Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
- Rallyfinnen
Re: Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
Vi tänkte köra lite ikväll bara vi får lite uppehåll, sedan kanske det blir ngot i helgen också.. jag kan tänka mig fredag eller lördag, men är antagligen inte hemma på söndag.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Har fixat till pipan lite, med fäste för att skruva fast den i chassit och ett litet kort utblås med 15mm rör.
Snackade med Rally som alltid har bra tips så jag gjorde ett "dykrör" med många små hål i längst ner......
Röret når ända till den grova delen på pipan, och jag tycker det gav mer mellanregister med detta rör. Kan vara inbillning eftersom jag inte kört så mycket med den än.
Helt klart är dock att den funkar helt ok just nu.
Ska dock ha i en ny motor i den till Vimmerby !
Har mätt lite temperaturer på cylinder och pipa med en värmekamera idag.....blev lite stressigt och inte speciellt vetenskapligt, men utblåset på cylindern blev aldrig varmare än 132°C och den grova delen på pipan nånstans runt 55°C
Ska försöka göra mer mätningar, och även jämföra med att ha originalburken på.....
Här är filmen från min keps-cam från testkörningen.
Lite bättre filmat denna gång, men fortfarande för lågt
Ni får lyssna mer än kolla
Precis när jag hade kört färdigt och skulle ta mig hem igen puttrade jag omkring och slökörde lite bara.....och vid exakt rätt tillfälle gav gasservot upp !
Snacka om tajming !
Körde ungefär 30 minuter och precis när bilen är på väg mot mig, i lagom rullande fart pajar servot....det kunde ju lika gärna ha pajat när den stog på fullgas....
[youtube][/youtube]
Snackade med Rally som alltid har bra tips så jag gjorde ett "dykrör" med många små hål i längst ner......
Röret når ända till den grova delen på pipan, och jag tycker det gav mer mellanregister med detta rör. Kan vara inbillning eftersom jag inte kört så mycket med den än.
Helt klart är dock att den funkar helt ok just nu.
Ska dock ha i en ny motor i den till Vimmerby !
Har mätt lite temperaturer på cylinder och pipa med en värmekamera idag.....blev lite stressigt och inte speciellt vetenskapligt, men utblåset på cylindern blev aldrig varmare än 132°C och den grova delen på pipan nånstans runt 55°C
Ska försöka göra mer mätningar, och även jämföra med att ha originalburken på.....
Här är filmen från min keps-cam från testkörningen.
Lite bättre filmat denna gång, men fortfarande för lågt
Ni får lyssna mer än kolla
Precis när jag hade kört färdigt och skulle ta mig hem igen puttrade jag omkring och slökörde lite bara.....och vid exakt rätt tillfälle gav gasservot upp !
Snacka om tajming !
Körde ungefär 30 minuter och precis när bilen är på väg mot mig, i lagom rullande fart pajar servot....det kunde ju lika gärna ha pajat när den stog på fullgas....
[youtube][/youtube]
Last edited by Dave on 06 Aug 2010, 21:37, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
Kanske blir nåt imorron ?Rallyfinnen wrote:Vi tänkte köra lite ikväll bara vi får lite uppehåll, sedan kanske det blir ngot i helgen också.. jag kan tänka mig fredag eller lördag, men är antagligen inte hemma på söndag.
Vet att jag är upptagen imorgon eftermiddag, men kanske skulle det funka om vädret är med lite också.....
- Rallyfinnen
Hör av dig om du är körsugen, passar antagligen både imorgon och söndag för min del. Jag var rätt körsugen tidigare ikväll när solen kröp fram efter en hel dags regn, men jag körde bara lite utanför verkstan för att se att bilen funkar.
Trevligt att se att du använder mini-kameran! Jag har sålt några här på forumet, men det verkar inte som dom är så flitiga på att lägga upp film..
Är röret täppt i änden så avgaserna bara kan komma in i röret via hålen du borrat? Dämpar ju bra!
Trevligt att se att du använder mini-kameran! Jag har sålt några här på forumet, men det verkar inte som dom är så flitiga på att lägga upp film..
Är röret täppt i änden så avgaserna bara kan komma in i röret via hålen du borrat? Dämpar ju bra!
- Dave
- Site Admin
Ja, jag räknade lite på arean på ett 12mm rör och täppte till röret i änden så trycket bara pyser ut genom de små hålen.Rallyfinnen wrote: Är röret täppt i änden så avgaserna bara kan komma in i röret via hålen du borrat? Dämpar ju bra!
Borrade 12st men det hade nog räckt med 11.....
Ja jag blev positivt överraskad faktiskt. Röret dämpar ljudet mer än vad som hörs på filmen, men vad som händer med effekten vet jag inget om.....kändes inte som nån jätteskillnad med och utan rör faktiskt....
Inbillade mig något mer mellanregister, men vet inte säkert....
på söndagen kanske jag kan titta upp.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
Söndagen passar nog mig bättre också tyvärr.... för vädret ser bättre ut imorgon lördag....
Sanden på Hawaii har grymt bett när den är lite fuktig. Som finnen beskrev, mina bakfälgar börjar också se ut som torx!!
Bara roligt om det regnar. Ta på kläder bara
Bara roligt om det regnar. Ta på kläder bara
Billös expertkommentator..
- Dave
- Site Admin
Måste få tag på ett servo bara.....undrar om jag kan lösa det imorgon bitti och dra ner till er på förmiddagen......vågar inte lova nåt som det ser ut nu, men vi kan höras på telefon.....jag VILL verkligen testa bilen lite nu....lagom att basha sönder den totalt nu så kan man få ihop den till Vimmerby igen 
Typiskt bara att gasservot skulle ge upp...
Typiskt bara att gasservot skulle ge upp...
