FG ELCON XL Monster Beetle PRO
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
För att fullt dra nytta av den längre fjädringsvägen på dämparna så borde man flytta ut nedre infästning så långt det går.
Jag tror fjädringsvägen ute vid hjulet hjulet räcker till även om nedre infästning i princip sitter ute vid hjulet? Jag vet inte exakt slaglängd på dämparna.
När dom sitter långt inne på länkarmen så blir kraften på dämparen mycket större (hävstångseffekt), detta gör att den tar mer stryk och lättare kaviterar vid hopp odyl. Dessutom tillkommer svikt i länkarmen om den är plast, och övre fästet kanske också sviktar.
Jag tror fjädringsvägen ute vid hjulet hjulet räcker till även om nedre infästning i princip sitter ute vid hjulet? Jag vet inte exakt slaglängd på dämparna.
När dom sitter långt inne på länkarmen så blir kraften på dämparen mycket större (hävstångseffekt), detta gör att den tar mer stryk och lättare kaviterar vid hopp odyl. Dessutom tillkommer svikt i länkarmen om den är plast, och övre fästet kanske också sviktar.
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Intressant test S500R! Om det fungerar så kanske man får inhandla nya HPI dämpare till FG:n. Tänk en FG Monster med samma fjädring som en HPI Baja. Det vore mumma det 
Letar Baja 5B
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Absolut.. jag återkommer i ärendet..Mats B wrote:Gör så ..
Sen får du testa dom ordentligt & lämna en utförlig recension sen..
Och massor med bilder.......
Givetvis blir det en massa bilder!
Hela min upphängning är ju i alu (kolla bak i tråden) sen finns det ju olika hål för lut ning av dämpare. Jag säger ju inte att detta kommer bli som en HPI.. men mycket bättre än vad det är i dag.Rallyfinnen wrote:För att fullt dra nytta av den längre fjädringsvägen på dämparna så borde man flytta ut nedre infästning så långt det går.
Jag tror fjädringsvägen ute vid hjulet hjulet räcker till även om nedre infästning i princip sitter ute vid hjulet? Jag vet inte exakt slaglängd på dämparna.
När dom sitter långt inne på länkarmen så blir kraften på dämparen mycket större (hävstångseffekt), detta gör att den tar mer stryk och lättare kaviterar vid hopp odyl. Dessutom tillkommer svikt i länkarmen om den är plast, och övre fästet kanske också sviktar.
Jag tycker det är värt ett försök... tycker om min FG... vill få den så bra som möjligt.waqr wrote:Intressant test S500R! Om det fungerar så kanske man får inhandla nya HPI dämpare till FG:n. Tänk en FG Monster med samma fjädring som en HPI Baja. Det vore mumma det
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Japp, jag hade inte kollat tråden.. Se det som en generell kommentar/tips, inte kritik 
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Lugnt... alla tipas är välkommna. Ville bara säga att jag tror inte det blir en baja... men jag tror att det kommer bli bättre! Eller vad tror du???Rallyfinnen wrote:Japp, jag hade inte kollat tråden.. Se det som en generell kommentar/tips, inte kritik
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
En fråga som kommer lite sent kanske men vad tyckte du förresten om Jebogrens Fat Monster pipa? Vilken föredrar du efter att ha provat båda?
Letar Baja 5B
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Jag fick ju aldrig på den... så jag vet inte! Jag har kört jebogrens bil där imot... men bara när han har haft 29cc kittet på.
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Ahhh....just det, så var det. F*n att minnet ska vara så dåligt 
Letar Baja 5B
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Gårdagens skörd var otrolig... alla som körde något (utom ADDE) förstörde något på sin bil... min såg ut så här efter 10 min typ.




Karossen gick åt skogen, buren är paj, höger bakarm på stötdämpartornet är böjt, höger övrebärarm har inga gänger kvar=helt slut. Ja, det var en dyr körning kan man säga.




Karossen gick åt skogen, buren är paj, höger bakarm på stötdämpartornet är böjt, höger övrebärarm har inga gänger kvar=helt slut. Ja, det var en dyr körning kan man säga.
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Det ser ut som ni hade skitroligt
Det brukar man alltid ha när sån´t händer..
Det ser ut som om det var plasten som gav sig mest...eller..??
Tornet borde väl gå att rikta ......
Det brukar man alltid ha när sån´t händer..
Det ser ut som om det var plasten som gav sig mest...eller..??
Tornet borde väl gå att rikta ......
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Jäklar, vad hände? Ser ut som om den blivit överkörd eller liknande. 
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Ja, plasten blir ju rätt skör när det är så kallt... så den gick ju i miljoner bitar.Mats B wrote:Det ser ut som ni hade skitroligt![]()
Det brukar man alltid ha när sån´t händer..
Det ser ut som om det var plasten som gav sig mest...eller..??
Tornet borde väl gå att rikta ......
Ja, det gissar jag på... det ska nog gå.
Vi hittade en ställe som hade ett grymt hopp, flög där... landade på taket... och marken är ju stenhård nu..John wrote:Jäklar, vad hände? Ser ut som om den blivit överkörd eller liknande.
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Shit....blir mycket nytt nu
Blir det standard reservdelar eller uppgraderar du nåt samtidigt?
Letar Baja 5B
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Om jag kan hålla mig borta från standarddelar... så gör jag det
Har en del andra lösningar på gång med. Ska se om det funkar. Men nu blir det första att kolla om det funkar med HPI dämparna... annars för jag ta några andra.
Har en del andra lösningar på gång med. Ska se om det funkar. Men nu blir det första att kolla om det funkar med HPI dämparna... annars för jag ta några andra.
Re: FG ELCON XL Monster Beetle PRO
Ska bli intressant att se om/hur dessa dämpare fungerar på en FG. Om de fungerar lär du ju få en helt annan bil körmässigt.S 500 R wrote:Om jag kan hålla mig borta från standarddelar... så gör jag det![]()
Har en del andra lösningar på gång med. Ska se om det funkar. Men nu blir det första att kolla om det funkar med HPI dämparna... annars för jag ta några andra.
Letar Baja 5B
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 28 guests



