Kronop's 5T

Alla Offroad-projekt
Kronop

Re: Kronop's 5T

Post by Kronop » 18 Jan 2014, 22:58

Widekittet dyker nog upp på måndag och då ska det brytas och bändas lite för att känna på vad det är för plast ;)

Vad använder man bäst som rear bumper till en 5T för att undvika totalhaveri av karossen vid 1:a volten?

SC bumper täcker ju upp en del men är den tillräcklig :hmm:
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 18 Jan 2014, 23:27

Jag gillar SC bumpern.
Finns ju iofs kraftigare modeller att tillgå om man vill....

KaptenMagnus
Phone Number: 0709475583

Post by KaptenMagnus » 19 Jan 2014, 14:28

Ja nu hoppas jag på en full genomgång av x2e kittet så vi andra får reda på hur dom verkar och passar.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Kronop

Post by Kronop » 26 Jan 2014, 15:43

Har kommit en bunta grejor nu, har bara hunnit kika lite snabbt på X2e kittet men j*vlar vad stabilt det verkar.

Ska provbända i det ordentligt och jämföra med RPM grejorna och så måste jag kolla vikten för de här är INTE lätta. Drivaxlarna verkar stabila också men det är ju omöjligt att avgöra hur bra de är utan att köra hårt med dem i bilen

Fick hem en 4PLS radio också till rätt pris och en Woodster 5T kaross + Martini Racing dekaler i rätt dimension för en 1:5 bil och en del annat smått och gott.

Börjar fundera på hur kul det är med Hingepins med clips egentligen, har iofs inte kört loss något än men....
Finns det några bra skruvade alternativ som inte ruinerar en helt, titan känns som overkill egentligen, 30% lättare än stål och nästan lika starkt...

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 26 Jan 2014, 18:51

Kronop wrote: Börjar fundera på hur kul det är med Hingepins med clips egentligen, har iofs inte kört loss något än men....
Finns det några bra skruvade alternativ som inte ruinerar en helt, titan känns som overkill egentligen, 30% lättare än stål och nästan lika starkt...
Egentligen är det bara de som sitter i framvagnen närmast chassit som ställer till det.
Har kört med långa rostfria M6 insexskruvar tidigare, bland annat på "Silverpilen" och det funkar kanon om man ser till att gängan inte når innanför kanterna på aluminiumet eller plasten.
Problemet i framvagnen är att det är väldigt tajt till servoräddaren och länkaget för att få dit en mutter....
Det går, med lite moddning såklart!

Kronop

Post by Kronop » 01 Feb 2014, 14:36

Woodster kaross med Martini Racing tema kommer det att bli.

Image

Har brutit och bändit i X2e kittet och spontant känns plasten rätt lik RPM, däremot så är det ju betydligt mer material, lär behövas en rejäl smäll för att knäcka dessa.
Image

Såg på andra forum att det hittills inte varit några som helst problem med passform för de som monterat kitten.

Kronop

Post by Kronop » 29 Jun 2014, 14:09

Lite update.

Har faktiskt mest kört med denna efter att jag lade vantarna på den, har en hel del grejs som ska på så småningom men så länge det som sitter där håller finns ingen egentlig anledning att riva den.
Image
Foto: Walha

Allmän genogång, nya lager här och där, återgång till 17/57 istället för den 19/55 utväxling som satt på från förra ägaren (29:an orkade dra runt det riktigt bra iofs... faktiskt var det det som satt på i Sandhem)

Bytt till en TR servoräddare, nya Savöx servon, Hitec varianten som satt för styrningen var lite klen egentligen och gas/brom lyckade jag kortsluta vid en provkörning ute på fotbollsplan här hemma (kablarna har vibrerat/gnagts av så att det blev kortis) och då märkte jag den gamla killswitchen inte riktigt var hundra frisk heller, en gammal KillerRC historia så det har monterats en ny.
Last edited by Kronop on 15 Jul 2014, 22:16, edited 1 time in total.

Kronop

Post by Kronop » 15 Jul 2014, 18:45

Hade ett skumt förgasarproblem på Nosringens sist, motorn ville hänga sig på knappt 8000 rpm när jag släppte gasen (eller bromsade) precis så mycket varv att kopplingen skulle börja dragga.

Förgasaren svarade inte på justering problemet kom och gick....

Hursomhelst så kollade jag tjuvluft hemma sedan men kunde inte hitta något, spjällaxeln glappade lite radiellt men inte så mycket att det var dags att fixa med det.

Rev loss förgasaren och monterade en ny, funkar....

Börjar kolla igenom den jag plockade av och ser att spjället inte stänger ordentligt trots att rörelsen inte begränsas av tomgångsskruven :hmm:

Fipplar fram och tillbaka utan att se varför den inte stänger som den ska och sen drar jag i spjällaxen i längsled, då ser jag att spjället sitter löst och eftersom axeln är fjäderbelastad så kan den hamna i ett läge där den står på glänt trots att axeln roterat hela vägen :doh:

Tre svordomar och en droppe locktite senare sitter allt som det ska igen :hammer:

Post Reply