vad tror ni om pappers filter

Nya och gamla produkter
User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by huSSe » 11 Dec 2011, 20:58

skit samma ska testa det iallafall.
kommer ju köra på asfalt bara med
rallyn.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by Dave » 11 Dec 2011, 21:12

huSSe wrote:oki då ska man inte tro på allt som skrivs på
hbf forumet?

men om motorn får mer luft måste det ju betyda nånting eller?
Man ska väl aldrig tro på nåt man läser ?
:lol2:

Om motorn får mer luft eller inte återstår väl att se ;)
Minns inte om Rally bänkade med och utan filter nån gång, men tror inte det gjorde nån skillnad alls.....men är lite osäker.....

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by huSSe » 11 Dec 2011, 21:21

det var ju snack ett tag här på forumet att ju
bättre luft filter desto mer effekt?

mer luft mer effekt?

annars får man en strypnings effekt??
Dave wrote:
huSSe wrote:oki då ska man inte tro på allt som skrivs på
hbf forumet?

men om motorn får mer luft måste det ju betyda nånting eller?
Man ska väl aldrig tro på nåt man läser ?
:lol2:

just därför testar jag hehheheh! :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by J.A racing » 11 Dec 2011, 21:32

Nja det var väl just till Promod´s, den är portad så att den suger i sig mycket luft och i och med det så kan man ge på mer soppa och därmed mer effekt.

Huruvida det är sant eller inte vet inte jag, men jag kan bara tala för mig själv och vad jag har upplevt. Min motor krävde väldigt täta intervaller på filterbyte (1-2) tankar vid tuff körning i dammiga förhållanden. Efter att ha bytt till UNI/TGN så kan jag köra tills jag blir trött utan att motorn börjar tveka eller böa vid gaspådrag. Det tyder ju på någonting i alla fall. :hmm:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Lusse
Posts: 9360
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by Lusse » 11 Dec 2011, 22:04

J.A racing wrote:Nja det var väl just till Promod´s, den är portad så att den suger i sig mycket luft och i och med det så kan man ge på mer soppa och därmed mer effekt.

Huruvida det är sant eller inte vet inte jag, men jag kan bara tala för mig själv och vad jag har upplevt. Min motor krävde väldigt täta intervaller på filterbyte (1-2) tankar vid tuff körning i dammiga förhållanden. Efter att ha bytt till UNI/TGN så kan jag köra tills jag blir trött utan att motorn börjar tveka eller böa vid gaspådrag. Det tyder ju på någonting i alla fall. :hmm:
Det kan betyda att smutsen är inne i motorn i stället.Om det är ett bra filter så samlas smutsen i filtret.Om du har kört i lika dammig miljö så tror jag att dammet är inne i motorn.Om du kan köra tills du tröttnar med ett UNI filter,så undrar jag var dammet hamnar? För filtret sätts ju inte igen..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by Bjuggen » 11 Dec 2011, 22:37

Finns nog en tanke med att alla crosscyklar har skumfilter.. Finns inte en cykel som har pappersfilter ens som tillbehör.. Tror helt enkelt inte de är tillräckligt bra. Pappersfiltren tätnar nog fortare på nåt sätt :hmm:
Billös expertkommentator..

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by huSSe » 11 Dec 2011, 22:39

nu ska jag ju ha den på min onroad bil.
bra med olika synppunkter.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by Bjuggen » 11 Dec 2011, 22:46

huSSe wrote:nu ska jag ju ha den på min onroad bil.
bra med olika synppunkter.
Då har man nog bättre förutsättningar. Inte samma typ av "skit" :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: vad tror ni om pappers filter

Post by J.A racing » 12 Dec 2011, 06:50

Lusse wrote:
J.A racing wrote:Nja det var väl just till Promod´s, den är portad så att den suger i sig mycket luft och i och med det så kan man ge på mer soppa och därmed mer effekt.

Huruvida det är sant eller inte vet inte jag, men jag kan bara tala för mig själv och vad jag har upplevt. Min motor krävde väldigt täta intervaller på filterbyte (1-2) tankar vid tuff körning i dammiga förhållanden. Efter att ha bytt till UNI/TGN så kan jag köra tills jag blir trött utan att motorn börjar tveka eller böa vid gaspådrag. Det tyder ju på någonting i alla fall. :hmm:
Det kan betyda att smutsen är inne i motorn i stället.Om det är ett bra filter så samlas smutsen i filtret.Om du har kört i lika dammig miljö så tror jag att dammet är inne i motorn.Om du kan köra tills du tröttnar med ett UNI filter,så undrar jag var dammet hamnar? För filtret sätts ju inte igen..
Jag har då inte sett någe tecken till att den suger i sig skiten, det hamnar i Outerwear, TGN redneck och på utsidan av TGN/UNI filtret. Det har mycket större filterarea och volym inuti filtret än orginal. Sen att man inte ser någon skillnad vid bänkning beror nog på att man inte kör speciellt länge och troligtvis med ett rent filter orginal som eftermarknads filter. Man mäter ju bara effekt och inte gasrespons vad jag förstått.

Jag skulle nog nästan påstå att det är minst lika viktigt eller viktigare med ett bra filter i en onroad. Allt fint damm som finns på banan virvlar upp i den heltäckande karossen där oftast luftboxen tar in sin luft.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests