FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by Rallyfinnen » 08 Dec 2009, 09:36

För att fullt dra nytta av den längre fjädringsvägen på dämparna så borde man flytta ut nedre infästning så långt det går.
Jag tror fjädringsvägen ute vid hjulet hjulet räcker till även om nedre infästning i princip sitter ute vid hjulet? Jag vet inte exakt slaglängd på dämparna.
När dom sitter långt inne på länkarmen så blir kraften på dämparen mycket större (hävstångseffekt), detta gör att den tar mer stryk och lättare kaviterar vid hopp odyl. Dessutom tillkommer svikt i länkarmen om den är plast, och övre fästet kanske också sviktar.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by waqr » 08 Dec 2009, 10:59

Intressant test S500R! Om det fungerar så kanske man får inhandla nya HPI dämpare till FG:n. Tänk en FG Monster med samma fjädring som en HPI Baja. Det vore mumma det :)
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by S 500 R » 08 Dec 2009, 12:18

Mats B wrote:Gör så ..

Sen får du testa dom ordentligt & lämna en utförlig recension sen..

Och massor med bilder.......
Absolut.. jag återkommer i ärendet..

Givetvis blir det en massa bilder!
Rallyfinnen wrote:För att fullt dra nytta av den längre fjädringsvägen på dämparna så borde man flytta ut nedre infästning så långt det går.
Jag tror fjädringsvägen ute vid hjulet hjulet räcker till även om nedre infästning i princip sitter ute vid hjulet? Jag vet inte exakt slaglängd på dämparna.
När dom sitter långt inne på länkarmen så blir kraften på dämparen mycket större (hävstångseffekt), detta gör att den tar mer stryk och lättare kaviterar vid hopp odyl. Dessutom tillkommer svikt i länkarmen om den är plast, och övre fästet kanske också sviktar.
Hela min upphängning är ju i alu (kolla bak i tråden) sen finns det ju olika hål för lut ning av dämpare. Jag säger ju inte att detta kommer bli som en HPI.. men mycket bättre än vad det är i dag.
waqr wrote:Intressant test S500R! Om det fungerar så kanske man får inhandla nya HPI dämpare till FG:n. Tänk en FG Monster med samma fjädring som en HPI Baja. Det vore mumma det :)
Jag tycker det är värt ett försök... tycker om min FG... vill få den så bra som möjligt.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2009, 19:24

Japp, jag hade inte kollat tråden.. Se det som en generell kommentar/tips, inte kritik ;)

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by S 500 R » 10 Dec 2009, 07:25

Rallyfinnen wrote:Japp, jag hade inte kollat tråden.. Se det som en generell kommentar/tips, inte kritik ;)
Lugnt... alla tipas är välkommna. Ville bara säga att jag tror inte det blir en baja... men jag tror att det kommer bli bättre! Eller vad tror du???
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by waqr » 11 Dec 2009, 12:26

En fråga som kommer lite sent kanske men vad tyckte du förresten om Jebogrens Fat Monster pipa? Vilken föredrar du efter att ha provat båda?
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by S 500 R » 11 Dec 2009, 13:59

Jag fick ju aldrig på den... så jag vet inte! Jag har kört jebogrens bil där imot... men bara när han har haft 29cc kittet på.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by waqr » 11 Dec 2009, 14:27

Ahhh....just det, så var det. F*n att minnet ska vara så dåligt :)
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by S 500 R » 14 Dec 2009, 07:38

Gårdagens skörd var otrolig... alla som körde något (utom ADDE) förstörde något på sin bil... min såg ut så här efter 10 min typ.

Image

Image

Image

Image

Karossen gick åt skogen, buren är paj, höger bakarm på stötdämpartornet är böjt, höger övrebärarm har inga gänger kvar=helt slut. Ja, det var en dyr körning kan man säga.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Mats B
Posts: 5251
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by Mats B » 14 Dec 2009, 07:50

Det ser ut som ni hade skitroligt :?
Det brukar man alltid ha när sån´t händer..

Det ser ut som om det var plasten som gav sig mest...eller..??

Tornet borde väl gå att rikta ......
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

John
Posts: 861
Joined: 31 Oct 2009, 18:53

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by John » 14 Dec 2009, 08:05

Jäklar, vad hände? Ser ut som om den blivit överkörd eller liknande. :(

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by S 500 R » 14 Dec 2009, 08:11

Mats B wrote:Det ser ut som ni hade skitroligt :?
Det brukar man alltid ha när sån´t händer..

Det ser ut som om det var plasten som gav sig mest...eller..??

Tornet borde väl gå att rikta ......
Ja, plasten blir ju rätt skör när det är så kallt... så den gick ju i miljoner bitar.

Ja, det gissar jag på... det ska nog gå.
John wrote:Jäklar, vad hände? Ser ut som om den blivit överkörd eller liknande. :(
Vi hittade en ställe som hade ett grymt hopp, flög där... landade på taket... och marken är ju stenhård nu..
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by waqr » 14 Dec 2009, 09:07

Shit....blir mycket nytt nu :) Blir det standard reservdelar eller uppgraderar du nåt samtidigt?
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by S 500 R » 14 Dec 2009, 09:26

Om jag kan hålla mig borta från standarddelar... så gör jag det ;)

Har en del andra lösningar på gång med. Ska se om det funkar. Men nu blir det första att kolla om det funkar med HPI dämparna... annars för jag ta några andra.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO

Post by waqr » 14 Dec 2009, 09:30

S 500 R wrote:Om jag kan hålla mig borta från standarddelar... så gör jag det ;)

Har en del andra lösningar på gång med. Ska se om det funkar. Men nu blir det första att kolla om det funkar med HPI dämparna... annars för jag ta några andra.
Ska bli intressant att se om/hur dessa dämpare fungerar på en FG. Om de fungerar lär du ju få en helt annan bil körmässigt.
Letar Baja 5B

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests