Låter som en planCarbon-Dave wrote:LOL !S 500 R wrote:Vet inte du hur man går ut på en sida och bara beställer grejer???
Nä, men när jag blir stor ska jag göra det......
Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
Re: Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
- sideburn80
Men jäklar, det var en å vara händig 
Grymt
Tänk om man kunde vara hälften så händig
Film låter bra tycker jag!
Film låter bra tycker jag!
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Skruva på pipan nu och kom hit och kör lite i hålan 
Lägg gärna upp lite bilder och mått i tuned pipe-tråden också.
Lägg gärna upp lite bilder och mått i tuned pipe-tråden också.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Film-tajm !
Testade keps-cam för första gången, men det blev en flopp.....riktade den på tok för nära mig, men jag fick med ett hopp iaf
Resten filmades med min vanliga videokamera på vänsterhanden samtidigt som jag skulle köra..... har inte den simultanförmågan som krävs, men men....
Tyckte pipan gav mer än jag nånsin kunnat drömma om på topp, men botten saknas rejält som ni hör.....men jag är nöjd så länge....
Ska exprimentera lite med utblåset, för nu har jag bara tryckt ner ett rör i pipan i hela konens längd, men jag tycker bottendraget blir bättre utan utblås alls.....men då VÄSNAS DEN MER.....
(hur nu det är möjligt för den är rejält högljudd)
[youtube][/youtube]
Testade keps-cam för första gången, men det blev en flopp.....riktade den på tok för nära mig, men jag fick med ett hopp iaf
Resten filmades med min vanliga videokamera på vänsterhanden samtidigt som jag skulle köra..... har inte den simultanförmågan som krävs, men men....
Tyckte pipan gav mer än jag nånsin kunnat drömma om på topp, men botten saknas rejält som ni hör.....men jag är nöjd så länge....
Ska exprimentera lite med utblåset, för nu har jag bara tryckt ner ett rör i pipan i hela konens längd, men jag tycker bottendraget blir bättre utan utblås alls.....men då VÄSNAS DEN MER.....
(hur nu det är möjligt för den är rejält högljudd)
[youtube][/youtube]
Jag tycker den låter helt okey, sen går den ju riktigt bra!!!
- Dave
- Site Admin
Har ju inte nån riktig pipa att jämföra med, men den blir fullständigt hysterisk på högre varv....och man kan nog inte få både botten och topp utan att göra en noggrannare ritning på pipan.....men som sagt.... för tillfället är jag nöjdS 500 R wrote:Jag tycker den låter helt okey, sen går den ju riktigt bra!!!
Framförallt med tanke på skicket på motorn och att den har väldigt dålig komp.
Har ingen aning om vad den varvar, men den misständer på fullgas.....ska testa att byta stift så får jag se om det hjälper...
Soppa tror jag den får som den ska, men den låter som ett varvstopp på en MC....hörs inte så bra på filmen märkte jag nu....
- Dave
- Site Admin
Mätte längden på pipan nu och från flänsen på cylindern är den 45cm ungefär. (mätt till mitten på slutkonan)
Vikt 525g
Nån som vet vad en Dominator väger ?
Vikt 525g
Nån som vet vad en Dominator väger ?
Jag jämförde bara med böööö filmen du la upp innan!
gud alltså, jag har nån att se upp emot kan man säja
jag har snart lagt ut 22000kr på min baja och den har rullat kanske 1 liter. Vad blir nästa sak att fixa på den? göra alu bärarmar eller 
Måste få
för dig å din creativitet osv.
Måste få
- Dave
- Site Admin
He he he .....det är ju precis dom pengarna det kostar att få nåt som är riktigt bra.....sorken wrote:jag har snart lagt ut 22000kr på min baja och den har rullat kanske 1 liter.
Denna Rovan Baja har inte passerat 3000:- än.... men så behöver det bytas en hel jädra hög med prylar för att få den bra:
Motorn
Stötdämparna ska renoveras
Alla kullager
Bakdäcken
Karossen
....och allt annat som det står "Rovan" på
Men annars funkar den ju !
Och alu bärarmar har man ju funderat på lite hur man ska lösa, men dom är så jobbiga att göra så det blir nog att köpa färdiga....om jag nu tycker att det behövs.....
Känns lite som att alu blir för starkt för resten av konstruktionen, och jag har ju hellre en avbruten länkarm än ett avbrutet chassi...... men snyggt är det !
Nej, det är väl det som är det kluriga dvs att få en pipa som passar alla varvtal. Har du nån plan för hur du ska gå vidare med pipans utformning? Hur man än gör så måste det väl sluta med en kompromiss dvs bättre botten för sämre topp osv......Carbon-Dave wrote:Har ju inte nån riktig pipa att jämföra med, men den blir fullständigt hysterisk på högre varv....och man kan nog inte få både botten och topp utan att göra en noggrannare ritning på pipan.....men som sagt.... för tillfället är jag nöjdS 500 R wrote:Jag tycker den låter helt okey, sen går den ju riktigt bra!!!
Framförallt med tanke på skicket på motorn och att den har väldigt dålig komp.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Grattis för din första pipa 
Den pipan kan nog funka helt ok när du får i en frisk motor, möjligtvis kunde du ha en lite hårdare fjäder i kopplingen för att få iväg den snabbare.
'varvstoppet' kan vara pipan, beroende på vinkel på koner och längd så kan en pipa funka som väldigt effektivt varvstopp. Det såg vi när vi testade förlänga lusses pipa.
Den pipan kan nog funka helt ok när du får i en frisk motor, möjligtvis kunde du ha en lite hårdare fjäder i kopplingen för att få iväg den snabbare.
'varvstoppet' kan vara pipan, beroende på vinkel på koner och längd så kan en pipa funka som väldigt effektivt varvstopp. Det såg vi när vi testade förlänga lusses pipa.
Förr eller senare märker du att alla bärarmar är spruckna, skulle faktist räkomendera Hpi plast, vilket jag hoppas alla vet är bäst .D, Annars är det bra å köpa från ebay, rättså billigt,Carbon-Dave wrote:He he he .....det är ju precis dom pengarna det kostar att få nåt som är riktigt bra.....sorken wrote:jag har snart lagt ut 22000kr på min baja och den har rullat kanske 1 liter.
Denna Rovan Baja har inte passerat 3000:- än.... men så behöver det bytas en hel jädra hög med prylar för att få den bra:
Motorn
Stötdämparna ska renoveras
Alla kullager
Bakdäcken
Karossen
....och allt annat som det står "Rovan" på![]()
Men annars funkar den ju !
Och alu bärarmar har man ju funderat på lite hur man ska lösa, men dom är så jobbiga att göra så det blir nog att köpa färdiga....om jag nu tycker att det behövs.....
Känns lite som att alu blir för starkt för resten av konstruktionen, och jag har ju hellre en avbruten länkarm än ett avbrutet chassi...... men snyggt är det !
Jag har bytt ALLT på min baja förutom styrservo, lager, och motor o pipa.
Kan tyckas att det är lite överdrivet, men alla skruvar e också bytta, somsag, den som vill mecka 95% av rc tiden kan köpa en rovan faktist
Du kommer nog få byta chassit efter första crashen (som jag)
Rovan kan man
- Dave
- Site Admin
Tackar tackar !Rallyfinnen wrote:Grattis för din första pipa
Nu är man fast i det träsket också....
Har gjort några provrepor till idag, och har svetsat ett kort 15mm rostfritt rör i änden på pipan, mest för att kunna testa lite olika utblås.
Skulle ju vara kul att bänka den faktiskt.....när kör ni nästa gång ?