Planen med detta projekt är att utforska vad som krävs för att kunna köra 1/5 el på det sättet. Finns flera grejer som lockar med detta, utöver möjligheten att t.ex strypa hastigheten elektroniskt och köra ljudlöst så blir det ju i teorin mindre underhåll per körtimme om man kan få drivlinan att hålla hyffsat. Väljer att bygga på rr5 plattformen b.la för att drivlinan är relativt bra och lättmekad jämfört med t.ex baja och losi samt att det finns ett bra elkonverteringskit med motorfäste och batterihållare där det går hyffsat fort att byta batteri.
Beställde detta kit idag och det är därför jag sparkar igång projektet nu!
Annars saknar jag mkt grejer b.la motor och esc och 1/3 av bilen faktiskt.
Då jag inte har varken tid eller pengar för att bygga 2 st nya 1/5 under våren slår jag ihop detta projekt med 2wd rr5an jag började på i vintras. Tanken är fortfarande att ena rr5an kommer vara 2wd men det är möjligt att det i slutändan kommer vara 4wd bilen som blir eldriven, om inte annat för att det är snällare mot drivlinan med 4wd o mittdiff när man kör med 8 kw.(innebär isf baja i cupen)
Då syftet inte är att bygga en extrem basher som håller i 3 minuter utan en banbil kommer jag välja annan elektronik än de castle system som nästan alla 1/5 el jag sett haft. Dels verkar de esc varken hålla eller vara smidiga o dels vill jag prova ngt annat. Till att börja med undviker jag också superdyra lehner system då de känns overkill. Istället blir det troligen hobbywing esc då jag har dessa i mina 1/8or och därför har programbox mm för dessa.
Motor är mer öppet, ev blir det castle där då dessa verkar funka bra för de flesta till skillnad från deras esc som verkar vara pyromanens bäste.
Just detta med programmering o gaskurvor kommer också vara nyckeln till att få drivlinan att hålla samt att optimera batteritid och motortemp.
Kan även använda throttle expo på sändaren samt m12ans throttle delay funktion. Kan fortfarande vara rappare i botten än en vass bensinare men inte så där löjligt explosiv i botten. Då bör jag kunna få drivlinan att hålla för mängdkörning. Av samma skäl lär jag dreva konservativt från början. Ingen 120 km/h här alltså! Snarare som en bra bensinare.
Ytterligare en avsikt är att bygga denna så den snabbt kan konverteras fram och tillbaka mellan el o bensin samt testa lite olika komponenter.
Tid? Ja den SKA vara med på årets första bashträff!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk