Orginalaren 5t proline

Alla Offroad-projekt
Brad
Phone Number: 0702825993

Re: Orginalaren 5t proline

Post by Brad » 02 Aug 2012, 22:27

aa rätt så ordentligt, men vill inte va den som betalat den bilen. jag får kanske nöja mig med såna här fart ränder
Image
Hpi baja 5t kraken big bore edition

hatar runddragna skruvar

Sponsor

Sponsor

Brad

Post by Brad » 05 Aug 2012, 18:25

åkte till swedrc banan idag och skulle köra, bilen startar som vanligt på 1-3 drag, men lite strul med radio kontrollen. hade även ca 2 cm 2% oljebensin i bilen och fyllde upp med 4% oljeblandad bensin. så stänger av byter radio, testar elen, inga problem, mycket bättre med orginalet. MEN...... bilen startar inte, den är helt j..... sten död, inte ens en sketen antydan till att starta, rengjorde stiftet, skit bra gnista i den. ingen astart igen, skiter i choken, och ställer in den på full gas, ingenting händer, eller jo den ville komma igång men nej, stendött :mad: :mad: :curse: :curse: , skruvar isär förgasaren, hur ren som helst. compet i bilen inga problem, allt låter skit bra, den får bensin med och verkar inte vara överflödad, va lite bensin på vevstaken, men inte överdrivet mycket. men inget händer. hjälp uppskattas grymt mycket just nu.

hatar runddragna skruvar

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 05 Aug 2012, 18:47

Brad wrote:åkte till swedrc banan idag och skulle köra, bilen startar som vanligt på 1-3 drag, men lite strul med radio kontrollen. hade även ca 2 cm 2% oljebensin i bilen och fyllde upp med 4% oljeblandad bensin. så stänger av byter radio, testar elen, inga problem, mycket bättre med orginalet. MEN...... bilen startar inte, den är helt j..... sten död, inte ens en sketen antydan till att starta, rengjorde stiftet, skit bra gnista i den. ingen astart igen, skiter i choken, och ställer in den på full gas, ingenting händer, eller jo den ville komma igång men nej, stendött :mad: :mad: :curse: :curse: , skruvar isär förgasaren, hur ren som helst. compet i bilen inga problem, allt låter skit bra, den får bensin med och verkar inte vara överflödad, va lite bensin på vevstaken, men inte överdrivet mycket. men inget händer. hjälp uppskattas grymt mycket just nu.
Låter jobbigt.....
Om du har bra kompression, bränsle och gnista finns det inte många alternativ....
Tjuvluft eller kass förgasare.

Har du en annan förgasare att testa med ?
Kolla gärna packningarna runt isolatorn också !
:hmm:

Brad

Post by Brad » 05 Aug 2012, 19:55

Dave wrote:
Brad wrote:åkte till swedrc banan idag och skulle köra, bilen startar som vanligt på 1-3 drag, men lite strul med radio kontrollen. hade även ca 2 cm 2% oljebensin i bilen och fyllde upp med 4% oljeblandad bensin. så stänger av byter radio, testar elen, inga problem, mycket bättre med orginalet. MEN...... bilen startar inte, den är helt j..... sten död, inte ens en sketen antydan till att starta, rengjorde stiftet, skit bra gnista i den. ingen astart igen, skiter i choken, och ställer in den på full gas, ingenting händer, eller jo den ville komma igång men nej, stendött :mad: :mad: :curse: :curse: , skruvar isär förgasaren, hur ren som helst. compet i bilen inga problem, allt låter skit bra, den får bensin med och verkar inte vara överflödad, va lite bensin på vevstaken, men inte överdrivet mycket. men inget händer. hjälp uppskattas grymt mycket just nu.
Låter jobbigt.....
Om du har bra kompression, bränsle och gnista finns det inte många alternativ....
Tjuvluft eller kass förgasare.

Har du en annan förgasare att testa med ?
Kolla gärna packningarna runt isolatorn också !
:hmm:
jo rätt så skapligt, åker 9 mil och kör 3 min sen är det dött.
tror inte ja har läckage nånstans fast det kommer alltid massa luft när ja försöker starta bilen under avgasutgången nånstans, men har alltid gjort det. är säkert fläkten bara. förgasaren har alltid varit skit bra, det som är så skumt. fick för mig att det va bensin bytet först men bytte tillbaka till 2% och ingen skillnad då heller.
nej har ju inte det, men kan fixa kanske.
oki vart sitter dom

hatar runddragna skruvar

Dave
Site Admin

Post by Dave » 05 Aug 2012, 20:06

Isolatorn (även kallad stack) sitter mellan cylinder och förgasare.
Kolla alla packningarna, och att stacken inte blivit skev av värme eller nåt sånt.
Är stacken av plast kan den bli deformerad om man drar åt den för hårt och böjer sig.
Om skruvarna som man skruvar fast förgasaren med är det allra minsta lilla för långa, kan dessa gå genom hela stacken och ta emot cylindern när man drar åt.
Då skrotar man stacken......

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 05 Aug 2012, 20:11

Och prova alltid med ett NYTT stift.

En kille jag känner (nämner inga namn, men vi kan kalla honom Dave) stog en gång i karlskoga och rök som en mupp.. Sen skruva han ur stiftet och det fanns gnista som han själv tyckte va bra.. Sen kom en kille (jag) och tala om att den där gnistan går den väl inte på din idiot! ;) Ett annat stift sen gick den på första rycket.. Stift kan se ut att ge en bra gnista men sen när det kommer lite soppa och komp på det så är det inte tillräckligt. Så prova ALLTID med ett annat stift.

Brad

Post by Brad » 05 Aug 2012, 21:05

Dave wrote:Isolatorn (även kallad stack) sitter mellan cylinder och förgasare.
Kolla alla packningarna, och att stacken inte blivit skev av värme eller nåt sånt.
Är stacken av plast kan den bli deformerad om man drar åt den för hårt och böjer sig.
Om skruvarna som man skruvar fast förgasaren med är det allra minsta lilla för långa, kan dessa gå genom hela stacken och ta emot cylindern när man drar åt.
Då skrotar man stacken......
oki det är en vstack på och tror inte dom skruvarna tar emot men ska kolla upp om den ser bra ut :thumbsup:

hatar runddragna skruvar

Brad

Post by Brad » 05 Aug 2012, 21:07

Robban wrote:Och prova alltid med ett NYTT stift.

En kille jag känner (nämner inga namn, men vi kan kalla honom Dave) stog en gång i karlskoga och rök som en mupp.. Sen skruva han ur stiftet och det fanns gnista som han själv tyckte va bra.. Sen kom en kille (jag) och tala om att den där gnistan går den väl inte på din idiot! ;) Ett annat stift sen gick den på första rycket.. Stift kan se ut att ge en bra gnista men sen när det kommer lite soppa och komp på det så är det inte tillräckligt. Så prova ALLTID med ett annat stift.
hahaha :lol2: jo jag glömde faktiskt prova ett annat stift :doh: , hoppas det är så enkelt, kan väll iförsig säga att har haft samma stift på sen jag köpte bilen, så kan väll mycket väll vara det med :hmm:

hatar runddragna skruvar

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 05 Aug 2012, 21:10

Då kan det nog va knas med stiftet. En 2 taktare äter juh stift till frukost!

Dave
Site Admin

Post by Dave » 05 Aug 2012, 21:33

Robban wrote:Då kan det nog va knas med stiftet. En 2 taktare äter juh stift till frukost!
Är väldigt beroende på hur man nålar den också.... :sunglasses:

Tror jag har bytt max 7 stift sen jag började med LS.....på 2 år och en bra hög med bilar och motorer...
Hör ju om folk som skrotar både 2 och 3 stift enbart under inkörning, men det har jag inte varit med om än...

Men testa ett annat stift först ! Man kan ju hoppas att det är så enkelt !
:thumbsup:

Brad

Post by Brad » 05 Aug 2012, 21:41

Dave wrote:
Robban wrote:Då kan det nog va knas med stiftet. En 2 taktare äter juh stift till frukost!
Är väldigt beroende på hur man nålar den också.... :sunglasses:

Tror jag har bytt max 7 stift sen jag började med LS.....på 2 år och en bra hög med bilar och motorer...
Hör ju om folk som skrotar både 2 och 3 stift enbart under inkörning, men det har jag inte varit med om än...

Men testa ett annat stift först ! Man kan ju hoppas att det är så enkelt !
:thumbsup:
oki jag har ju bara rört förgasaren 2 st 16 dels varv på låg delen. hehe a sak göra det så man kan ösa igen :drive:

hatar runddragna skruvar

Brad

Post by Brad » 13 Aug 2012, 21:03

då vet man felet på bilen nudå :), något i förgasaren har gått sönder, märkte att dett började rinna bensin ur ljuddämparen så kom fram till att den släpper på för mycket bensin, öppnade upp och såg att en fjäder va körd. men pallar inte att renovera den just nu så vilken förgasare sak jag köpa.

vill ha en med chok på, är en 813 med chok godkänt

hatar runddragna skruvar

Dave
Site Admin

Post by Dave » 13 Aug 2012, 21:08

Brad wrote:då vet man felet på bilen nudå :), något i förgasaren har gått sönder, märkte att dett började rinna bensin ur ljuddämparen så kom fram till att den släpper på för mycket bensin, öppnade upp och såg att en fjäder va körd. men pallar inte att renovera den just nu så vilken förgasare sak jag köpa.

vill ha en med chok på, är en 813 med chok godkänt
Ska du ha choke är det nog 668 som gäller.....lite osäker på om 771 hade choke eller inte.....
813 och 990 har inte choke.
771 och 813 har s.k. accpump vilket innebär att de pytsar i lite extra soppa när man vrider på spjället....

J.A racing

Post by J.A racing » 13 Aug 2012, 21:08

668 har choke men inte 813 eller 990 och på en orginal så duger 668 gott.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Locked