Roxens HPI Baja 5b SS
Re: Roxens HPI Baja 5b SS
Alla bilder är bra ,bra som dåliga....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Du brukar ju ta så bra bilder så det är säkert inga problem RoxenRoxen wrote:Jodå ,det kommer. Ska försöka ta bilder som går att visa också.
Letar Baja 5B
Komigen visa oss.................
Ryktena som waqr hört var ju helt sanna. Fotograferandet går tyvärr inte i samma takt som motorarbetena. Cylinderfilandet kommer i portningstråden. På jobbet finns en avd. för pumphjulsbalansering. Hm.. svänghjulsbalansering! Jag borrade lättningshål mellan fläktvingarna, fick nog inte bort många gram, men det ser ju fränt ut. Glömde väga det innan. Sedan satte vi upp det i maskinen. Man anger vikt, radie och det varvtal som hjulet har. 1,6 g. obalans blev efter lite borrande 0,6g. Sedan började obalansen flytta sig från en körning till en annan. Då slutade vi. Jobbarkompisen trodde det berodde på hjulets låga vikt, 208 g. Tack för hjälpen Berra.

HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Så där ja... balanserat och fint..
- J.A racing
Jag tror att han fick bort 4gr. Jag har själv tänkt att lätta mitt svänghjul och det väger 212gr....
Japp, original väger ett svänghjul 212 gram så 4 gram gav hålen. Ser ut som om de borde gett mer tycker jag
Hur som helst, grymt jobbat Roxen. Du är en liten outsider, först skriver du ingenting på länge och sen kommer du med bilder som visar proffs portning och riktigt fint lättat svänghjul 
Letar Baja 5B
Hehe.. 
- Rallyfinnen
Snyggt jobbat!
Man ska inte hänga upp sig för mycket på totalvikten på svänghjulet heller. Det viktiga är att ta bort så mycket som möjligt ute i periferin, precis som Roxen gjort!
Vikten i centrum har knappt någon inverkan alls på inertian i svänghjulet.
Ser ut som att du fått balansera vikten 'åt sidan'? Dom jag fipplat med har alla varit tyngst vid magnetem, men det är ju klon-svänghjul också
Jag har faktiskt märkt samma sak, att när man är riktigt nära balans, så är det som att det flyttar sig lite hur som helst..
Vad var det för maskin ni körde i? Jag kör ju vebo-varianten och roterar svänghjulet på ett kullager, lite överkurs detta
Man ska inte hänga upp sig för mycket på totalvikten på svänghjulet heller. Det viktiga är att ta bort så mycket som möjligt ute i periferin, precis som Roxen gjort!
Vikten i centrum har knappt någon inverkan alls på inertian i svänghjulet.
Ser ut som att du fått balansera vikten 'åt sidan'? Dom jag fipplat med har alla varit tyngst vid magnetem, men det är ju klon-svänghjul också
Vad var det för maskin ni körde i? Jag kör ju vebo-varianten och roterar svänghjulet på ett kullager, lite överkurs detta
När maskinerna fanns till hands, så kunde vi helt enkelt inte låta bli.
Maskinen vi balanserade i, är en italiensk CEMB.
- Rallyfinnen
Ha-ha, märkte precis att Sollebrunn är med i nedre högra hörnet på bilden 
Världens medelpunkt
Världens medelpunkt
Hehe, känner du Kent-Ove? Motala är också med, lite mer i mitten faktiskt, fast under svänghjulet. 
I väntan på BajaByggBilder lägger jag, likt Rallyfinnen, in en fråga.
Vad blev det av det här? Gissa och vinn.

- J.A racing