Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
- Rallyfinnen
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
Japp, idag kom både drevet och den kompletta diffen !
Har fått ihop den och provkört en kort sväng i regnet.
Nu ska det sista fixas, och allt man borde ha med sig packas !
Lite för få timmar kvar bara......
Har fått ihop den och provkört en kort sväng i regnet.
Nu ska det sista fixas, och allt man borde ha med sig packas !
Lite för få timmar kvar bara......
Skönt att det löste sig... då syns vi i morgon!
Fan vad gött , då syns vi igen där nere i Vimmerby...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Hade du bytt kopplingshållare i bajan? Du kanske får med den gamla i plast nästa gång du kommer isåfall, behövs till bänken nu 
Kör så det ryker i Vimmerby!
Kör så det ryker i Vimmerby!
- Dave
- Site Admin
NU tror jag att jag fått ner allt som ska med......men troligtvis inte.....
Det är tur att vi åker stor bil !
Jasså, det gick ända tills nu utan den hållaren
Ja, jag är så nyfiken på hur pipan funkar att vi ses nog snart igen !
Synd att du inte följer med och bashar Rally.....men om jag känner min bil rätt, så kommer det nog bli ett samtal eller två.....kanske ett MMS på nåt totalhaveri när tändkabeln snott upp sig i servoräddaren eller nåt.....
Snart är det inte lönt att lägga sig alls......
Det är tur att vi åker stor bil !
Jasså, det gick ända tills nu utan den hållaren
Ja, jag är så nyfiken på hur pipan funkar att vi ses nog snart igen !
Synd att du inte följer med och bashar Rally.....men om jag känner min bil rätt, så kommer det nog bli ett samtal eller två.....kanske ett MMS på nåt totalhaveri när tändkabeln snott upp sig i servoräddaren eller nåt.....
Snart är det inte lönt att lägga sig alls......
- Dave
- Site Admin
Nu är det verkligen dags för en update !
I stressen att få ihop bilen till Vimmerby blev det inte mycket fotat, men några bilder finns iaf....
Var ju tvungen att skaffa en bumper, och hittade en som satt på en Renault av nyare slag:
Denna bit kapades och slipades till hyffsad form och blev såhär:
(Observera att den överlevt ett stort antal volter i Vimmerby och ser ut därefter)
I stressen att få ihop bilen till Vimmerby blev det inte mycket fotat, men några bilder finns iaf....
Var ju tvungen att skaffa en bumper, och hittade en som satt på en Renault av nyare slag:
Denna bit kapades och slipades till hyffsad form och blev såhär:
(Observera att den överlevt ett stort antal volter i Vimmerby och ser ut därefter)
- Dave
- Site Admin
Stenskydd för de bakre drivaxeldamaskerna skulle också tillverkas..... hittade bra och seg plast som passade som handsken till detta ändamål.
Klippte till en lagom bit som jag borrade ett 6mm hål i.
Lossade den nedre axeln till hjulhubben och trädde skyddet på axeln som jag sen monterade tillbaka, och låste fast det med ett buntband i länkarmen. Ville inte skruva fast skyddet i länkarmen eftersom det blir bökigare när man ska byta länkarm....
Klippte till en lagom bit som jag borrade ett 6mm hål i.
Lossade den nedre axeln till hjulhubben och trädde skyddet på axeln som jag sen monterade tillbaka, och låste fast det med ett buntband i länkarmen. Ville inte skruva fast skyddet i länkarmen eftersom det blir bökigare när man ska byta länkarm....
- Dave
- Site Admin
Sen var det utfjädringsstopp som skulle fixas fram.....detta ser ni på bilden med bumpern också....
Hittade en fin tunn plastad stålwire (0,6mm) och oisolerade kabelskor eftersom de har kraftigare gods än de isolerade.
Dock behövs en annan presstång för dem, men det var inget problem.....Tradera är bra
Har testat med vanliga isolerade kabelskor i bak, och ville testa dessa i fram för att se om det blev nån skillnad.
Efter ett vansinnigt testande under helgen i Vimmerby kan jag ju bara konstatera att de håller. Asbra !
Kolla filmen jag klippte ihop och kika efter galningen med den vita 5b´n så får ni själva avgöra om de är testade eller inte...
Hittade en fin tunn plastad stålwire (0,6mm) och oisolerade kabelskor eftersom de har kraftigare gods än de isolerade.
Dock behövs en annan presstång för dem, men det var inget problem.....Tradera är bra
Har testat med vanliga isolerade kabelskor i bak, och ville testa dessa i fram för att se om det blev nån skillnad.
Efter ett vansinnigt testande under helgen i Vimmerby kan jag ju bara konstatera att de håller. Asbra !
Kolla filmen jag klippte ihop och kika efter galningen med den vita 5b´n så får ni själva avgöra om de är testade eller inte...
- Dave
- Site Admin
Eftersom konstruktionen på baljan under karossen är gjort för att hjälpa till att skyffla in så mycket skit som överhuvudtaget är möjligt in under karossen och runt motorn, ville jag avstyra detta på nåt sätt....
Använde mig av samma sega plast som till stänkskydden för damaskerna och det höll hela helgen det också....
Borrade ett hål i ena hörnet som träddes över karossfästet, och ett hål nere vid chassit där jag satte ett buntband till....
Använde mig av samma sega plast som till stänkskydden för damaskerna och det höll hela helgen det också....
Borrade ett hål i ena hörnet som träddes över karossfästet, och ett hål nere vid chassit där jag satte ett buntband till....
- Dave
- Site Admin
Köpte nya Desperados runtom inför träffen, och det visade sig att problemet med utslitna bärarmar och nedre kulled på dämparna bak försvann med dessa fälgar.....
Med alla krasher och volter min bil varit med om under helgen som gått, kan jag nog bara konstatera att dom håller väldigt bra !
Bytte ut den lilla fjant-bygeln som sitter original över tändstiftet till en från 5t.
Med alla krasher och volter min bil varit med om under helgen som gått, kan jag nog bara konstatera att dom håller väldigt bra !
Bytte ut den lilla fjant-bygeln som sitter original över tändstiftet till en från 5t.
Så det var det renaulten fick sätta spojlern till!!!
- Dave
- Site Admin
Drivaxlarna som satt på bilen original hade också gjort sitt.....krokiga som gamla järnspett och vridna nästan ½ varv så var det dags att byta.
Köpte "extra heavy duty 9mm" från Rovan, som är bra mycket kraftigare än originalet, och det syns inte efter 5 tankar i Vimmerby att de är använda....stiften håller bra, och ingen tendens till att vilja vrida sig. Måste ju vara ett tecken på för lite pulver i motorn

Köpte "extra heavy duty 9mm" från Rovan, som är bra mycket kraftigare än originalet, och det syns inte efter 5 tankar i Vimmerby att de är använda....stiften håller bra, och ingen tendens till att vilja vrida sig. Måste ju vara ett tecken på för lite pulver i motorn
- Dave
- Site Admin
Japp !S 500 R wrote:Så det var det renaulten fick sätta spojlern till!!!
Gött att se att det gick att ha nån nytta av fransosen.....
- Dave
- Site Admin
Kom på att jag inte har tagit nåt kort på bilen med nya karossen och däcken innan jag drog iväg till Vimmerby....
Här är ett från lördagskvällen vid stugan:
Och ett par från banan:
(tack J.A-Racing)
Här är ett från lördagskvällen vid stugan:
Och ett par från banan:
(tack J.A-Racing)