- Rallyfinnen
- Dave
- Site Admin
Update !
Efter Hawaiibashandet igår bestämde jag mig för att riva ur den trasiga drivaxeln och se hur illa det var.....
Har ju aldrig skruvat med Baja innan, och det är alltid intressant att pilla med nya prylar.
Den änden som pajade igår, visste jag ju var helt rund, men att inneränden såg ut såhär hade jag nog inte velat tro.
Dessutom var den lika sliten på andra sidan, så bilen har gått på ren tur !
Det kunde ju lika gärna hänt i första repan när jag kom dit
Givetvis borde jag ha rivit ner bilen i atomer när jag fick den, men så är det när man är pantad.
När jag fått i nya pinnar och skulle monterar ihop det igen kände jag på diffen och den gick lätt.....mindes ju att den var blöt av olja på ena sidan av växellådan när jag fick den, och det var nog diffolja.
Jag gillar när diffen är rejält trög !
Samtidigt konstaterade jag att diffen vandrade 0.9mm i sidled när man tryckte på drivknutarna.
Tvekade 10-15 sekunder om jag verkligen skulle riva ner hela växellådan idag.
Ett par minuter senare såg bänken ut såhär:
Alla drev och lager var i väldigt fint skick !
Kunde knappt se att deven gått nåt alls....
Positiv överraskning !
Gjorde rent och bytte o-ringar till utgående axlar och de små o-ringarna till oljeskruvarna.
Hade ingen packning för ändamålet, men packning på tub är bra
Lite grafitfett i diffen och så ihop med skiten igen !
Tog bort lagret på ena sidan och schimsade ut de 0.9mm som behövdes och skruvade ihop det igen.
Kopplingsklockan satt ju inom räckhåll också nu när bilen ändå var isär, så jag plockade loss den med för att rikta den.
Visade sig att det inte var klockan som var skev utan att det kommit skräp mellan piniong och klockan förra gången den var isärskruvad.
Fixade till klokopplingen och fick se att kopplingen var sådär......eller snarare helt slut !
Fick med gott om prylar till bilen i paketet och där låg koppling med, så det var bara att byta ut !
Efter Hawaiibashandet igår bestämde jag mig för att riva ur den trasiga drivaxeln och se hur illa det var.....
Har ju aldrig skruvat med Baja innan, och det är alltid intressant att pilla med nya prylar.
Den änden som pajade igår, visste jag ju var helt rund, men att inneränden såg ut såhär hade jag nog inte velat tro.
Dessutom var den lika sliten på andra sidan, så bilen har gått på ren tur !
Det kunde ju lika gärna hänt i första repan när jag kom dit
Givetvis borde jag ha rivit ner bilen i atomer när jag fick den, men så är det när man är pantad.
När jag fått i nya pinnar och skulle monterar ihop det igen kände jag på diffen och den gick lätt.....mindes ju att den var blöt av olja på ena sidan av växellådan när jag fick den, och det var nog diffolja.
Jag gillar när diffen är rejält trög !
Samtidigt konstaterade jag att diffen vandrade 0.9mm i sidled när man tryckte på drivknutarna.
Tvekade 10-15 sekunder om jag verkligen skulle riva ner hela växellådan idag.
Ett par minuter senare såg bänken ut såhär:
Alla drev och lager var i väldigt fint skick !
Kunde knappt se att deven gått nåt alls....
Positiv överraskning !
Gjorde rent och bytte o-ringar till utgående axlar och de små o-ringarna till oljeskruvarna.
Hade ingen packning för ändamålet, men packning på tub är bra
Lite grafitfett i diffen och så ihop med skiten igen !
Tog bort lagret på ena sidan och schimsade ut de 0.9mm som behövdes och skruvade ihop det igen.
Kopplingsklockan satt ju inom räckhåll också nu när bilen ändå var isär, så jag plockade loss den med för att rikta den.
Visade sig att det inte var klockan som var skev utan att det kommit skräp mellan piniong och klockan förra gången den var isärskruvad.
Fixade till klokopplingen och fick se att kopplingen var sådär......eller snarare helt slut !
Fick med gott om prylar till bilen i paketet och där låg koppling med, så det var bara att byta ut !
Last edited by Dave on 08 Aug 2010, 20:03, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
Renoverade den bakre dämparen som gav upp igår också, men har inga bilder på det....
Fick byta o-ringar och sätta dit en ny ventil som Rally sponsrade med.
Tackar för det !
Fixade strumpor över bakre dämparna när jag ändå hade isär det.
Så fick jag denna dagen att gå också .....
Fick byta o-ringar och sätta dit en ny ventil som Rally sponsrade med.
Tackar för det !
Fixade strumpor över bakre dämparna när jag ändå hade isär det.
Så fick jag denna dagen att gå också .....
Du skall inte ha grafit fett i diffen . Det skall vara silikon olja där...Lite grafitfett i diffen och så ihop med skiten igen !
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
det funkar nog med fett ska du se, borde gå riktigt trögt då.Lusse wrote:Du skall inte ha grafit fett i diffen . Det skall vara silikon olja där...Lite grafitfett i diffen och så ihop med skiten igen !
man körde alltid med fett bak på 1/8 bilarna förut och det gick suveränt.
HPI Baja 5B SS
Traxxas Stampede Brushless 11.1 LiPo
Traxxas Stampede Brushless 11.1 LiPo
- Dave
- Site Admin
Ja jag vet att det ska vara olja i diffen, men dels så har jag ingen diffolja, och dels vill jag ha den väldigt trög, så jag testar hur den blir.....Lusse wrote:Du skall inte ha grafit fett i diffen . Det skall vara silikon olja där...Lite grafitfett i diffen och så ihop med skiten igen !
Blir den för hård, ska jag hälla i nåt annat !