Dave's Baja5B SS "Castrol Edition II"
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Körde motorn i en snabb-bänkning med 5T burken och min bakhängda VRC pipa.
Är nog lite besviken, men å andra sidan har ju pipan fått rejält med stryk och allt över 4hp känns ok.
Har ju givetvis inte heller nålat den tills vägs ände, men jag trodde nog att den skulle gett lite till....
Får väl se om man orkar bänka om den sen när den släppt ordentligt.
Jämförelse mot motorn som satt i innan raset:
Blå är nya motorn Och jämförelse med den gamla motorn ihop med en dämpad VRC Propipe.
Var den närmaste jämförelsen jag kunde hitta:
Röd är nya motorn.
Är nog lite besviken, men å andra sidan har ju pipan fått rejält med stryk och allt över 4hp känns ok.
Har ju givetvis inte heller nålat den tills vägs ände, men jag trodde nog att den skulle gett lite till....
Får väl se om man orkar bänka om den sen när den släppt ordentligt.
Jämförelse mot motorn som satt i innan raset:
Blå är nya motorn Och jämförelse med den gamla motorn ihop med en dämpad VRC Propipe.
Var den närmaste jämförelsen jag kunde hitta:
Röd är nya motorn.
- Dave
- Site Admin
Motorn monterad och testkörd.
Har samma karaktär som den som rasade, och bänken visade ju det också.
Khaos däcken gav ett grymt fäste på asfalten....
[youtube][/youtube]
Har samma karaktär som den som rasade, och bänken visade ju det också.
Khaos däcken gav ett grymt fäste på asfalten....
[youtube][/youtube]
- Dave
- Site Admin
Blev inte jättemycket kört på höstträffen i Sandhem idag, men det jag körde var jag väldigt nöjd med.
Det märks att den varvar mer än den gamla motorn gjorde, och med paddeldäck monterade blev den skitkul rakt fram, men helt kass när det svängde lite....
Ungefär som vanligt med paddeldäck!
Fick undertrayet vrängt i Magra senast, och monterade ett nytt idag. Hade nya paneler liggande som lackades igårkväll medan man packade in allt i bilen.....
Det märks att den varvar mer än den gamla motorn gjorde, och med paddeldäck monterade blev den skitkul rakt fram, men helt kass när det svängde lite....
Ungefär som vanligt med paddeldäck!
Fick undertrayet vrängt i Magra senast, och monterade ett nytt idag. Hade nya paneler liggande som lackades igårkväll medan man packade in allt i bilen.....
- Dave
- Site Admin
Ett skönt bash i Magra och Hawaiihålan igår!
Styrar dåligt, men servoräddaren är helt utsliten nu och jag kör hellre med dålig styrning än utan servoräddare.
Gräsbanan i Magra bjuder på brutalt fäste bitvis, och jag rensade 2st Hostile spur.
Med MXT monterade gick det att få till en hyffsad balans på bilen.
Avslutade dagen i Hawaiihålan med ett klassist BASH!
Svinkul att få gasa ur den ordentligt i sanden!
Hjullagren bak är också helt slut nu, men det närmar sig vinterservice och då blir det nog lite utbytta prylar.....
Styrar dåligt, men servoräddaren är helt utsliten nu och jag kör hellre med dålig styrning än utan servoräddare.
Gräsbanan i Magra bjuder på brutalt fäste bitvis, och jag rensade 2st Hostile spur.
Med MXT monterade gick det att få till en hyffsad balans på bilen.
Avslutade dagen i Hawaiihålan med ett klassist BASH!
Svinkul att få gasa ur den ordentligt i sanden!
Hjullagren bak är också helt slut nu, men det närmar sig vinterservice och då blir det nog lite utbytta prylar.....
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Dave's Baja5B SS "X"
Har pillat lite med denna också....
Bytt drivaxlar till nåt Darksoul tjofräs, nya hubbar och nya lager....ny radiolåda med ett nytt Savöx och ett nytt 5755...
Fick på bakhexar ifram också.
Nyrenoverade dämpare runtom, ny bulkhead, ny servoräddare och nya styrstag och styrspindlar.
Fick fram släggan och gav pipan en rejäl omgång.....IGEN.....ty den fick pisk utan bara f-n sist.....

