Roxens HPI Baja 5b SS

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Lusse
Posts: 9387
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Phone Number: 0739951152
Location: Göteborg

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Lusse » 07 Feb 2010, 21:35

Alla bilder är bra ,bra som dåliga....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by waqr » 07 Feb 2010, 22:03

Roxen wrote:Jodå ,det kommer. Ska försöka ta bilder som går att visa också. :?
Du brukar ju ta så bra bilder så det är säkert inga problem Roxen ;)
Letar Baja 5B

User avatar
Lusse
Posts: 9387
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Phone Number: 0739951152
Location: Göteborg

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Lusse » 07 Feb 2010, 22:34

Komigen visa oss.................
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Roxen
Posts: 353
Joined: 31 Oct 2009, 10:24
Phone Number: 0709998877
Location: Motala

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Roxen » 08 Feb 2010, 19:58

Ryktena som waqr hört var ju helt sanna. Fotograferandet går tyvärr inte i samma takt som motorarbetena. Cylinderfilandet kommer i portningstråden. På jobbet finns en avd. för pumphjulsbalansering. Hm.. svänghjulsbalansering! Jag borrade lättningshål mellan fläktvingarna, fick nog inte bort många gram, men det ser ju fränt ut. Glömde väga det innan. Sedan satte vi upp det i maskinen. Man anger vikt, radie och det varvtal som hjulet har. 1,6 g. obalans blev efter lite borrande 0,6g. Sedan började obalansen flytta sig från en körning till en annan. Då slutade vi. Jobbarkompisen trodde det berodde på hjulets låga vikt, 208 g. Tack för hjälpen Berra.
Image
Image
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by S 500 R » 08 Feb 2010, 20:00

Så där ja... balanserat och fint..
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by J.A racing » 08 Feb 2010, 20:14

Ser bra ut, hur många gram fick du bort då ?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Lusse
Posts: 9387
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Phone Number: 0739951152
Location: Göteborg

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Lusse » 08 Feb 2010, 20:24

Jag tror att han fick bort 4gr. Jag har själv tänkt att lätta mitt svänghjul och det väger 212gr....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by waqr » 08 Feb 2010, 21:01

Japp, original väger ett svänghjul 212 gram så 4 gram gav hålen. Ser ut som om de borde gett mer tycker jag :hmm: Hur som helst, grymt jobbat Roxen. Du är en liten outsider, först skriver du ingenting på länge och sen kommer du med bilder som visar proffs portning och riktigt fint lättat svänghjul :worship:
Letar Baja 5B

User avatar
Roxen
Posts: 353
Joined: 31 Oct 2009, 10:24
Phone Number: 0709998877
Location: Motala

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Roxen » 08 Feb 2010, 21:38

Hehe.. :oops:
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Rallyfinnen » 08 Feb 2010, 22:14

Snyggt jobbat!
Man ska inte hänga upp sig för mycket på totalvikten på svänghjulet heller. Det viktiga är att ta bort så mycket som möjligt ute i periferin, precis som Roxen gjort!
Vikten i centrum har knappt någon inverkan alls på inertian i svänghjulet.
Ser ut som att du fått balansera vikten 'åt sidan'? Dom jag fipplat med har alla varit tyngst vid magnetem, men det är ju klon-svänghjul också ;) Jag har faktiskt märkt samma sak, att när man är riktigt nära balans, så är det som att det flyttar sig lite hur som helst..
Vad var det för maskin ni körde i? Jag kör ju vebo-varianten och roterar svänghjulet på ett kullager, lite överkurs detta :)

User avatar
Roxen
Posts: 353
Joined: 31 Oct 2009, 10:24
Phone Number: 0709998877
Location: Motala

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Roxen » 09 Feb 2010, 17:41

När maskinerna fanns till hands, så kunde vi helt enkelt inte låta bli. :D Maskinen vi balanserade i, är en italiensk CEMB.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Rallyfinnen » 09 Feb 2010, 17:51

Ha-ha, märkte precis att Sollebrunn är med i nedre högra hörnet på bilden :D
Världens medelpunkt ;)

User avatar
Roxen
Posts: 353
Joined: 31 Oct 2009, 10:24
Phone Number: 0709998877
Location: Motala

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Roxen » 09 Feb 2010, 19:51

Hehe, känner du Kent-Ove? Motala är också med, lite mer i mitten faktiskt, fast under svänghjulet. :lol:
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

User avatar
Roxen
Posts: 353
Joined: 31 Oct 2009, 10:24
Phone Number: 0709998877
Location: Motala

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by Roxen » 23 Feb 2010, 20:31

I väntan på BajaByggBilder lägger jag, likt Rallyfinnen, in en fråga. :?: Vad blev det av det här? Gissa och vinn.

Image
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Roxens HPI Baja 5b SS

Post by J.A racing » 23 Feb 2010, 20:38

ETT GBE engine mount copy! :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests