Fredrik baja 5t
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Okej nån fördel med en bit i alu?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Re: Fredrik baja 5t
Egentligen inte. Det ser bättre ut.fredrikosterby wrote:Okej nån fördel med en bit i alu?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Okej får väl svarva nån i rf så man har till båda diffarna om det behövs i framtiden [WHITE SMILING FACE]
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Nu har jag fåt igång bilen några pump och 4 drag så gick han igång!
Konstaterade direkt att en ljuddämpare behövs grymt skarpt ljud [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Högre utväxxling behövs med sitter org 5t nu nån som har koll på vad den är ?
Fick efter skruvat lite under dagen här så här kommer lite bilder med bevis på detta
Går inte att lägga upp bilderna just nu så dom får komma senare [WHITE SMILING FACE]
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Konstaterade direkt att en ljuddämpare behövs grymt skarpt ljud [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Högre utväxxling behövs med sitter org 5t nu nån som har koll på vad den är ?
Fick efter skruvat lite under dagen här så här kommer lite bilder med bevis på detta
Går inte att lägga upp bilderna just nu så dom får komma senare [WHITE SMILING FACE]
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Fredrik baja 5t
Ja, Bartolonepipan är ingen som missar....
Man får nog hitta på lite egna lösningar för att kunna montera en ljuddämpare på den, om man inte kapar och svetsar om utlåset lite.
En idé kan vara att vrida pipan 90° och få över avgaserna på andra sidan radiolådan och där montera en ljuddämpare.
Original utväxling på alla HPI Baja är 17/57, däremot skiljer det sig inne i växellådan mellan 5B och 5T/5SC där 5B har 20-30-48 och 5T/5SC 19-30-48.
Man får nog hitta på lite egna lösningar för att kunna montera en ljuddämpare på den, om man inte kapar och svetsar om utlåset lite.
En idé kan vara att vrida pipan 90° och få över avgaserna på andra sidan radiolådan och där montera en ljuddämpare.
Original utväxling på alla HPI Baja är 17/57, däremot skiljer det sig inne i växellådan mellan 5B och 5T/5SC där 5B har 20-30-48 och 5T/5SC 19-30-48.
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Måste även renovera stötdämparna bak då dom inte har nån olja kvar nåt tips på de?
Tänkte även testa med dessa filter farsan håller på att göra en adapter till detta.
Pipan som ska modifieras med nytt fäste så 5t plasten passar samt för ljuddämpare. Tänkte mig en ddm ljuddämpare hur det ska sitta får jag klura på
Satte även på proline däcken på bakfälgar fram så får vi se hur det funkar
Tänkte ta fram tigen och köpa mig en flaska gas så jag kan göra om pipan
Ang dreven dave så byter jag nog dreven från motorn så kan jag prova där till att börja med
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Re: Fredrik baja 5t
Hmm.. är det biltemas mc luftfilter ?
Testade det på en quad för några år sen & det fungerade mer som ett såll än ett filter , höll ute gråsparvarna men inte damm & smuts...
Just saying..
Testade det på en quad för några år sen & det fungerade mer som ett såll än ett filter , höll ute gråsparvarna men inte damm & smuts...
Just saying..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Fredrik baja 5t
Inga större problem.fredrikosterby wrote: Måste även renovera stötdämparna bak då dom inte har nån olja kvar nåt tips på de?
Original o-ringar eller DarkSouls ihop med nya HPI insatser funkar hur bra som helst om man gör rätt i monteringen.
Kolla denna länk: http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=4086
Ja det är där man brukar byta. I växellådan kan man bara köra 19t eller 20t där jag personligen hellre kör 20t för mindre drevspel än 19t.fredrikosterby wrote: Ang dreven dave så byter jag nog dreven från motorn så kan jag prova där till att börja med
Jag tror jag har nåt 18/56 för original kopplingsklocka liggande...
Re: Fredrik baja 5t
Om det är ett sådant filter som Mats säger, så skippa det. HPI original är ett av det bästa filter som finns idag till dessa bilar...Mats B wrote:Hmm.. är det biltemas mc luftfilter ?
Testade det på en quad för några år sen & det fungerade mer som ett såll än ett filter , höll ute gråsparvarna men inte damm & smuts...
Just saying..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Jo jag vet ju att det är så tycker bara inte om lösningen på deras infästning och om jag känner mig själv rätt så vet jag att om det är jobbigt slarvar jag med det därför jag tänkte denna lösning. Vad tror ni om ett riktigt filter typ uni med outwears ?
Detta filter hade ju ett innerlager som var lika fint som hpis yttre tänkte det med outwear isåfall.
Dave: vilka insatser är det du syftar på?
Okej då får det bli 20t då jag har tr koppling. Är det 20t med org spur som gäller eller är det någon annan storlek?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Detta filter hade ju ett innerlager som var lika fint som hpis yttre tänkte det med outwear isåfall.
Dave: vilka insatser är det du syftar på?
Okej då får det bli 20t då jag har tr koppling. Är det 20t med org spur som gäller eller är det någon annan storlek?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Fredrik baja 5t
Piniong och spur följs åt i steg...
17/57
18/56
19/55
20/54
Dessa menar jag:
(Skicket på bronshylsorna är helt avgörande för slitaget på o-ringarna)
17/57
18/56
19/55
20/54
Dessa menar jag:
(Skicket på bronshylsorna är helt avgörande för slitaget på o-ringarna)
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Okej då förstår jag
Ska ta och kolla med andreas om han har sådant hemma så ska jag ta med det i nästa beställning
Tack för hjälpen!
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ska ta och kolla med andreas om han har sådant hemma så ska jag ta med det i nästa beställning
Tack för hjälpen!
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Re: Fredrik baja 5t
Bättre att du monterar en vinklad Stack istället & använder HPI filter med outerwere..fredrikosterby wrote:Jo jag vet ju att det är så tycker bara inte om lösningen på deras infästning och om jag känner mig själv rätt så vet jag att om det är jobbigt slarvar jag med det därför jag tänkte denna lösning. Vad tror ni om ett riktigt filter typ uni med outwears ?
Detta filter hade ju ett innerlager som var lika fint som hpis yttre tänkte det med outwear isåfall.
Dave: vilka insatser är det du syftar på?
Okej då får det bli 20t då jag har tr koppling. Är det 20t med org spur som gäller eller är det någon annan storlek?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Biltemas kan du inte olja ordentligt.. & utsidan måste vara torr om du ska montera outerwere annars så blir det täppt av oljan ,sen får du drift bekymmer..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Okej får göra så då. Tack för råden
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- fredrikosterby
- Posts: 31
- Joined: 07 Aug 2015, 17:44
- Phone Number: 0761801772
Re: Fredrik baja 5t
Fått i hop bilen rejält nu och börjat testa den. Än så länge bara på snö på nosringen vilket resulterade i mest spinnande.
Köpte lite grejer av andreas när jag ändå var där så nu är killswitch monterat och outwear till dragstarten. Har även renoverat bakdämparna och tillverkat limmeters. Hoppas på lite bar mark inom en hyfsad snar framtid så jag kan provköra lite.
Ska iallafall prova killswitchen i morgon. Bara provat det i badrummet utan motorn igång än sålänge [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Ska försöka ta lite bilder snart så jag faktist har nått att posta här som är roligt att titta på [WHITE SMILING FACE]
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Köpte lite grejer av andreas när jag ändå var där så nu är killswitch monterat och outwear till dragstarten. Har även renoverat bakdämparna och tillverkat limmeters. Hoppas på lite bar mark inom en hyfsad snar framtid så jag kan provköra lite.
Ska iallafall prova killswitchen i morgon. Bara provat det i badrummet utan motorn igång än sålänge [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Ska försöka ta lite bilder snart så jag faktist har nått att posta här som är roligt att titta på [WHITE SMILING FACE]
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests