SuperSvahnens SuperSnabba Sandrail

Alla Offroad-projekt
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: SuperSvahnens SuperSnabba Baja SS - nybörjarprojekt

Post by Dave » 24 Feb 2013, 20:12

MrSvahn wrote:Det vore ju great, Huginen! :clap:

Frågar igen, någon här som provat Fluid RCs sidepipe? Har läst mycket gott om den, att den ska vara riktigt bra kvalitet. Har hittat en för 650 inkl frakt från storbritannien. :)
Är nog ingen som testat den här.

Visste inte ens att den fanns, men den ser väl ut ungefär som GBE´s sidepipe

Denna ?
Image

Sponsor

Sponsor

MrSvahn

Post by MrSvahn » 24 Feb 2013, 20:45

Bjuggen, will do. Säljaren var dock ibte hundra på frakteså fåf se vad slutpriset blir men han ville ha 50£+frakt. :)

Lusse, beggad på msuk-forumet.

Dave, yes det är den pipan. Har läst lite på amerikanska och engelska forum och den ska var betydligt hållbarare än liknande pipor då den är gjord av rostfritt stål och har en "rocksolid construction" . :sunglasses:
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

Dave
Site Admin

Post by Dave » 24 Feb 2013, 20:56

MrSvahn wrote: "rocksolid construction" . :sunglasses:
Existerar tyvärr inget sånt. Det är bara nåt annat som rasar istället.....
:lol2:

MrSvahn

Post by MrSvahn » 24 Feb 2013, 21:03

Dave wrote:
MrSvahn wrote: "rocksolid construction" . :sunglasses:
Existerar tyvärr inget sånt. Det är bara nåt annat som rasar istället.....
:lol2:
Lol sant men den är ju i två delar vilket jag förstår ska vara bättre för motorn om pipan får en smäll. Men vad vet jag? ;)

Förstod precis hur "eran" multicitering funkade så nu blir det betydligt enklare att svara! :P
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

MrSvahn

Post by MrSvahn » 24 Feb 2013, 23:31

Nu har jag pröjsat för pipan, 70£ inkl frakt. Alltså runt 700 med paypals avgifter. Efter att ha pratat ett tag om allt möjligt sa jag det att expressfrakt är onödigt då jag inte ens vet om min motor startar så då erbjöd han sig att skicka med en fungerande (enligt honom) Walbro WT-668 som han inte använde. :clap:

Har även snackat lite med huginen som hade lite tändstift, luftfilter och kanske en kaross över som han inte använde så förhoppningsvis kan jag bränna lite pengar där också... :lol2:

Imorgon på håltimman ska jag dra förbi jobbet och kirra blå aspen, tändstift (om vi har några) samt försöka få tag på filterolja på mekonomen, AD-center eller moppebutiken. Tänkte på det, det är väl inte farligt att starta den i garaget/uppfarten med ett o-oljat filter då det inte är någon stor mängd dammpartiklar där? :)

Tänk vad snopet om jag inte får igång motorn nu... :doh: :cheesy:

Så här ser den ut Image

Image
Stampede 4x4
Rustler

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 25 Feb 2013, 16:30

Får du med båda anslutningarna till cylindern? För det skall vara med två, en för BZM-motorn och en för CY/Zenoha motorn.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

MrSvahn

Post by MrSvahn » 25 Feb 2013, 18:31

Lusse wrote:Får du med båda anslutningarna till cylindern? För det skall vara med två, en för BZM-motorn och en för CY/Zenoha motorn.
Visste ej detta, fattade det som att man fick välja vilken modell man köpte. Ska fråga säljaren. :)

Bakslag idag då, har sköljt tanken och förgasaren samt fyllt på med nya aspen blå 4% olja. Den startar inte. Det låter som att den nästan tänder till men inte riktigt.

Därför har jag bestämt mig för att justera tändningen och ta av förgasaren för ett bad. Kommer även få nya tändstift imorgon att prova med. När jag skruvade av fläktkåpan möttes jag av detta. Förra ägaren hade glömt berätta att han lagat blocket med kemisk metall eller dylikt. :hammer: :mad: Kan det påverka motorn eller ska jag bara laga det igen?

Funderar nästan på att riva hela motorn, dels för att lära mig men även för att se mer han glömt berätta. :roll:

Image

Image

Får gå på det igen imorgon med "badad" förgasare, justerad tändning och nytt stift.
Stampede 4x4
Rustler

Dave
Site Admin

Post by Dave » 25 Feb 2013, 18:47

Trist, men det är sånt man får ta när man gör klipp !
;)

Enda chansen att laga vevhuset är att svetsa. Det håller inte med kemisk metall eller nåt annat trams.
Mitt höll ett tag även fast det var svetsat.....
Så antingen hittar du nån som är överjävlig på att svetsa i tunnt aluminiumgjute, eller så köper du ett annat vevhus.

Kan det vara så att förgasaren inte är helt rätt justerad när du säger att den nästan startar ?
Vill den tända lite lite och bara dö kan det vara tomgången som behöver upp lite bara......

MrSvahn

Post by MrSvahn » 25 Feb 2013, 18:57

Dave wrote:Trist, men det är sånt man får ta när man gör klipp !
;)

Enda chansen att laga vevhuset är att svetsa. Det håller inte med kemisk metall eller nåt annat trams.
Mitt höll ett tag även fast det var svetsat.....
Så antingen hittar du nån som är överjävlig på att svetsa i tunnt aluminiumgjute, eller så köper du ett annat vevhus.

Kan det vara så att förgasaren inte är helt rätt justerad när du säger att den nästan startar ?
Vill den tända lite lite och bara dö kan det vara tomgången som behöver upp lite bara......
Okej, trist. Får plocka ner motorn och se vad som behöver bytas. Är det inget mer kanske det är värt att köpa ett block bara men annars är det vettigare att köpa en motor tror jag. :)

Jo, jag pillade inte på tomgångsskruven då det inte stod något om fabriksinställning på den. Men hög- och lågfart är på fabriksläget iaf.

Edit: Det var någon som sa att man klarar sig bara man sätter ett fint nät över hålet och de andra fästena är bra. Låter det vettigt eller är det att leka med döden? :)
Stampede 4x4
Rustler

Dave
Site Admin

Post by Dave » 25 Feb 2013, 19:10

River du isär motorn är det mest troligt att du behöver byta vevlager och packboxar. Rekommenderar Miniracingteknik för dessa delar. Snabbt, Svenskt och billigt !

Att ena örat på vevhuset är borta påverkar inte själva motorn men stabiliteten på chassit.
Lösningen HPI valde med att göra motorkåpan till en av de bärande delarna i konstruktionen är inte alls bra, men det finns olika lösningar på hur detta elimineras.
Har det skrotat även fläktkåpan eller är det bara vevhuset som är kass ?

MrSvahn

Post by MrSvahn » 25 Feb 2013, 19:19

Dave wrote:River du isär motorn är det mest troligt att du behöver byta vevlager och packboxar. Rekommenderar Miniracingteknik för dessa delar. Snabbt, Svenskt och billigt !

Att ena örat på vevhuset är borta påverkar inte själva motorn men stabiliteten på chassit.
Lösningen HPI valde med att göra motorkåpan till en av de bärande delarna i konstruktionen är inte alls bra, men det finns olika lösningar på hur detta elimineras.
Har det skrotat även fläktkåpan eller är det bara vevhuset som är kass ?
Okej ,tack får kolla upp dem.

Det är båda, fästet i vevhuset är sönder/avbruten och det har blivit som ett hål i kåpan på samma ställe. Jag såg att tändningen verkar vara ganska bra inställd redan, fick precis ner ett visitkort emellan fälkthjulet och spolen så jag ska låta förgasaren bada över natten och prova med färskt tändstift imorgon. Om det inte funkar river jag ur motorn. :)

Upptäckte att det saknas packning mellan förgasaren och insuget, det satt dock mellan filtret och förgasaren och mellan insuget och cylindern. Pratade även med han jag köpte pipan av och det är en 990 han skickar med så den är väl snäppet bättre än denna. :)

Vad säger ni om att prova startgas? Ja eller nej?
Stampede 4x4
Rustler

MrSvahn

Post by MrSvahn » 26 Feb 2013, 16:08

AND WE HAVE A WINNER! :dance: :clap:
Bytte tändstift, pumpade blåsan en 10-15 gånger samt värmde stiftet med tändare sen hoppade den igång. Som ni kan se på filmen vill dragstarten inte fjädra in riktigt men fan vad skönt att den startar! :rock:

Behöver dock en bra justering av förgasaren då den "suckar till eller halvdör" när man trycker full gas.

[youtube][/youtube]

Bry er inte om vanten, fick några jävliga brännsår/skavsår igår när jag försökte starta den...

Tack för hjälpen grabbar. :)

Hur löser jag hålet i blocket/fläktkåpan? Om jag inte hittar nån som kan svetsa det får jag försöka tejpa över det eller nåt bara...
Last edited by MrSvahn on 26 Feb 2013, 16:22, edited 1 time in total.
Stampede 4x4
Rustler

Greven
Phone Number: 0707682543

Post by Greven » 26 Feb 2013, 16:17

Mmmmm dom har sommar fusk!! :mad:
FG MT Mega Blue 29CC "såld"
HPI BAJA 5T 29cc SVARTEN

I stora garaget
Nissan Skyline R32 GT-R

MrSvahn

Post by MrSvahn » 26 Feb 2013, 16:28

Greven wrote:Mmmmm dom har sommar fusk!! :mad:
Haha inte vara bitter mu. Det är en av få fördelar med att bo på den här sidan, att våren kommer lite snabbare. idag var det underbart vårväder med solsken och det blev ju inte sämre av att bilen gick igång. :dance:

Edit: När jag skakade bilen för att blanda oljan och soppan trillade den distansen till höger ut och jag kommer inte på var den ska sitta... Kan det vara så att den ska vara vid det fästet som är paj vid fläktkåpan? :) http://www.davesmotors.com/s.nl/it.A/id.661/.f
Stampede 4x4
Rustler

Dave
Site Admin

Re: Sv: SuperSvahnens SuperSnabba Baja SS - nybörjarprojekt

Post by Dave » 26 Feb 2013, 17:41

Se där !
It's alive !!!

Låter som den får för lite soppa bara. Börja med att vrida ut lågfartskruven "10min" och se om den blir bättre.
Borde inte vara så svårstartad med choke....såg inte om du chokade den eller inte innan start ?

Problemet med "hålet" är inte att det just är ett hål utan att hela chassit tappar styvheten och flexar sönder andra saker istället.
Finns bara två lösningar.
Laga eller byt.
Givetvis kan man köpa Turtle Racings skyddsbåge (som förhindrar att detta händer) och montera över dragstarten, men det får nog anses mer som konstgjord andning än att lösa problemet.....

Locked