Bytt drivaxlar till nåt Darksoul tjofräs, nya hubbar och nya lager....ny radiolåda med ett nytt Savöx och ett nytt 5755...
Fick på bakhexar ifram också.
Nyrenoverade dämpare runtom, ny bulkhead, ny servoräddare och nya styrstag och styrspindlar.
Fick fram släggan och gav pipan en rejäl omgång.....IGEN.....ty den fick pisk utan bara f-n sist.....
- Dave
- Site Admin
Den observante ser givetvis att utvalda delar ser rengjorda ut.
Jag vill poängtera att detta har skett helt omedvetet när jag skruvat. Alltså inget medvetet putsande.
Jag vill poängtera att detta har skett helt omedvetet när jag skruvat. Alltså inget medvetet putsande.
- Dave
- Site Admin
Den här ska få agera försöksdjur för en idé jag har på en servoräddare som mer eller mindre inte ska kunna slitas ut eller kärva.
Yea right!
Precis som att den servoräddaren finns!
Nåja, ska se om jag hinner skruva i den till helgen och testköra lite....
Yea right!
Precis som att den servoräddaren finns!
Nåja, ska se om jag hinner skruva i den till helgen och testköra lite....
- Dave
- Site Admin
Re: Dave's Baja5B SS "Castrol Edition II"
Skulle väl behöva gå igenom en del på den här också nu, men den får ett nytt spur till att börja med.....ska ju inte skämma bort bashern.....

- Dave
- Site Admin
Vid provkörningen i Kilanda var bilen väldigt lynnig på tomgång och det märktes tydligt att spjällaxeln glappade rejält.
Inte förrän i kväll märkte jag hur slut den verkligen var.....
Nåja, jag hade en lagermoddad 813 som jag konverterat till 990 som åkte dit istället.
Nytt luftfilter och lite justering av servolänkaget.
Egentligen skulle jag nu haft dit min mottagare från Futaban, men eftersom nya antennen inte dykt upp än får jag lugna mig lite.
Ska räta ut pipan....igen.... och byta lite styrstag och sen får det nog duga!
Inte förrän i kväll märkte jag hur slut den verkligen var.....
Nåja, jag hade en lagermoddad 813 som jag konverterat till 990 som åkte dit istället.
Nytt luftfilter och lite justering av servolänkaget.
Egentligen skulle jag nu haft dit min mottagare från Futaban, men eftersom nya antennen inte dykt upp än får jag lugna mig lite.
Ska räta ut pipan....igen.... och byta lite styrstag och sen får det nog duga!
- Dave
- Site Admin
Får efter en testrunda lägga till servoräddare och bromsbelägg på att-göra-listan också.....

Och....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
....och en annan förgasare....
Hade bilen med till banan idag för att nåla den lite, men den ville inte alls vara med, och ju mer jag skruvade ju sämre gick den och jag fick en otäck känsla av att det kan vara nåt ras i maskin....hade ett mekaniskt ljud i sig som jag inte känner igen.....men jag hoppas på fuggen!

Hade bilen med till banan idag för att nåla den lite, men den ville inte alls vara med, och ju mer jag skruvade ju sämre gick den och jag fick en otäck känsla av att det kan vara nåt ras i maskin....hade ett mekaniskt ljud i sig som jag inte känner igen.....men jag hoppas på fuggen!
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Dave's Baja5B SS "Castrol Edition II"
Reviderar listan lite....
Tyvärr visade det sig nu när jag blev så nyfiken att jag inte kunde låta bli att kolla den, att den har gått samma öde till mötes som FullModen i min 5T.
Vevlagret på kopplingssidan har rasat, skrotat packboxen och gjort omelett på plätering och grus.
Denna har inte gått många tankar.....
10 kanske....riktigt surt eftersom den gick riktigt fint ihop med pipan på denna bilen.
Tyvärr visade det sig nu när jag blev så nyfiken att jag inte kunde låta bli att kolla den, att den har gått samma öde till mötes som FullModen i min 5T.
Vevlagret på kopplingssidan har rasat, skrotat packboxen och gjort omelett på plätering och grus.
Denna har inte gått många tankar.....
10 kanske....riktigt surt eftersom den gick riktigt fint ihop med pipan på denna bilen.
Det var tråkigt. Det ser inte trevligt ut. Klara blocket sig?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S