än solida, men jag drog sönder ett spärrskaft för bits på eländet, så de var långt ifrån mjuka,men det var väl mutterdragaren som knäckte dem till slut...

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 26 May 2023, 22:01

Dags att dyka ner i haveriet och kika på vilka åtgärder som behövs.
Konstaterade ju bara att den inte ville gå mer än 2 sekunder i lördags, och att den vibrerade hysteriskt.
När man väl kikade lite närmare var det ju inte så konstigt att den inte ville gå, för hela cylindern satt löst...
Trodde först inte mina ögon när både låsmuttrar och äkta Nordlock brickor backar ut, men det var hela pinnbulten som gängat ur sig ur blocket.
Tyvärr också tagit gängorna med sig i ett av hålen, men lyckligtvis var de skadorna i ett hål där man istället kunde köra genomgående bult, så nu sitter skiten ihop igen!

Det här är tydligen ett känt problem på både 85cc och 96cc, men tydligen löser helicoil/recoil problemet.
Jag gillar inte dessa när godset är så extremt tunt i kanten, men funkar inte det här, blir det väl att göra så...
20230526_142823.jpg
20230526_144902.jpg
20230526_144918.jpg
20230526_161953.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 27 May 2023, 20:41

Jag återanvände orignalstaget från originalmotorn för att staga upp motorn, men troligtvis gick det av redan när jag startade upp den, för det var inte så mycket material i det...
Nu lär ju antagligen bultarna gå av i växellådan, eller hela växellådan, för det nya fästet lär inte ge med sig...
Screenshot_20230527_202958_Gallery.jpg
20230527_191224.jpg
20230527_191524.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 06 Jun 2023, 06:56

Med såhär mycket effekt räknade jag med att saker skulle börja ge sig, och givetvis är det en av axlarna i växellådan.
Den bär dreven för fram/back växeln, och är den första axeln som kraften når från motorsidan.
Det är också en av delarna som varit restnoterade i flera månader!
På v3 är konstruktionen ändrad från splines till sexkant, men alla dessa delar går inte att köpa.
Jag hittade en sexkant axel på Detroit Rc Performance, men den passar inte min medbringare, och nya medbringare med sexkant hål finns inte.
Alternativt lämna min gamla på gnistning och få den att passa axeln.
Av en slump fick jag nys om att ALX tillverkar en förstärkt original med splines, och de fanns dessutom på hyllan!
Köpte 3st direkt, så får jag se när de dyker upp.

Axeln är solid 10mm och jag gissar att vi pratar 3-400Nm för att vrida av den såhär.
20230603_182747.jpg
20230603_185200.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 11 Jun 2023, 21:41

Har funderat en hel del på hur man ska kunna få till lite flex i drivlinan, och började med första steget idag.
Att bygga in gummikuddar i det större drevet för kedjan!

Ett gammal stålspur till Baja offrades, och ur svarven trillade en medbringare som kanske duger!
Lite tursamt att dreven och axlarna har samma mått och form som layshaften på Baja!

Tanken är att det ska flexa lite, och förhindra att prylarna smäller av stumt.
Om det funkar eller inte, lär väl visa sig...
20230611_130345.jpg
20230611_184022.jpg
20230611_184036.jpg
20230611_184049.jpg
20230611_193207.jpg
20230611_201852.jpg
20230611_201844.jpg
20230611_202959.jpg
20230611_203004.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 16 Jun 2023, 07:00

Att stötdämparna på v3 och rezzarna läcker som trasiga såll är inget nytt, men nu finns det ombyggnadssatser med packboxar, liknande Umbrella seals till Baja.
Hoppas det löser problemet!
Screenshot_20230616_065042_Samsung Internet.jpg
Rezzarna fick en extra o-ring och en mycket kraftigare fjäder.
Fick modda kolven i svarven lite, men det kändes betydligt bättre.
20230615_154719.jpg
20230615_154925.jpg
En annan modd som verkar hjälpa till en del, är att byta ut den nedre fjädern till en från Kraken Vekta. Testar bak till en början, så får jag se hur det funkar.
20230615_162405.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 06 Jul 2023, 22:56

Efter ihopmonteringen satte jag dit 27t/23t utväxling istället för 25t/25t, och i lördags var det dags för första bashet!
Hade inga förväntningar alls, och det var med viss försiktighet jag gasade iväg och märkte direkt att man tappar botten från stillastående.
Däremot blir den helt vettlös när pipan kickar in, och då måste man vara på allerten, för den flippar baklänges nästan helt okontrollerat om man inte släpper av i tid.
Lite snällare generellt med nya utväxlingen, men väldigt mycket mera lynnig och mycket svårare att kontrollera med den högre hastigheten och baloonande däck!
Dock blev det en kort provtur när den plötsligt bara vägrade svara på gas.
Jättefin tomgång, men bluddrar och misständer hejdlöst vid minsta gaspådrag.


User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 06 Jul 2023, 23:34

Efter lite diskussioner med andra som har samma motor och ALX, tydde det mesta på att motorn tappar vevhuskompressionen.
Alternativt tändningen.
ALX föreslog nytt tändstift, och i väntan på ett nytt NGK BMR7A, rev jag ner insug, förgasare och reedblock för att kika.
Allt såg helt nytt ut!

När det nya stiftet dök upp, och problemet kvarstod, blev det bara tändningen eller förgasare kvar.

Jag startade upp motorn i garaget och släckte belysningen.
Plötsligt gick det inte att missa vart felet satt.
En kabelsko hade gått helt av, inne i en gummihylsa!
20230705_193133.jpg
20230705_201120.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 06 Jul 2023, 23:46

Nu fick jag också tillfälle att dra en repa på torr asfalt med nya utväxlingen.
Om jag tyckte den var lynnig på gruset, var det rena barnleken jämfört med att försöka hålla den på rätt kurs på asfalt...
Det var nog också först nu som jag insåg exakt hur stark motorn är.
När pipan kickar in, kommer all effekt på en gång, som en ketchupflaska där korken släpper.
Den drar loss alla fyra hjulen samtidigt som den twistar chassit och vrider hela bilen i ett driftläge som får nackhåren att resa sig.

Aldrig någonsin trodde jag att bilen kunde bete sig på det sättet.
Samtidigt som det genererade ett leende från öra till öra, skrämde den fullständigt skiten ur mig!
Helt surrealistiskt!
Fattar inte hur drivlinan höll, även om det bara blev 3-4 vändor på gatan utanför.

Nu blir det till att börja skissa på en wheeliebar...

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 17 Jul 2023, 00:01

Lite film från lekstunden i lördags!
Testade lite hopp med, men det är långt ifrån bekvämt med så mycket vikt och så mycket motor!
Man vill ju inte flippa den på taket precis...


Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests