Mekaniska bromsar fimpade och använder nu endast motorbroms. Kört så i ett antal år med 1/8 el. Och det funkar förhållandevis bra även på en 4wd bil med mittdiff trots att man skulle kunna tänka sig att bromsbalansen skulle bli helknäpp med typ all bromsverkan bak. Det verkar helt enkelt ändå bli tillräckligt med broms fram för att bilen ska bete sig ok under inbromsning.
Skälet till att jag trots det har kört mek broms har varit att spara esc och batteri från strömspiken vid broms.
Nu har jag dock kört tillräckligt många timmar med dragonhammern som inte har några mekaniska bromsar för att kunna säga att batteri/esc/motor verkar fixa det bra.
Därför blir det nu enbart magnegbroms även i denna bil.
Kan i teorin se en del fördelar med det.
1: 4-500 gram försvinner, dessutom ganska högt i bilen.
2: snällare mot drivlina o däck p.ga mjukare och mer linjärt ingrepp. Detta särskilt då det tillåts röra sig lite i mittdiffen nu jmf med en skiva på varje kardan och att känslan i de bromsar jag haft var att de låste väldigt lätt.
Faktiskt knäckt flera drivpinnar under inbromsning på undulerade underlag i år.
3: längre körtid p.ga viss regenerativ laddning
4: färre saker som kan krångla då det inte behövs kanalmixning och servo. (Problem med det som troligen orsakade esc branden i sandhem i maj).
5:lättare att få i backen. (3 sek istället för 10) att växla mellan f och b.
6:snällare mot bec.
7: går inte att glömma bort att koppla in broms igen efter backning.
Nackdelar:
1 går ej justera bromsbalans.
2esc/motor/batteri värme???
3 mindre bromsverkan(men mer än tillräckligt för bana).
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk