Då var cupdebuten avklarad för denna bil!
Här kommer en liten sammanfattning av dagen:
Det blev inte jättemkt träning då det fanns lite banarbete att göra. Men mot slutet av fria träningen luftade jag bilen lite och kände direkt i första böjen att den var mycket bättre än i nynäshamn, de ändringar av toe och dämparvinklar jag gjort hade gjort skillnad. Gillade även effektkurvan med pipan.
Körde dock endast några få varv men kände under den tiden även något som oroade mig, nämligen att kopplingen började gå varm och bita dåligt nästan direkt. Dessutom kändes det som motorn gick varm redan då..
Tyvärr fanns det inte tid för att göra mer än att nåla ut något snäpp innan första heatet så jag fick gå in med planen att köra eco driving för att inte elda motor eller koppling.
Heat 1.
Jag fick en drömstart i heatet när jag fick komma iväg och åks ostört de 5 första minuterna. Mot slutet hörde jag dock att motorn var nära ånglås och dessutom släppte inte kopplingen i böjarna. Samtidigt närmade sig smurfen och jag hade dubbel tur som både precis lyckades hålla honom bakom och desutom stannade motorn på invarvet efter mål p.ga ånglås.
Heat 2-4.
Inför heaten lånade jag Hawk71s borrmaskin och gjorde schweitzerost av karossen. Dessutom drevade jag ner 2 tagg på piniongen för att skona kopplingen.
I heaten blev det egentligen samma historia. Fick halvdana starter och fick fightas hårt om 2-3 plats med b.la gammelgäddan o smurfen medan Fredrikf fick åka ostört längst fram. I de här situationerna visade sig bilens akilleshäl tydligt nämligen att den har sämre traction än alla bajorna vilket inte precis är en fördel när man fightas.
Final:
Då jag förväntade mig regn under heatet bytte jag däck till astromax som rensar sig bättre än astro-grip och höjde bilen lite för att kompensera ev gyttja. Visade sig i slutändan att det var onödigt då regnet kom först senare. Gjorde dock en bättre start och jag och Fredrik kom direkt loss från fältet med kanske 1/4 varv eller så. Där hjälpes både jag och fredrik garanterat av att banan var nypistad och därmed fanns det mer löst material de första varven att betta fast de förhållandevis långnabbade däcken vi båda åkte med.
Vi höll jämna steg men jag kunde inte ta in nämnvärt trots att jag körde så fort jag kunde utan att ta onödiga risker. Efter en greppvält från hans sida blev det en bra fight under några minuter innan jag kom loss efter någon miss från hans sida och kunde åka rätt så ostört i mål och ta hem finalen.
På det stora hela VÄLDIGT nöjd med bilen, den är snabb, den svänger bra men bajan var mycket stabilare så det finns nog en del att fila på setupmässigt. Som den är nu är den INTE lättkörd precis så jag fick hitta på en del strategier med alternativa spårval för att kompensera vissa av bilens egenskaper. Dock svårt att få till de där alternativa spåren när man åker i "trafik ".

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk