startar inte =(
startar inte =(
Och så var det dags att provköra bajan, och visst, det gick, i ca 3 minuter. Sen dog den så fort man stannade. Och nu så vill den inte ens starta. Vad kan vara problemet?
Att tänka på är att jag köpt den begagnad, strippade ner den för att se alla beståndsdelar, rengjorde allt och satte tillbaka ihop den. Körde med alkylatbensin. Provade även att starta och köra den innan jag tog isär och rengjorde den.
Men nu vevar jag som en galning och den startar inte. Help!!
(sorry för nybörjarfrågorna)
Att tänka på är att jag köpt den begagnad, strippade ner den för att se alla beståndsdelar, rengjorde allt och satte tillbaka ihop den. Körde med alkylatbensin. Provade även att starta och köra den innan jag tog isär och rengjorde den.
Men nu vevar jag som en galning och den startar inte. Help!!
(sorry för nybörjarfrågorna)
Re: startar inte =(
Låter som att förgasaren behöver grundställas & när det är gjort så kolla med startgas i alla skarvar på motorn ( medans den går på tomgång)
Hur är det med bensin nivån i pumpblåsan när den stannade ?
Är den tom så kan det tyda på igentäppt luftning i tanklocket som resulterar i ett vakuum i tanken.
Misstänker att du har en 668 förgasare ( om du har orginal motorn )
isåfall så ställer du nålarna som följande : L = 1,25 & H= 1,5 .( detta är räknat i Varv från helt inskruvade nålar )
höjer ett litet vaningens finger när nålarna skruvas in , var MYCKET försiktig så de inte dras hårt i botten då sätet kan ta skada.
Sen ställer du tomgångsskruven så du precis ser att spjället öppnar, på de inställningarna ska den starta om allt annat fungerar.
Kan vara mycket bra att ta loss stiftet & kolla om det är blött , är det det så byt stift.
Hur är det med bensin nivån i pumpblåsan när den stannade ?
Är den tom så kan det tyda på igentäppt luftning i tanklocket som resulterar i ett vakuum i tanken.
Misstänker att du har en 668 förgasare ( om du har orginal motorn )
isåfall så ställer du nålarna som följande : L = 1,25 & H= 1,5 .( detta är räknat i Varv från helt inskruvade nålar )
höjer ett litet vaningens finger när nålarna skruvas in , var MYCKET försiktig så de inte dras hårt i botten då sätet kan ta skada.
Sen ställer du tomgångsskruven så du precis ser att spjället öppnar, på de inställningarna ska den starta om allt annat fungerar.
Kan vara mycket bra att ta loss stiftet & kolla om det är blött , är det det så byt stift.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: startar inte =(
Mats B wrote:Låter som att förgasaren behöver grundställas & när det är gjort så kolla med startgas i alla skarvar på motorn ( medans den går på tomgång)
Hur är det med bensin nivån i pumpblåsan när den stannade ?
Är den tom så kan det tyda på igentäppt luftning i tanklocket som resulterar i ett vakuum i tanken.
Misstänker att du har en 668 förgasare ( om du har orginal motorn )
isåfall så ställer du nålarna som följande : L = 1,25 & H= 1,5 .( detta är räknat i Varv från helt inskruvade nålar )
höjer ett litet vaningens finger när nålarna skruvas in , var MYCKET försiktig så de inte dras hårt i botten då sätet kan ta skada.
Sen ställer du tomgångsskruven så du precis ser att spjället öppnar, på de inställningarna ska den starta om allt annat fungerar.
Kan vara mycket bra att ta loss stiftet & kolla om det är blött , är det det så byt stift.
Har fabrikinställt förgasaren, fortfarande samma sak.
Luftnivån i bubblan är att den är 2/3 full, 1/3 luft, den blir inte fullare än så. men startar fortfarande inte.
Tomgånskruven måste jag erkänna, vet jag inte ens vilken den är heeelt ny till det här!
och stiftet har jag också kollat, det är torrt.
En sak dock, den kommer igång, om jag gasar på lite, men så fort som jag släpper gasen så dör den. den får ingen tomgång alls.
Re: startar inte =(
Tomgångsskruven är den 3:e justerbara skruven på förgasaren , betydligt större & med en synlig fjäder på, prova att skruva in den så du ser att spjällaxeln rör sig en smula. (är den längst ner till vänster på bilden )
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: startar inte =(
Vill börja med att tacka för din respons Mats! Man lär sig sjukt mycket här på forumet hela tiden!
Provade precis med att vrida tomgångskruven plite grann. Och då startade den, i ca 3-4 sekunder men sen dör den igen, och går inte igång mer. what have I doooooneeee =/
Provade precis med att vrida tomgångskruven plite grann. Och då startade den, i ca 3-4 sekunder men sen dör den igen, och går inte igång mer. what have I doooooneeee =/
Re: startar inte =(
Mats B wrote:Tomgångsskruven är den 3:e justerbara skruven på förgasaren , betydligt större & med en synlig fjäder på, prova att skruva in den så du ser att spjällaxeln rör sig en smula. (är den längst ner till vänster på bilden )
Jag tog precis ett titt på tändstiftet
Och den såg rätt oljig och svart/blöt ut. Kan det ha något med det att göra tro?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar inte =(
Om du kan lyckas hålla motorn igång med lite grundgas, kan det vara så enkelt att den får för mycket bränsle.
Det kan också vara tjuvluft...
Om du försöker flytta spjällaxeln med fingrarna, ska det bara finnas ett minimalt glapp. (inte ut-in, utan fram och tillbaka)
Med ett tydligt spel i axeln drar den tjuvluft och blir nästan omöjlig att ställa in.
Ena sekunden har du för hög tomgång, nästa räcker det att du bromsar så dör den.
Det kan också vara tjuvluft...
Om du försöker flytta spjällaxeln med fingrarna, ska det bara finnas ett minimalt glapp. (inte ut-in, utan fram och tillbaka)
Med ett tydligt spel i axeln drar den tjuvluft och blir nästan omöjlig att ställa in.
Ena sekunden har du för hög tomgång, nästa räcker det att du bromsar så dör den.
Re: startar inte =(
Om du fyller i var du bor också kanske någon kan hjälpa dig på närmare håll också.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: startar inte =(
Dave wrote:Om du kan lyckas hålla motorn igång med lite grundgas, kan det vara så enkelt att den får för mycket bränsle.
Det kan också vara tjuvluft...
Om du försöker flytta spjällaxeln med fingrarna, ska det bara finnas ett minimalt glapp. (inte ut-in, utan fram och tillbaka)
Med ett tydligt spel i axeln drar den tjuvluft och blir nästan omöjlig att ställa in.
Ena sekunden har du för hög tomgång, nästa räcker det att du bromsar så dör den.
tack för svaret!
Om det är så att den drar för mycket bränsle, hur åtgärdar man det?
suttit och pillat med det här hela kvällen, testat alla ovannämnda tips men den vill inte
Re: startar inte =(
Aa jag har missat o fylla i min profil helt, var väl för ivrig för o komma igång. Halmstad bor jag i.Smurfen wrote:Om du fyller i var du bor också kanske någon kan hjälpa dig på närmare håll också.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar inte =(
Motorn tar det bränslet förgasaren ger den.Stoppzz wrote:Dave wrote:Om du kan lyckas hålla motorn igång med lite grundgas, kan det vara så enkelt att den får för mycket bränsle.
Det kan också vara tjuvluft...
Om du försöker flytta spjällaxeln med fingrarna, ska det bara finnas ett minimalt glapp. (inte ut-in, utan fram och tillbaka)
Med ett tydligt spel i axeln drar den tjuvluft och blir nästan omöjlig att ställa in.
Ena sekunden har du för hög tomgång, nästa räcker det att du bromsar så dör den.
tack för svaret!
Om det är så att den drar för mycket bränsle, hur åtgärdar man det?
suttit och pillat med det här hela kvällen, testat alla ovannämnda tips men den vill inte
Om den får för mycket bränsle i förhållande till luft minskar varvtalet, och får den för mycket luft än bränsle ökar det.
Om stiftet är blött skulle jag testa att bara öppna L nålen 1 fullt varv och se om den vill tända.
Om motorn är sur, skruva ur stiftet, vänd bilen upp och ner, och ryck i snöret 15-20ggr så tömmer du den.
Re: startar inte =(
Ae jag gav upp! Det blev till att beställa en ny motor. Och med allt jag beställt in nu, kunde jag gott ha köpt en helt ny baja för . Men man hade kanske inte lärt sig lika mycket, det var ändå rätt kul att ta isär allt och få en känn på hur allt ser ut och fungerar. Tog isär motorn med igår, och den var inte alls i så bra skick. En skruv bröts itu när jag skulle skruva loss en del, så jag tänkte skitsamma, får köra på en ny. Nu får man väl ägna sig åt frugan elle nått tills grejerna är influgna. stort Tack till alla för tipsen och hjälpen.
Re: startar inte =(
Lite av charmen att köpa nya delar också.
Blev det en standard maskin eller någon större eller något roligt?
Blev det en standard maskin eller någon större eller något roligt?
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: startar inte =(
Visst är det!Smurfen wrote:Lite av charmen att köpa nya delar också.
Blev det en standard maskin eller någon större eller något roligt?
Nä det blev en standardmaskin, jag misstänker att jag snabbt kommer att kvadda denna med så jag väntar ett tag innan jag investerar i nått större =)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests