Dave's Losi 5ive-T 46cc

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 06 Dec 2014, 10:14

Bänkade, till mina grannars stora nöje, motorn utan filter och burk nu på morgonen.
Fick frångå originalinställningarna på förgasaren helt och hållet nu.
Den startade inte ens med grundinställning.
Nu ser man också vad man kan förvänta sig av register och varv karaktär.

Hade ett par svep över 3,5hp men kurvorna såg knepiga ut så jag uteslöt dem.
GP460 utan filter och burk.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Mats B » 06 Dec 2014, 11:01

Hade varit intressant & se hur den motorn hade reagerat på pipan från din herbie. :drool:

Borde kunna var i rätt kommun iallafall , visst portningstiderna skiljer ju säker massor, men ändå.... :hmm: :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 08 Dec 2014, 14:01

Absolut!
Lite meck att få dit den bara....
Men pipan lär ju se något liknande ut.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 09 Dec 2014, 21:37

Plockade ur motorn ur bänken och märkte att kopplingen var blöt av olja....
Antagligen en packbox som redan gett sig.
:wtf:
Tur man är pessimist och redan har packningar och packboxar hemma....
:hammer:
Attachments
uploadfromtaptalk1418157448696.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 09 Dec 2014, 21:41

Fick också förklaringen till varför kolven satt på fel håll!
Det var inte kolven som satt fel, utan hela vevaxeln som nog var felvänd.
Attachments
uploadfromtaptalk1418157651723.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 09 Dec 2014, 21:42

Har bara grovt mätt med tumstock men axeln verkar lika lång på båda sidorna.....

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 09 Dec 2014, 21:44

Let the madness begin....
Attachments
uploadfromtaptalk1418157800326.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 09 Dec 2014, 21:45

Där syns lite av verktyget för att demontera kopplingen också!
Köpte helt enkelt en likadan kopplingshållare som jag borrade ur och byggde ett avdragarverktyg av.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Rallyfinnen » 10 Dec 2014, 09:08

Äntligen får du gå loss ohämmat på motorn :hammer:
Lägg gärna lite bilder på cylinder och kolv också, med portar osv.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 10 Dec 2014, 22:55

Japp, det kommer!
:)
Har vägt balansen i veven ikväll.
Fick en förklaring även här på vibrationerna i gången som var riktigt elaka i bänken på vissa varvtal.
Den är bara balanserad till 21,59% !
:mad: :curse:
Ska se hur långt man kommer med lättning av kolv och slipning av veven.

Mätte också axellängden på var sida, och det finns faktiskt en liten skillnad. Bara någon 1/10mm men kanske påverkar det tillräckligt för att packboxen skulle läcka.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 14 Dec 2014, 21:59

Jaha....
Fick slipat veven och lättat kolven idag!
Har inte mätt den monterad igen, men det borde landa runt 35% i balans och det börjar jag med så får vi se vad det gör.

Kom ner från knappt 64g till 51g på vågen med motvikterna i arbete.....och det var innan jag lättade kolven....
Attachments
uploadfromtaptalk1418590637925.jpg
uploadfromtaptalk1418590596061.jpg
uploadfromtaptalk1418590538214.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 14 Dec 2014, 22:01

En bild på veven innan.....
Attachments
uploadfromtaptalk1418590808126.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 14 Dec 2014, 22:05

....och efter....
Attachments
uploadfromtaptalk1418591075519.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 14 Dec 2014, 22:13

Och lite bilder på portningen....
På grund av kolvens utformning såg jag ingen vits med att spara kanalväggen utan tog bort nästan halva.
Öppnade upp rejäla ögonbryn, förstorade utblåset och rättade till alla kanter.
Matchade cylindern mot vevhuset också, men den passade helt ok faktiskt.
Mycket bättre än CY's mindre motorer.
Bilderna är tagna mitt i jobbet så det ser lite annorlunda ut nu, men i princip är det så den ser ut.
Attachments
uploadfromtaptalk1418591301717.jpg
uploadfromtaptalk1418591278098.jpg
uploadfromtaptalk1418591245527.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc

Post by Dave » 14 Dec 2014, 22:19

Och kolven....
Lättad 4g och lite moddad i framkant för duration på insug.
Attachments
uploadfromtaptalk1418591875809.jpg
uploadfromtaptalk1418591820028.jpg
uploadfromtaptalk1418591728075.jpg

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests